HLE 13 / 20 op P 7095

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steve »

P 7095, Dendermonde - Brussel-Luxemburg in de ochtendspits (geen pendant 's avonds) is lange tijd met een HLE 13 gereden, daarvoor meestal een HLE 20. Volgens wat ik eens gehoord heb, deed die stam (of toch zeker de loc) daarna de ronde van Brussel om een vertrek vanuit Brussel-Zuid richting Luxemburg te verzekeren.

Was altijd aangenaam om de HLE 13 of HLE 20 op die manier eens buiten z'n gebruikelijke actieterrein te zien, tegenwoordig vrijwel enkel beperkt tot de lijnen 161/162.

Sinds een aantal maanden lijkt de HLE 13 (of 20) echter volledig verdwenen te zijn en hangt er steeds een 21 of 27 voor de 4 of 5 rijtuigjes M4. Heeft iemand wat meer context, en een idee of er nog een kans bestaat dat de 13 of 20 ooit nog te zien zal zijn op deze P?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steve »

En sinds gisteren (of misschien ook al vorige week) hangt er plots een HLE 18 voor... nog steeds niemand die meer weet?
Brttrainz

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Brttrainz »

Ik woon te Dendermonde, laatste keer was het een HLE 21, nu heb ik het een tijdje niet meer gezien,
ik zal er zeker is op letten
Bijlagen
HLE 13
HLE 13
HLE 20
HLE 20
Brttrainz

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Brttrainz »

Op 02 01 2013 heb ik deze nog is gezien

( spijtig genoeg slechte camera )
Bijlagen
PICT1777.JPG
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door b-loc »

Tot 31 oktober 2012 was het bijna altijd een 20 met 4 M4's, daarna kwam de 13 in de plek en sporadisch met een 20.
De laatste keer dat het met een 20 was, was op 2 januari 2013.
Deze kwam s'morgens leeg vanuit Brussel, maakte kop in Dendermonde en vertrok daarna terug naar Brussel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steve »

Nog niet echt een definitief antwoord of we ooit nog een 13 of 20 kunnen verwachten, maar ik acht de kans klein nu er systematisch een 18 voor hangt...

Dat gezegd zijnde sta ik er absoluut op om de TB die de 7095 deze ochtend verzekerde, te feliciteren voor de rit. Eindelijk iemand die het acceleratievermogen van de 18 durft te gebruiken (het ging minstens even goed vooruit als een Desiro op volle kracht) en zo de vertraging van een paar minuten vlot wist te beperken, ook al zat er een pak meer volk dan gewoonlijk op de trein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steven »

Hangt deels mee samen met het beschikbaar vermogen op L60, nog steeds een van de lijnen waar je als TB niet altijd het vol vermogen kan gebruiken omdat er te veel concurrentie is. Het was zelfs zo dat om die reden er in het begin geen desiro's op de lijn zouden rijden tot er een extra voedingspost bij was. Normaal zou die er zijn bijgekomen in Jette maar of die veel extra vermogen bijbrengt op de lijn weet ik niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steve »

Steven schreef:Hangt deels mee samen met het beschikbaar vermogen op L60, nog steeds een van de lijnen waar je als TB niet altijd het vol vermogen kan gebruiken omdat er te veel concurrentie is. Het was zelfs zo dat om die reden er in het begin geen desiro's op de lijn zouden rijden tot er een extra voedingspost bij was. Normaal zou die er zijn bijgekomen in Jette maar of die veel extra vermogen bijbrengt op de lijn weet ik niet.
Ik heb 'm genomen vanaf Jette, dus het stukje lijn 60 beperkte zich tot enkele tientallen meter. :wink: Hoofdzakelijk dus lijn 50 en lijn 161.

Maar het fenomeen van TB's die lijken te slenteren terwijl daar geen enkele reden toe lijkt te zijn (vertraging maar geen andere treinen in de weg, geen abnormale weersomstandigheden, ...) is mij iets te frequent en ook te geografisch verspreid om het louter op het beschikbare vermogen op bepaalde plaatsen te steken. Tot nu toe merkte je dat niet zozeer op omdat je toch meestal met materieel zat dat geen flitsende acceleraties in zich had, maar de introductie van Desiro's op meer en meer verbindingen (en het feit dat er soms wel, maar nog veel vaker niet van al dat vermogen gebruik wordt gemaakt) doet me toch vragen stellen.

Is er bijvoorbeeld een vergelijkbaar probleem qua vermogen op lijn 36 (cf. L Leuven - 's-Gravenbrakel), lijn 124 (cf. L/IR Antwerpen-Nijvel), lijn 161/26 (cf. L Aalst - Eigenbrakel), enzovoort? Ook daar merk ik zeer regelmatig op dat de TB van de Desiro erg traag optrekt, ook al heeft de trein intussen al een flinke vertraging.

Er is misschien een duidelijke reden voor die me ontgaat, maar dan snap ik niet waarom sommige het wel doen en andere niet in verder perfect vergelijkbare omstandigheden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steven »

Hoe je gaat versneller naar de volgende halte is door meerdere factoren bepaald. Ik hou ook rekening met die factoren. Als ik weet dat ik 5 min krijg tussen twee stopplaatsen en je in werkelijkheid met 2 min toekomt dan is het zot om al die energie er in te steken. Een rustige rijstijl is dan beter op zijn plaats (met dank aan alle extra min die we soms krijgen op bepaalde ritten). Verder heb je ook de signalisatie die moet meewerken en met die automatische routepaden valt dat soms heel hard tegen. Een halve min te vroeg zijn en je krijgt al beperkingen (2gele, groen geel verticaal) waardoor je zeker niet als een zot zal gaan optrekken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steve »

Steven schreef:Hoe je gaat versneller naar de volgende halte is door meerdere factoren bepaald. Ik hou ook rekening met die factoren. Als ik weet dat ik 5 min krijg tussen twee stopplaatsen en je in werkelijkheid met 2 min toekomt dan is het zot om al die energie er in te steken. Een rustige rijstijl is dan beter op zijn plaats (met dank aan alle extra min die we soms krijgen op bepaalde ritten). Verder heb je ook de signalisatie die moet meewerken en met die automatische routepaden valt dat soms heel hard tegen. Een halve min te vroeg zijn en je krijgt al beperkingen (2gele, groen geel verticaal) waardoor je zeker niet als een zot zal gaan optrekken.
Optrekken louter voor de lol is inderdaad nergens voor nodig, maar ik sprak wel systematisch over situaties waarin er al vertraging is en het dus meer dan aangewezen zou zijn om de acceleratie daaraan aan te passen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE 13 / 20 op P 7095

Bericht door Steven »

Niet als het seinbeeld u beperkingen opgeeft. Als je in Jette aanzet en krijgt 2 gele is het een beetje zot om daar als een cowboy te vertrekken, daar heeft niemand iets bij te winnen in tegendeel.
Plaats reactie