Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door TommyG »

Hallo,

sinds iets langer als een jaar kan je rechtstreeks van Mechelen naar de luchthaven, en omgekeerd ook uiteraard.

Ik neem deze trein nu al van in het begin om 's avonds vanuit Brussel Noord naar Mechelen te sporen. De reistijd is maar een klein beetje langer en deze trein is over het algemeen een pak rustiger qua bezetting, zeker tijdens de spits.
Tot een kleine maand geleden had ik een gewone klassieke papieren treinkaart, deze was vervallen en werd dan omgezet naar een Mobib kaart, waar ik trouwens héél blij mee ben, de klassieke abonnementen versleten nogal snel...

Sinds ik die Mobib kaart heb, en wanneer ze me controleren op de lijn Brussel - luchthaven - Antwerpen maakt het apparaatje van de TBG altijd een onheilspellend geluidje, zoals wanneer je in een kwis het verkeerde antwoord geeft. Ik had er nog nooit echt bij stilgestaan omdat het volgens de TBG altijd in orde was.
Nu, een paar dagen geleden was er een TBG die me zei dat ik deze lijn niet mag nemen met mijn abonnement. Hij zelf zag het door de vingers vertelde hij maar waarschuwde me wel dat minder goed gezinde collega's dit misschien niet zouden doen.

Met mijn papieren abonnenment heb ik gedurende een heel jaar hier nooit opmerkingen over gehad.

Hoe zit dat nu eigenlijk?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door Paul »

Tja, de regels van de algemene voorwaarden zijn duidelijk: je mag die omweg (die afwijkt van de kortste, aangerekende reisweg) alleen maken als je daardoor sneller op je bestemming bent of als je daardoor minder moet overstappen. De eerste voorwaarde is alleen vervuld bij de eerste trein van de dag (vertrek in Brussel-Noord om 4u57), later niet meer, en de tweede voorwaarde ook niet.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door TommyG »

Thanx Paul... Toch vreemd dan dat het overgrote deel van de TBG's dit door de vingers zien... Ik ben trouwens niet de enige die die trein neemt om naar Antwerpen of Mechelen te reizen, begint populairder en populairder te worden.

Maar als ik het goed begrijp dan bestaat de mogelijkheid dat ik daar dus ooit eens een boete voor ga krijgen? Of gaan ze hun met zulke futiliteiten niet bezighouden?

Nog een ander voordeel van deze trein, geregeld mooie en charmante stewardessen ;-) Maar daar doe ik het absoluut niet voor hoor :-)
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door Matthias »

Moest iemand er ooit moeilijk over doen, kan je altijd zeggen dat Railtime deze trein wél geeft als mogelijkheid (zoals in bijlage). Het lijkt me dat je dan weinig verweten kan worden...
Bijlagen
railtime.png
railtime.png (38.44 KiB) 8328 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door Steve »

Louter in theorie mag het inderdaad niet... maar toch zou ik ze graag eens 1) een boete daarvoor willen zien geven en vooral 2) het hard maken mocht zo'n boete betwist worden. De trein wordt aangekondigd als een IR naar Antwerpen-Centraal met onder meer een halte in Mechelen, en als niet-insider kun je daaruit niet opmaken dat die trein niet de kortste reisweg volgt (noch dat de iets later doorkomende IC eerder zal aankomen dan die IR, tenzij je de gele affiches gaat bestuderen).

Zoals al vaker aangehaald ontbreekt voor een gewone reiziger elke mogelijkheid om de fameuze kortste reisweg op te zoeken, terwijl die notie onder meer voor deze bepaling in de voorwaarde cruciaal is.

Overigens: de iets later doorkomende IC komt "slechts" 5 minuten vroeger aan in Mechelen dan de IR. Bij de minste vertraging van die IC kun je dus gerust ook de IR nemen, omdat je dan daadwerkelijk vroeger op je bestemming zult aankomen.

Laatste bedenking. In de voorwaarden is (zoals aangehaald door Paul) ook een bepaling aanwezig dat je een andere trein mag nemen als je daarmee zonder overstappen kunt reizen (en zolang het niet langer dan 30 minuten extra duurt). Zo staat het letterlijk in de voorwaarden:

"(...) dit toelaat dat de reiziger niet moet overstappen op een andere trein. De reiziger mag daarvoor de duur van zijn reis met maximum 30 minuten verlengen. "

=> dit is ietwat dubbelzinnig: met de IR hoef je inderdaad niet over te stappen op een andere trein (en aan die 30 minuten zit je al helemaal niet). Akkoord, met de treinen die de kortste reisweg volgen hoef je óók niet over te stappen, maar ik lees in deze bepaling niet echt expliciet dat dit het geval moet zijn (er staat niets in als "in tegenstelling tot de kortste reisweg").
Matthias schreef:Moest iemand er ooit moeilijk over doen, kan je altijd zeggen dat Railtime deze trein wél geeft als mogelijkheid (zoals in bijlage). Het lijkt me dat je dan weinig verweten kan worden...
Noteer wel dat hij in de NMBS-routeplanner niét verschijnt. Als trein A en B dezelfde twee haltes bedienen maar trein B later vertrekt én vroeger aankomt dan trein A, dan lijkt die niet weergegeven te worden. Zelfs niet als je hem volgens de voorwaarden mag nemen (wat in dit geval echter niet zo is).
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door Matthias »

Ik heb me dat eigenlijk al dikwijls afgevraagd; welk van die twee routeplanners nu het meest betrouwbaar is. Zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden waar de ene routeplanner voor hetzelfde traject meerdere, soms ronduit exotische trajecten weergeeft.

Zoek bijvoorbeeld een Leuven-Lier op in een weekend; Railtime zal enkel de de rechtstreekse L-trein weergeven, terwijl de NMBS naast die L-trein ook nog een bijzonder omslachtige verbinding met maar liefst drie(!) overstappen weergeeft, via de luchthaven, Mechelen en Antwerpen-Berchem. Die treinverbinding lijkt mij op het eerste zicht volstrekt reglementair, maar ik kan me voorstellen dat je daar eerder problemen mee zou krijgen dan het reizen via de Luchthaven naar Antwerpen. Zeker omdat die verbinding slechts twee minuten later vertrekt dan de L-trein.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door Steve »

Matthias schreef:Ik heb me dat eigenlijk al dikwijls afgevraagd; welk van die twee routeplanners nu het meest betrouwbaar is. Zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden waar de ene routeplanner voor hetzelfde traject meerdere, soms ronduit exotische trajecten weergeeft.

Zoek bijvoorbeeld een Leuven-Lier op in een weekend; Railtime zal enkel de de rechtstreekse L-trein weergeven, terwijl de NMBS naast die L-trein ook nog een bijzonder omslachtige verbinding met maar liefst drie(!) overstappen weergeeft, via de luchthaven, Mechelen en Antwerpen-Berchem. Die treinverbinding lijkt mij op het eerste zicht volstrekt reglementair, maar ik kan me voorstellen dat je daar eerder problemen mee zou krijgen dan het reizen via de Luchthaven naar Antwerpen. Zeker omdat die verbinding slechts twee minuten later vertrekt dan de L-trein.
Inderdaad nogal omslachtig die mogelijkheid, maar ze is perfect reglementair en kan eventueel van pas komen mocht je de L-trein net gemist hebben of mocht ie afgeschaft zijn. Of zelfs als echte extra reismogelijkheid mocht de eerste trein van het geheel vertraging hebben, want in de luchthaven heb je een vrij ruime overstaptijd van 17 minuten.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door treinbruno »

Weet iemand op welke manier die ibis toestellen een mobib abonnement goedkeuren of afkeuren? Kijkt het systeem alleen of je op de kortste reisweg zit, of gaat hij ook alle snellere reiswegen en reiswegen met minder overstappen na?
Afbeelding
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door Fabian318 »

Wellicht mag ik een aansluitend vraagje stellen?

Ik ben van plan om op een zaterdag van Aken (Aachen) naar Charleroi te gaan, met een Go Pass 1, Weekendretour of zo. Graag wil ik via Luik - Namen - Ottignies reizen. Als Charleroi-Ouest mijn eindbestemming is, ben ik via Ottignies één minuut eerder in Charleroi-Ouest dan via Namen en Charleroi-Sud. Maar, zou dat wellicht toch een discussie opleveren? In een Franstalige discussie heb ik niet bepaald veel zin in... ;)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door groentje »

Druk de dienstregeling af waarop je je baseert. Het mag, maar daarmee kan je je punt wel hardmaken.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Mobib Brussel -> Antwerpen (via luchthaven)

Bericht door Fabian318 »

Dankje! :)
Plaats reactie