Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Het straffen van personeel gaat anders dan reizigers. Meestal komt het dan tot een boete (inhouding van x euro aan premie). Een vermelding in uw dossier.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door nahoj »

Retard schreef:Als er een zwaar technisch probleem is, mag er ook aan de noodrem getrokken worden. Zo was er eens in een ICE een zeer raar geluid te horen, en de treinbegeleider heeft die ongerustheid weggemoffeld. Toen het nog erger werd, hebben de reizigers aan de noodrem getrokken.
Helaas hebben de reizigers dat niet gedaan toen een wielband met geweld doorheen de vloer kwam in ICE884 op 3 juni 1998, even voor Eschede.
In Oostenrijk liggen folders op de trein over wanneer je de noodrem mag gebruiken, en info over evacuatiemiddelen e.d., zoals in vliegtuigen. Zeer nuttig, mijns inziens.
Retard schreef: Ik denk als de hoogspanningskast van een Rood Klassiekske tijdens het rijden in brand vliegt, dat dan ook aan de noodrem mag getrokken worden.
Als de brand een onmiddelijk gevaar vormt voor reizigers: ja. Als dat niet onmiddellijk het geval is (kleine brand, weinig reizigers, die zich eventueel kunnen verzetten), is het beter een voorziene stop af te wachten, en zo snel mogelijk het personeel in te lichten, eventueel via 112. Als de treinbestuurder kan kiezen waar hij stopt, is een evacuatie èn een bestrijding van de brand vèèl efficiënter uit te voeren dan in volle lijn, te midden van de velden.

Nog een dergelijk (belangrijk) voorbeeld: als iemand accuut ziek wordt (bv. hartaanval), gelieve niet aan de noodrem te trekken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

inderdaad in dat laatste geval stopt de trein beter in een vlot bereikbaar station.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door wattman »

nahoj schreef:Als de brand een onmiddelijk gevaar vormt voor reizigers: ja. Als dat niet onmiddellijk het geval is (kleine brand, weinig reizigers, die zich eventueel kunnen verzetten), is het beter een voorziene stop af te wachten, en zo snel mogelijk het personeel in te lichten, eventueel via 112. Als de treinbestuurder kan kiezen waar hij stopt, is een evacuatie èn een bestrijding van de brand vèèl efficiënter uit te voeren dan in volle lijn, te midden van de velden.
En hierbij een mooi voorbeeld zoals het inderdaad niet moet:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... UmzucFNwmk

Bij vertrek van de metro wordt de noodrem door passagiers gebruikt wegens een vermoeden van brand (het ging om rookontwikkeling). Bestuurder kan de deuren niet openen omdat het voorste deel van de trein in de tunnel tot stilstand is gekomen. Let op het paniek gedrag van de passagiers in en buiten de trein. De hoorbare omroep ("Ladies and gentlemen. Your attention please. Due to a reported emergency, would all passengers leave the station immediately?") is waarschijnlijk geactiveerd door het indrukken van het brandalarm op het perron.

Toelichting: http://www.standard.co.uk/news/london/t ... 88815.html
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Bordensteker »

Heb je trouwens in de ruimte voor steeds roulerende reclamespots op die site van de Evening Standard de daar om de zoveel plaatjes voorbijkomende 'sponsored feature' van de London Underground gezien?
The London Underground is 150 years old
To commemorate its landmark birthday, 150 people have been selected to share their unique experiences. Read their stories here.
Bang on! :oops:
20130829 Rook en alarm én reclame Underground.jpg
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Dieselfreak »

nahoj schreef:Als de brand een onmiddelijk gevaar vormt voor reizigers: ja. Als dat niet onmiddellijk het geval is (kleine brand, weinig reizigers, die zich eventueel kunnen verzetten), is het beter een voorziene stop af te wachten, en zo snel mogelijk het personeel in te lichten, eventueel via 112. Als de treinbestuurder kan kiezen waar hij
Een brand gedraagt zich vaak onvoorspelbaar, een kleine brand kan eensklaps omslaan in een veel grotere. Zeker in een trein, die vol zit met elektriciteitsdraden. Bij een brand, zelfs een kleine, telt elke seconde. Dus ik vind dat een brand, hoe klein ook, ALTIJD een geledige reden moet zijn om aan de noodrem te trekken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Foute reactie, jij weer dan niet waar de trein stopt en je kan dus in een tunnel staan met alle gevolgen van dien. Bijna onmogelijk om vlot te blussen en evacueren. Net daarom hebben alle treinen in Zwitserland (ik dacht Duitsland en Oostenrijk ook) een noodremoverbruging. De treinbestuurder zal daar dus bepalen waar hij stopt. Ook onze desiro's hebben deze functie.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Net daarom hebben alle treinen in Zwitserland (ik dacht Duitsland en Oostenrijk ook) een noodremoverbruging.
Noodremoverbruging? Is dat een alarm om de machinist te verwittigen als er wat scheelt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Shrek »

In ETCS is dit ook voorzien. Op bepaalde plaatsen (tunnels, viaducten) programmeren we non-stopping area's.
In treinen die het systeem aan boord hebben is het dan simpel: Trek je daar aan de noodrem zal de trein rustig verder rijden tot na de gevaarlijke plaats.
Je wilt echt geen brandende trein in de tunnel van Soumagne hebben staan...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door HLE 2302 »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Net daarom hebben alle treinen in Zwitserland (ik dacht Duitsland en Oostenrijk ook) een noodremoverbruging.
Noodremoverbruging? Is dat een alarm om de machinist te verwittigen als er wat scheelt?
Bij dit systeem gaat er een alarm af in de stuurpost, na het bedienen van het noodsein door bijvoorbeeld een reiziger. Dan heeft de treinbestuurder een aantal (ik dacht 10) seconden om op de knop noodremoverbrugging te drukken. Indien hij dit niet doet krijgt de trein na die seconden toch een noodremming. Indien hij het overbrugt omdat hij zich op bijvoorbeeld een slechte plaats bevind; tunnels en dergelijke, kan hij zelf beslissen waar de trein te stoppen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Het is net omgekeerd, bij een noodremoverbruging (op de desiro om precies te zijn) kunnen we die knop induwen waardoor de noodremming geneurtraliseerd zal worden. Hierdoor lossen de remmen en kan de bestuurder verder rijden naar een volgens hem gunstige plaats om te stoppen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Retard »

Maar het duurt toch altijd efkes voor de noodrem loskomt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Retard schreef:Maar het duurt toch altijd efkes voor de noodrem loskomt?
Dat valt aardig mee hoor, wij hebben tijdens de opleiding van de desiro's dat zelf een paar keer getest al rijdend en je verliest ongeveer 40 km/u van uw snelheid die je hebt (hangt dus beetje mee af van de reactiesnelheid van de bestuurder en de effectieve snelheid die je reed). Dus een trein aan 120 zal dan even afremmen naar 80 en verder rijden, de bestuurder kan terug versnellen indien gewenst om zo sneller aan een geschikte stopplaats te stoppen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door kika »

Is er dan ook een spreekverbinding (intercom) met waar er aan de noodrem is getrokken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Neen die is er niet.
Gesloten