GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombeek

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombeek

Bericht door nahoj »

Ik heb geen bestaande onderwerpen gevonden over de omvangrijke werken op de GEN-lijnen rond Brussel. Dus daarom dit nieuwe onderwerp, specifiek voor L.50A.
De lijn wordt tussen Y Klein-Eiland en Y Sint-Katarina-Lombeek op 4 sporen gebracht. De verbinding t.h.v. Klein Eiland wordt ook herwerkt.

Ik heb een specifieke vraag / denkpiste. Er zijn resten te zien van infrastructuur van de reeds lang (hoe lang?) opgebroken verbinding tussen lijn 50A en lijn 50 (station Essene-Lombeek), juist voorbij Y Sint-Katarina-Lombeek, komende vanuit vanuit Brussel. Het wordt ook vermeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_50A.
De verbinding zou bv. in geval van een obstakel tussen Sint-Katarina-Lombeek en Brussel een omleiding mogelijk maken via lijn 50, zonder door Denderleeuw te moeten. Iets wat nu wel moet, geregeld voorvalt, en nogal wat extra tijdverlies en capaciteitsverlies in Denderleeuw veroorzaakt. De verbinding zou wellicht gelijkvloers zijn, en enkelsporig, en dus vooral praktisch in de richting Gent -> Brussel.

De verbinding is kort en eenvoudig opnieuw aan te leggen (geen onteigeningen e.d.).
Is dit in de GEN-werken opgenomen, en zo neen, zou dat niet interessant zijn?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door Stijn91 »

Ik denk dat dit de brug is over de Spoorwegbaan komende van station Essene-Lombeek naar Liedekerke, maar ik kan die brug nergens vinden op Google maps. Dat is niet opgenomen in de GEN-werken om dat terug in dienst te brengen, men zal de treinen altijd via Denderleeuw sturen. GEN-werken starten pas vanaf Ternat.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door FLV-FGSP »

Over het specifieke geval van die resten van een brug bij Essene kan ik niets zeggen, maar ik kan wel een interessante link over de werkzaamheden doorgeven: http://www.rail-be.net/L50A/l50A.html. Daar staat ook een document met de planning van de werken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door Stijn91 »

http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... Ternat.pdf

Een boekje ivm de werken maar daar staat dus niks bij over deze brug die men niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Ik heb geen bestaande onderwerpen gevonden over de omvangrijke werken op de GEN-lijnen rond Brussel. Dus daarom dit nieuwe onderwerp, specifiek voor L.50A.
De lijn wordt tussen Y Klein-Eiland en Y Sint-Katarina-Lombeek op 4 sporen gebracht. De verbinding t.h.v. Klein Eiland wordt ook herwerkt.

Ik heb een specifieke vraag / denkpiste. Er zijn resten te zien van infrastructuur van de reeds lang (hoe lang?) opgebroken verbinding tussen lijn 50A en lijn 50 (station Essene-Lombeek), juist voorbij Y Sint-Katarina-Lombeek, komende vanuit vanuit Brussel. Het wordt ook vermeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_50A.
De verbinding zou bv. in geval van een obstakel tussen Sint-Katarina-Lombeek en Brussel een omleiding mogelijk maken via lijn 50, zonder door Denderleeuw te moeten. Iets wat nu wel moet, geregeld voorvalt, en nogal wat extra tijdverlies en capaciteitsverlies in Denderleeuw veroorzaakt. De verbinding zou wellicht gelijkvloers zijn, en enkelsporig, en dus vooral praktisch in de richting Gent -> Brussel.

De verbinding is kort en eenvoudig opnieuw aan te leggen (geen onteigeningen e.d.).
Is dit in de GEN-werken opgenomen, en zo neen, zou dat niet interessant zijn?
Ik denk dat de baten wel heel erg beperkt zijn tegenover de kosten. Je wint misschien 5 minuutjes tegenover de huidige omleiding. En dit dan misschien 5 keer per jaar. Dan zijn er verstandigere investeringen volgens mij. (Enkele vertakkingen in Brussel kunnen een extra verbindingsspoor wel gebruiken).
Zoiets
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door kika »

Shrek schreef:Ik denk dat de baten wel heel erg beperkt zijn tegenover de kosten. Je wint misschien 5 minuutjes tegenover de huidige omleiding. En dit dan misschien 5 keer per jaar. Dan zijn er verstandigere investeringen volgens mij. (Enkele vertakkingen in Brussel kunnen een extra verbindingsspoor wel gebruiken).
Zoiets
Ik ken de kosten natuurlijk niet, maar de baten onderschat je volgens mij: zijn er niet ook wat afschaffingen e.d. bij omleidingen via Denderleeuw? Nog nieuwsgieriger ben ik naar wat er volgt op je 'zoiets.'
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door Stijn91 »

kika schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat de baten wel heel erg beperkt zijn tegenover de kosten. Je wint misschien 5 minuutjes tegenover de huidige omleiding. En dit dan misschien 5 keer per jaar. Dan zijn er verstandigere investeringen volgens mij. (Enkele vertakkingen in Brussel kunnen een extra verbindingsspoor wel gebruiken).
Zoiets
Ik ken de kosten natuurlijk niet, maar de baten onderschat je volgens mij: zijn er niet ook wat afschaffingen e.d. bij omleidingen via Denderleeuw? Nog nieuwsgieriger ben ik naar wat er volgt op je 'zoiets.'
Men schaft geen treinen af maar de diensten zijn dan wel anders.
De treinen tussen Gent en de luchthaven vertrekken vanuit Aalst, de treinen die naar De Panne rijden vertrekken dan vanuit Denderleeuw, de IC tussen Poperinge en Dendermonde stopt dan enkel in Brussel-Noord en keert daar alvorens verder te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat de baten wel heel erg beperkt zijn tegenover de kosten. Je wint misschien 5 minuutjes tegenover de huidige omleiding. En dit dan misschien 5 keer per jaar. Dan zijn er verstandigere investeringen volgens mij. (Enkele vertakkingen in Brussel kunnen een extra verbindingsspoor wel gebruiken).
Zoiets
Ik ken de kosten natuurlijk niet, maar de baten onderschat je volgens mij: zijn er niet ook wat afschaffingen e.d. bij omleidingen via Denderleeuw? Nog nieuwsgieriger ben ik naar wat er volgt op je 'zoiets.'
Zoiets verhoogt de regelmaat van de treinen 365 dagen per jaar. Investeringen op omleidingsroutes renderen slechts enkele keren.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: GEN-werken lijn 50A Brussel-Zuid - Y Sint-Katarina-Lombe

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:Ik denk dat de baten wel heel erg beperkt zijn tegenover de kosten. Je wint misschien 5 minuutjes tegenover de huidige omleiding. En dit dan misschien 5 keer per jaar. Dan zijn er verstandigere investeringen volgens mij. (Enkele vertakkingen in Brussel kunnen een extra verbindingsspoor wel gebruiken).
Zoiets
Akkoord dat het wellicht enkel bij omleidingen zou renderen. Maar 5x per jaar is volgens mij(n ervaring) wel een belangrijke onderschatting.
Plaats reactie