Met startkabels auto sein op rood zetten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Retard »

Op http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... elle.dhtml stond deze reactie:

swammy1
Voor degenen die het allemaal beter weten, als je ooit komt vast te zitten op een spoor, neem je startkabels uit je auto en verbindt de 2 sporen met elkaar, het voorgaande sein zal voor de treinmachinist op rood springen en dan kan hij misschien nog een noodstop uitvoeren, maar als je ziet dat het sein al rood brandt, of rood knippert (tegenspoorsein) maak dan maar dat je je uit te voeten maakt, die auto is maar materiele schade, een mensenleven kost veel meer.

Is dit waar?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Steven »

ja en neen tegelijk.
Het hangt af op welke lijn je staat. Als het echt nog een klassieke lijn is met klassieke seinen dan klopt het. Doch haast u maar want naar de toekomst toe gaat dit verdwijnen. Op lijnen met volwaardige ETCS, TBL2, TVM mag het al niet meer omdat het nutteloos is. De spoorbezetting is anders geregeld op die lijnen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door dentheo »

Ben je daar zeker van ? De spoorkringen blijven nog een tijdje....
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door groentje »

Op lijnen 1 en 2 zijn het nog gewoon SK's, hoor. En ik vermoed op lijnen 3 en 4 ook.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Dieselfreak »

Retard schreef:Voor degenen die het allemaal beter weten, als je ooit komt vast te zitten op een spoor, neem je startkabels uit je auto en verbindt de 2 sporen met elkaar, het voorgaande sein zal voor de treinmachinist op rood springen en dan kan hij misschien nog een noodstop uitvoeren, maar als je ziet dat het sein al rood brandt, of rood knippert (tegenspoorsein) maak dan maar dat je je uit te voeten maakt, die auto is maar materiele schade, een mensenleven kost veel meer.
Als de trein op de auto botst, kan hij ontsporen, toch? Dus je riskeert toch wel meer dan een kapotte auto.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Shrek »

Steven schreef:ja en neen tegelijk.
Het hangt af op welke lijn je staat. Als het echt nog een klassieke lijn is met klassieke seinen dan klopt het. Doch haast u maar want naar de toekomst toe gaat dit verdwijnen. Op lijnen met volwaardige ETCS, TBL2, TVM mag het al niet meer omdat het nutteloos is. De spoorbezetting is anders geregeld op die lijnen.
Euh, das niet waar hoor. De spoorstroomkringen zijn daar even goed toonfrequente spoorstroomkringen. De inklinkingscomputers zijn ook identiek als die op andere delen van het net. Enkel de laatste stap, het overdragen van de info van de seincomputer naar de bestuurder, verloopt anders.
Maar op ETCS level 2 of TVM zal je daardoor net sneller zien dat er een sectie "bezet" wordt gemeld.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door dentheo »

Direkt een vraagje:
hoe reageert het systeem op zo een onverwachte bezetmelding...
Gaat er een alarm af ? Gaat het voorgaande sein op rood ? beide ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Eimai »

Voorgaande sein zet zich gewoon op rood, en op sommige blokposten kan men zien dat een sectie plots bezet is. Als je geen trein ziet aankomen is het zeker een goeie manier om treinen tegen te houden (maar onthou dat treinen links rijden in België). Het is tenslotte ook wat treinbestuurders zelf doen bij een hinder in het spoor: een kortsluitkabel leggen op het spoor, er ligt er één in elke stuurpost. Maar ga er niet vanuit dat als die kabel er ligt het ook effectief niet meer mogelijk is dat een trein met volle snelheid aankomt, niet elke plek werkt met spoorstroomkringen en je zit ook meestal met twee sporen, en een spoor kortsluiten op één spoor heeft geen effect op het spoor ernaast.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Bordensteker »

:idea: Daarom is het goed dat je er meestal twee hebt.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door 4303 »

Shrek schreef: Euh, das niet waar hoor. De spoorstroomkringen zijn daar even goed toonfrequente spoorstroomkringen. De inklinkingscomputers zijn ook identiek als die op andere delen van het net. Enkel de laatste stap, het overdragen van de info van de seincomputer naar de bestuurder, verloopt anders.
Maar op ETCS level 2 of TVM zal je daardoor net sneller zien dat er een sectie "bezet" wordt gemeld.
Er zit toch wat waarheid in hetgene wat steven zegt hoor. op L36 + L36N is het zelfs verboden om een kortsluitkabel te plaatsen. Reden: Het werkt er niet, omdat men er met assentellers werkt. En daar heeft een kortsluitkabel geen invloed op. Op L1 en L2 mag men ook geen kortsluitkabels plaatsen. Omdat als men ze op de verkeerde plaats zet, ze ook niet gededecteerd worden. Dit is trouwens de reden waarom de hulpdiesels met 2 gekoppeld zijn. Moest het 1 loc zijn en die zou juist op de verkeerde plaats stoppen (net na een smb op L1 bvb), zou hij niet opgemerkt worden door de stroomspoorkringen (gëisoleerd stuk spoor van ong 10 m). L3 en L4 spreek ik mij niet over uit. Want daar ken ik de reglementering niet van. Men heeft uiteraard wel de beveiligingsschakelaar op de HSL om sectie's op "rood" te zetten.
MVG
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Steven »

Ja inderdaad ik had beter wat vollediger geweest met de verwijzing naar de geldende regels.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door dentheo »

Volgens mij zitten er rond wissels ook altijd assentelleres en geen toonmodulatie ....
Die is niet nauwkeurig genoeg .
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door dentheo »

4303 schreef: Moest het 1 loc zijn en die zou juist op de verkeerde plaats stoppen (net na een smb op L1 bvb), zou hij niet opgemerkt worden door de stroomspoorkringen (gëisoleerd stuk spoor van ong 10 m).
Wat is daarvan de reden ? Scheiding tussen systemen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door Eimai »

4303 schreef:op L36 + L36N is het zelfs verboden om een kortsluitkabel te plaatsen. Reden: Het werkt er niet, omdat men er met assentellers werkt. En daar heeft een kortsluitkabel geen invloed op.
Zou me straf lijken dat daar geen stroomkringen gebruikt worden, maar goed, 'k heb er nooit echt op gelet. Maar bij mijn weten heeft het er gewoon mee te maken dat je niet op een spoor mag komen waar de snelheid groter is dan 160 km/u (L.36N is 200 km/u). Om er een kortsluitkabel te leggen zouden we eerst moeten vragen dat de treinen tegengehouden worden, dan is het ook niet meer nodig om die kabel te leggen...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Bericht door nahoj »

Op L.2 zitten zeker nog spoorstroomkringen. Of het op de hele lijn is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar dat de minimale aslast van losse locomotieven een rol speelt bij de toelatingsvoorwaarden, omwille van het elektrisch contact wiel-spoor, is hiervoor mijns inziens toch afdoende bewijs.
Plaats reactie