Pagina 1 van 2

Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 20 sep 2013, 11:51
door Retard
Op http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... elle.dhtml stond deze reactie:

swammy1
Voor degenen die het allemaal beter weten, als je ooit komt vast te zitten op een spoor, neem je startkabels uit je auto en verbindt de 2 sporen met elkaar, het voorgaande sein zal voor de treinmachinist op rood springen en dan kan hij misschien nog een noodstop uitvoeren, maar als je ziet dat het sein al rood brandt, of rood knippert (tegenspoorsein) maak dan maar dat je je uit te voeten maakt, die auto is maar materiele schade, een mensenleven kost veel meer.

Is dit waar?

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 20 sep 2013, 12:06
door Steven
ja en neen tegelijk.
Het hangt af op welke lijn je staat. Als het echt nog een klassieke lijn is met klassieke seinen dan klopt het. Doch haast u maar want naar de toekomst toe gaat dit verdwijnen. Op lijnen met volwaardige ETCS, TBL2, TVM mag het al niet meer omdat het nutteloos is. De spoorbezetting is anders geregeld op die lijnen.

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 20 sep 2013, 13:31
door dentheo
Ben je daar zeker van ? De spoorkringen blijven nog een tijdje....

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 20 sep 2013, 13:33
door groentje
Op lijnen 1 en 2 zijn het nog gewoon SK's, hoor. En ik vermoed op lijnen 3 en 4 ook.

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 20 sep 2013, 13:57
door Dieselfreak
Retard schreef:Voor degenen die het allemaal beter weten, als je ooit komt vast te zitten op een spoor, neem je startkabels uit je auto en verbindt de 2 sporen met elkaar, het voorgaande sein zal voor de treinmachinist op rood springen en dan kan hij misschien nog een noodstop uitvoeren, maar als je ziet dat het sein al rood brandt, of rood knippert (tegenspoorsein) maak dan maar dat je je uit te voeten maakt, die auto is maar materiele schade, een mensenleven kost veel meer.
Als de trein op de auto botst, kan hij ontsporen, toch? Dus je riskeert toch wel meer dan een kapotte auto.

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 20 sep 2013, 14:11
door Shrek
Steven schreef:ja en neen tegelijk.
Het hangt af op welke lijn je staat. Als het echt nog een klassieke lijn is met klassieke seinen dan klopt het. Doch haast u maar want naar de toekomst toe gaat dit verdwijnen. Op lijnen met volwaardige ETCS, TBL2, TVM mag het al niet meer omdat het nutteloos is. De spoorbezetting is anders geregeld op die lijnen.
Euh, das niet waar hoor. De spoorstroomkringen zijn daar even goed toonfrequente spoorstroomkringen. De inklinkingscomputers zijn ook identiek als die op andere delen van het net. Enkel de laatste stap, het overdragen van de info van de seincomputer naar de bestuurder, verloopt anders.
Maar op ETCS level 2 of TVM zal je daardoor net sneller zien dat er een sectie "bezet" wordt gemeld.

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 20 sep 2013, 19:24
door dentheo
Direkt een vraagje:
hoe reageert het systeem op zo een onverwachte bezetmelding...
Gaat er een alarm af ? Gaat het voorgaande sein op rood ? beide ?

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 21 sep 2013, 00:01
door Eimai
Voorgaande sein zet zich gewoon op rood, en op sommige blokposten kan men zien dat een sectie plots bezet is. Als je geen trein ziet aankomen is het zeker een goeie manier om treinen tegen te houden (maar onthou dat treinen links rijden in België). Het is tenslotte ook wat treinbestuurders zelf doen bij een hinder in het spoor: een kortsluitkabel leggen op het spoor, er ligt er één in elke stuurpost. Maar ga er niet vanuit dat als die kabel er ligt het ook effectief niet meer mogelijk is dat een trein met volle snelheid aankomt, niet elke plek werkt met spoorstroomkringen en je zit ook meestal met twee sporen, en een spoor kortsluiten op één spoor heeft geen effect op het spoor ernaast.

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 21 sep 2013, 00:32
door Bordensteker
:idea: Daarom is het goed dat je er meestal twee hebt.

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 28 sep 2013, 09:01
door 4303
Shrek schreef: Euh, das niet waar hoor. De spoorstroomkringen zijn daar even goed toonfrequente spoorstroomkringen. De inklinkingscomputers zijn ook identiek als die op andere delen van het net. Enkel de laatste stap, het overdragen van de info van de seincomputer naar de bestuurder, verloopt anders.
Maar op ETCS level 2 of TVM zal je daardoor net sneller zien dat er een sectie "bezet" wordt gemeld.
Er zit toch wat waarheid in hetgene wat steven zegt hoor. op L36 + L36N is het zelfs verboden om een kortsluitkabel te plaatsen. Reden: Het werkt er niet, omdat men er met assentellers werkt. En daar heeft een kortsluitkabel geen invloed op. Op L1 en L2 mag men ook geen kortsluitkabels plaatsen. Omdat als men ze op de verkeerde plaats zet, ze ook niet gededecteerd worden. Dit is trouwens de reden waarom de hulpdiesels met 2 gekoppeld zijn. Moest het 1 loc zijn en die zou juist op de verkeerde plaats stoppen (net na een smb op L1 bvb), zou hij niet opgemerkt worden door de stroomspoorkringen (gëisoleerd stuk spoor van ong 10 m). L3 en L4 spreek ik mij niet over uit. Want daar ken ik de reglementering niet van. Men heeft uiteraard wel de beveiligingsschakelaar op de HSL om sectie's op "rood" te zetten.
MVG

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 28 sep 2013, 10:48
door Steven
Ja inderdaad ik had beter wat vollediger geweest met de verwijzing naar de geldende regels.

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 28 sep 2013, 11:14
door dentheo
Volgens mij zitten er rond wissels ook altijd assentelleres en geen toonmodulatie ....
Die is niet nauwkeurig genoeg .

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 28 sep 2013, 11:15
door dentheo
4303 schreef: Moest het 1 loc zijn en die zou juist op de verkeerde plaats stoppen (net na een smb op L1 bvb), zou hij niet opgemerkt worden door de stroomspoorkringen (gëisoleerd stuk spoor van ong 10 m).
Wat is daarvan de reden ? Scheiding tussen systemen ?

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 28 sep 2013, 11:36
door Eimai
4303 schreef:op L36 + L36N is het zelfs verboden om een kortsluitkabel te plaatsen. Reden: Het werkt er niet, omdat men er met assentellers werkt. En daar heeft een kortsluitkabel geen invloed op.
Zou me straf lijken dat daar geen stroomkringen gebruikt worden, maar goed, 'k heb er nooit echt op gelet. Maar bij mijn weten heeft het er gewoon mee te maken dat je niet op een spoor mag komen waar de snelheid groter is dan 160 km/u (L.36N is 200 km/u). Om er een kortsluitkabel te leggen zouden we eerst moeten vragen dat de treinen tegengehouden worden, dan is het ook niet meer nodig om die kabel te leggen...

Re: Met startkabels auto sein op rood zetten

Geplaatst: 28 sep 2013, 13:10
door nahoj
Op L.2 zitten zeker nog spoorstroomkringen. Of het op de hele lijn is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar dat de minimale aslast van losse locomotieven een rol speelt bij de toelatingsvoorwaarden, omwille van het elektrisch contact wiel-spoor, is hiervoor mijns inziens toch afdoende bewijs.