Welter: Neem zo snel mogelijk spoortunnel in dienst
Geplaatst: 11 feb 2006, 00:34
Uit de GvA van 10 febr:
Het gaat de jongste tijd niet goed met de stiptheid van de treinen in het woon-werkverkeer. In de provincie Antwerpen wordt geklaagd over de structurele vertragingen op onder meer de verbindingen Essen-Brussel-Charleroi-Dinant, Turnhout-Brussel-Manage en Antwerpen-Brussel-Nijvel. In 2005 is de stiptheid volgens de omstreden leer van Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, met 0,9 procent gedaald tot 94,8 procent. Dit percentage, een gemiddelde, is mét neutralisatie van oorzaken door derden (zelfdodingen, incidenten op overwegen, werkzaamheden op het spoor, vertragingen op buitenlandse netten enz.) De reiziger neutraliseert niet!
Vertragingen zijn vertragingen. Maar ook het stiptheidspercentage zonder neutralisatie, 91,9 procent, geeft een vertekend beeld. Infrabel gooit alles op één hoop: het niet zo stipte woon-werkverkeer en de meestal stipte avond- en weekendtreinen. Afgeschafte treinen, die reizigers vaak forse vertragingen bezorgen, tellen niet mee. Gemiste aansluitingen vind je evenmin terug in het stiptheidspercentage van Infrabel.
Bovendien gelden alle treinen met minder dan vijf minuten vertraging als stipt. Het wordt de hoogste tijd dat de NMBS-groep afstapt van de voor veel forenzen ongeloofwaardige stiptheidscijfers. Hoe stipt is het woon-werkverkeer zonder neutralisatie? Dat wil de dagelijkse treinreiziger weten. Die cijfers zijn beschikbaar. Op de spoorlijnen 25/27 is de stiptheid bijzonder slecht. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met werkzaamheden en de nog beperkte capaciteit van Antwerpen-Centraal. De forenzen kijken dan ook reikhalzend uit naar de ingebruikneming van de noord-zuidverbinding.
De spoortunnel moet de stiptheid van het treinverkeer van en naar Antwerpen significant verbeteren Maar de noord-zuidverbinding zal niet, zoals nochtans gepland, op 10 december 2006 maar pas vanaf 1 april 2007 beschikbaar zijn. Op dezelfde dag als de hogesnelheidslijn (HSL) naar Nederland. Heeft Infrabel-dochter TUC Rail de werkzaamheden niet goed gepland? De kans dat de reiziger al van meet af zal kunnen profiteren van de tunnel, is vandaag gering. De NMBS past haar dienstregeling maar twee keer per jaar aan, in juni en december. Operator NMBS moet een uitzondering maken en zo snel mogelijk de samenleving laten profiteren van de nieuwe spoorinfrastructuur die miljarden heeft gekost. Dat geldt ook voor de HSL, in het bijzonder de stopplaats Noorderkempen in de gemeente Brecht.
De intercitytreinen Antwerpen-Brussel-Charleroi zouden Noorderkempen - en waarom niet Breda? - als vertrekpunt krijgen. Een héél verstandige beslissing. De trein wordt dan voor veel automobilisten in de regio een aantrekkelijk alternatief. In een kwartier filevrij naar hartje Antwerpen en in circa vijftig minuten naar Brussel. Voorwaarde is wel dat bij Noorderkempen voldoende parkeerruimte wordt gecreëerd en dat de reizigers goed worden onthaald. Een aantrekkelijk stationsgebouw met de nodige voorzieningen is een must. Of bedriegt de gierigheid eens te meer de wijsheid?
Herman WELTER