Pagina 1 van 4

Welter: Neem zo snel mogelijk spoortunnel in dienst

Geplaatst: 11 feb 2006, 00:34
door FLV-FGSP
Uit de GvA van 10 febr:
Het gaat de jongste tijd niet goed met de stiptheid van de treinen in het woon-werkverkeer. In de provincie Antwerpen wordt geklaagd over de structurele vertragingen op onder meer de verbindingen Essen-Brussel-Charleroi-Dinant, Turnhout-Brussel-Manage en Antwerpen-Brussel-Nijvel. In 2005 is de stiptheid volgens de omstreden leer van Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, met 0,9 procent gedaald tot 94,8 procent. Dit percentage, een gemiddelde, is mét neutralisatie van oorzaken door derden (zelfdodingen, incidenten op overwegen, werkzaamheden op het spoor, vertragingen op buitenlandse netten enz.) De reiziger neutraliseert niet!
Vertragingen zijn vertragingen. Maar ook het stiptheidspercentage zonder neutralisatie, 91,9 procent, geeft een vertekend beeld. Infrabel gooit alles op één hoop: het niet zo stipte woon-werkverkeer en de meestal stipte avond- en weekendtreinen. Afgeschafte treinen, die reizigers vaak forse vertragingen bezorgen, tellen niet mee. Gemiste aansluitingen vind je evenmin terug in het stiptheidspercentage van Infrabel.
Bovendien gelden alle treinen met minder dan vijf minuten vertraging als stipt. Het wordt de hoogste tijd dat de NMBS-groep afstapt van de voor veel forenzen ongeloofwaardige stiptheidscijfers. Hoe stipt is het woon-werkverkeer zonder neutralisatie? Dat wil de dagelijkse treinreiziger weten. Die cijfers zijn beschikbaar. Op de spoorlijnen 25/27 is de stiptheid bijzonder slecht. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met werkzaamheden en de nog beperkte capaciteit van Antwerpen-Centraal. De forenzen kijken dan ook reikhalzend uit naar de ingebruikneming van de noord-zuidverbinding.

De spoortunnel moet de stiptheid van het treinverkeer van en naar Antwerpen significant verbeteren Maar de noord-zuidverbinding zal niet, zoals nochtans gepland, op 10 december 2006 maar pas vanaf 1 april 2007 beschikbaar zijn. Op dezelfde dag als de hogesnelheidslijn (HSL) naar Nederland. Heeft Infrabel-dochter TUC Rail de werkzaamheden niet goed gepland? De kans dat de reiziger al van meet af zal kunnen profiteren van de tunnel, is vandaag gering. De NMBS past haar dienstregeling maar twee keer per jaar aan, in juni en december. Operator NMBS moet een uitzondering maken en zo snel mogelijk de samenleving laten profiteren van de nieuwe spoorinfrastructuur die miljarden heeft gekost. Dat geldt ook voor de HSL, in het bijzonder de stopplaats Noorderkempen in de gemeente Brecht.
De intercitytreinen Antwerpen-Brussel-Charleroi zouden Noorderkempen - en waarom niet Breda? - als vertrekpunt krijgen. Een héél verstandige beslissing. De trein wordt dan voor veel automobilisten in de regio een aantrekkelijk alternatief. In een kwartier filevrij naar hartje Antwerpen en in circa vijftig minuten naar Brussel. Voorwaarde is wel dat bij Noorderkempen voldoende parkeerruimte wordt gecreëerd en dat de reizigers goed worden onthaald. Een aantrekkelijk stationsgebouw met de nodige voorzieningen is een must. Of bedriegt de gierigheid eens te meer de wijsheid?

Herman WELTER

Geplaatst: 11 feb 2006, 05:02
door Shrek
groot gelijk heeft hij :!:
maar hoe ga je een tunnel die niet af is in dienst nemen :roll:

Geplaatst: 11 feb 2006, 12:36
door Steven
hij bedoeld da de tunnel op 1 april in dienst komt maar da er pas een dienstverlening in voege komt op basis van de tunnel in de maand juni wat dus bijna 3 maand later is eer er wat optimaal gebruik van gemaakt word

Geplaatst: 11 feb 2006, 13:21
door Shrek
Steven schreef:hij bedoeld da de tunnel op 1 april in dienst komt maar da er pas een dienstverlening in voege komt op basis van de tunnel in de maand juni wat dus bijna 3 maand later is eer er wat optimaal gebruik van gemaakt word
ik weet niet hoe de werken ervoor staan, maar de nmbs kennende zal 3 maand extra reserve op de deadline geen overbodige luxe zijn :roll:

Geplaatst: 11 feb 2006, 15:52
door Wover
ik ben er dinsdag nog geweest, maar twas al donker dus van spoorinrit voor de tunnel enz heb ik niet veel gezien, maar in het station zijn ze nu bezig aan het gelijkvloerse niveau (dat volgens mij voor commerciële doeleinden bestemd is?)

niveau -1 en -2 liggen er volgens mij nog tamelijk leeg bij, maar misschien kan iemand die daar mag komen opheldering geven :p?

Re: Welter: Neem zo snel mogelijk spoortunnel in dienst

Geplaatst: 11 feb 2006, 20:06
door msts.be
Herman Welter schreef: De intercitytreinen Antwerpen-Brussel-Charleroi zouden Noorderkempen - en waarom niet Breda? - als vertrekpunt krijgen.
Welter mag dan wel als een zéér betrouwbare bron genoemd worden , maar waar dat die van Charleroi vandaan haalt begrijp ik ook niet.Zoals ik al zei , AM96 en de lijn uitrusten met TBL-2 is géén oplossing.De enige oplossing is dat de IC G doorgetrokken wordt naar Noorderkempen , aangezien deze met HLE13 en I11 rijden , de 1317 is uitgerust met ETCS als ik mij niet vergis (weliswaar voorlopig afgezonderd) , en tegen die tijd zou het toch wel eens tijd worden dat ook de rest van de HLE13 worden aangepast ... maar ja , hoelang gaat dat weer duren ? :roll: (cfr.Saint-Louis en L2 toestanden...)

Geplaatst: 11 feb 2006, 20:35
door ronny
Shrek schreef:
Steven schreef:hij bedoeld da de tunnel op 1 april in dienst komt maar da er pas een dienstverlening in voege komt op basis van de tunnel in de maand juni wat dus bijna 3 maand later is eer er wat optimaal gebruik van gemaakt word
ik weet niet hoe de werken ervoor staan, maar de nmbs kennende zal 3 maand extra reserve op de deadline geen overbodige luxe zijn :roll:
Laat het maar in stapjes gaan, anders doen de seingevers weer rare toeren zoals bij de vorige wijziging treinen van Brussel naar Zaventem sturen ipv Leuven :evil: :evil:
En aangezien de bijbestelde dubbeldekkers pas vanaf eind dit jaar instromen zal er in april nog niet veel beschikbaar zijn voor de nieuwe diensten.
Starten met overbezette treinen kan je beter vermijden :oops:

Geplaatst: 12 feb 2006, 19:33
door Bert
Als ze naar Breda willen dan zullen ze wel nieuw materieel kopen als ze niet met de 11 of een 25.5 willen rijden. Halve kracht tot in Roosendaal en dan locwissel is ook geen optie. :?

Geplaatst: 13 feb 2006, 00:50
door Shrek
Bert schreef:Als ze naar Breda willen dan zullen ze wel nieuw materieel kopen als ze niet met de 11 of een 25.5 willen rijden. Halve kracht tot in Roosendaal en dan locwissel is ook geen optie. :?
voor breda hadden ze die 250 kp/h treinstellen toch?
en reeks 14 zal het ook kunnen :D (als die er komt ...)

Geplaatst: 13 feb 2006, 00:51
door Steven
reeks 14 zou voor 200 zijn dus ni zeker da da eentje van 250 wordt trouwens in belgie zijn er ni eens rijtuigen die 250 mogen dus zinloos

Geplaatst: 13 feb 2006, 00:55
door Shrek
Steven schreef:reeks 14 zou voor 200 zijn dus ni zeker da da eentje van 250 wordt trouwens in belgie zijn er ni eens rijtuigen die 250 mogen dus zinloos
ik bedoelde dat reeks 14 ook tot in breda zal kunnen rijden (ECTS en 1,5 kv) maar ik heb het een beetje slecht verwoord :P de 250 km/h sloeg op de nieuwe treinstellen

Geplaatst: 13 feb 2006, 00:56
door Steven
ok men excuus

Geplaatst: 13 feb 2006, 22:22
door FLV-FGSP
Bruno Tuybens bevestigde vandaag in de Kamer:
Om organisatorische redenen die te maken
hebben met de inzet van materiaal en personeel
en omwille van de duidelijkheid ten aanzien van
de reizigers, zullen de grote wijzigingen in de
dienstregelingen rond Antwerpen worden
doorgevoerd in juni 2007.
1 april is de NZV beschikbaar, maar blijkbaar is dat geen goede datum om dienstregelingsaanpassingen te doen, dus wordt het begin juni. En dan te bedenken dat men tot voor kort zei dat er vanaf 10 december treinen door de tunnel zouden rijden...

Geplaatst: 14 feb 2006, 08:18
door Mechanik
6 maanden achter op schema voor zo'n groot bouwwerk is heel redelijk vind ik

Geplaatst: 14 feb 2006, 09:06
door FLV-FGSP
Mechanik schreef:6 maanden achter op schema voor zo'n groot bouwwerk is heel redelijk vind ik
In de oorspronkelijke planning stond december '05.