Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Knipex »

In Voeren zijn dinsdagochtend rond 5h drie wagons ontspoort. Het ongeval gebeurde net op het viaduct van Remersdaal 390meter. De wagons vielen 20 m naar beneden. Het treinverkeer op L24 ligt momenteel stil. Bij het ongeval zijn een Crossrail en een type28 betrokken.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door profke »

Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Bibke »

En nu wordt het belang van de heropening van de IJzeren lijn aangetoond want het zit er dik in dat de lijn enige tijd gesloten zal zijn.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Brossel

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Brossel »

Bibke schreef:En nu wordt het belang van de heropening van de IJzeren lijn aangetoond want het zit er dik in dat de lijn enige tijd gesloten zal zijn.
Inderdaad.

Een goede alternatieve route is nu namelijk nog niet zo evident.
Goederentreinen omleiden via lijn 37 stuit in Duitsland veelal op wat weerstand gelet op de steile daling tussen Aachen Sud en HBF.
Kan eventueel gemeden worden met kopmaken in Montzen en Welkenraedt en gebruik makend van lijn 39...maar dat zal tijd kosten.
Maar ja, wat is het andere alternatief: vanaf Antwerpen Noord via lijn 12 naar Roosendaal - Venlo?

Ben wel benieuwd over welke routes men gaat omleiden...

Groetjes Davy
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Steven »

Keren in Welkenraedt? vergeet het maar de perronsporen zijn er te kort voor. Je zou dit enkel kunnen doen met treinen tot max een 350m lang wat voor goederen echt niet veel is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Bibke »

Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

een echte aanrijding tussen de 2 treinen is er niet geweest zo te zien
zie toch geen schade aan de loc
Bibke schreef:En nu wordt het belang van de heropening van de IJzeren lijn aangetoond want het zit er dik in dat de lijn enige tijd gesloten zal zijn.
ja dan zit je vast al er iets gebeurt als nu he !
over venlo is mogelijk , maar zoveel bestuurders hebben daar ook niet de lijnkennis on brevet om in NL te rijden
Paul1946

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Paul1946 »

Hoe is dat nu toch mogelijk? Als ik me goed herinner is er vorig jaar nog zo een kop-staart aanrijding gebeurd op dezelfde lijn. Kan iemand me dit eens correct uitleggen? Beveiliging? Hoe zit dat daar? Hoe zijn privévervoerders uitgerust qua beveiliging? Bedankt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Shrek »

Paul1946 schreef:Hoe is dat nu toch mogelijk? Als ik me goed herinner is er vorig jaar nog zo een kop-staart aanrijding gebeurd op dezelfde lijn. Kan iemand me dit eens correct uitleggen? Beveiliging? Hoe zit dat daar? Hoe zijn privévervoerders uitgerust qua beveiliging? Bedankt.
Toen werd een onafhankelijk verwittigingssein onterecht aanzien voor een hoofdsein, met alle gevolgen van dien.
De beveiliging op die lijn is met krokodillen, zowel de privé als de nmbs gebruiken dat systeem. Maar noch krokodil noch TBL1+ kunnen zo'n ongevallen voorkomen.
Enkel met een echt veiligheidssyteem als ETCS kan je zoiets vermijden. De installatie op die lijn is voorzien over een jaar of 5.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Paul1946 schreef:Hoe is dat nu toch mogelijk? Als ik me goed herinner is er vorig jaar nog zo een kop-staart aanrijding gebeurd op dezelfde lijn. Kan iemand me dit eens correct uitleggen? Beveiliging? Hoe zit dat daar? Hoe zijn privévervoerders uitgerust qua beveiliging? Bedankt.
deze ontsporing was op 26-01-12
http://www.hbvl.be/limburg/voeren/trein ... sdaal.aspx
en in 2010 kop staart in Glons
http://www.flickr.com/photos/44322415@N ... kmG-cF1k3Y
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Trein30 »

En hier zat ik me al af te vragen waar mijn wekelijks Fiattreintje bleef... :/

Dat ziet er uit als de DE6313 van Crossrail, niet? Die had ik gisteren nog gezien richting Duitsland...

EDIT: volgens een foto op GVA is de andere loc die al dan wel/niet betrokken was in het ongeval de 2825.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 01 okt 2013, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door dentheo »

ijzeren rijn 82 schreef:een echte aanrijding tussen de 2 treinen is er niet geweest zo te zien
Waarschijnlijk kop-staart anders komt er niet zoveel kracht op de wagens juist na de lok. Zo hard remt een lok "zelf" ook weer niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Bordensteker »

Tja, daar zat ik ook al aan te denken.
Op een foto van de achterste wagens van de schroottrein (ttz van de voorste trein, die al schroot hád toen hij vertrok) zie je het schroot achterin de wagens iets omhooggekomen is, alsof die een flinke duw van achteren heeft gekregen. Dan zou het een kop-staartbotsing geweest kunnen zijn, dat zou ook de enorme ravage achter die rode loc verklaren, want hoe je anders drie van die lange wagens uit een trein knikkert en de trein dan tot stilstand komt alsof er op het viaduct in de lengte maar een half wagentje ontbreekt?
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Knipex »

Dit betreffende de vorige kop-staart op die lijn

Ik dacht dat het gedeeltje tss Montzen en Remerdaal op normalspoor permisieve seinen heeft.
Op tegenspoor zijn er wel deze ontypische verwittigingsseinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Steven »

Zo abnormaal zijn verwittigers niet hoor. Er zijn best nog genoeg lijnen/plaatsen waar ze voorkomen.
Trouwens niet allles door elkaar smijten van seinsoorten.
Verwittigers staan daar waar er geen gecombineerde seinen staan. Dit kan zowel in geval van beheerde als niet beheerde seinen.
Gesloten