Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Shrek » 01 okt 2013, 18:30

Steven schreef:Zo abnormaal zijn verwittigers niet hoor. Er zijn best nog genoeg lijnen/plaatsen waar ze voorkomen.
Trouwens niet allles door elkaar smijten van seinsoorten.
Verwittigers staan daar waar er geen gecombineerde seinen staan. Dit kan zowel in geval van beheerde als niet beheerde seinen.
Jammer genoeg zijn er nog van die verfoeide onafhankelijke verwittigingsseinen. Bij elke vernieuwing van installaties proberen we ze wel buiten te gooien, maar er zijn er helaas nog zeer veel.
Maar het is sowieso weer een gevalletje: met ETCS was het niet gebeurd...


dentheo
Berichten: 7723
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door dentheo » 01 okt 2013, 18:48

Zou men die dingen geen andere vorm van bord kunnen geven , lijkt mij makkelijker om ze te herkennen.
Of zie je daar 's nachts ook niets van ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20496
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Steven » 01 okt 2013, 18:55

Het betreft hier geen fout et verwittigers, op het forum van het rijdend personeel is het onderwerp ook actueel. De mensen die de lijn er goed kennen zeggen dat daar GEEN verwittigers staan.

twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door twist297 » 01 okt 2013, 20:04

dentheo schreef:Zou men die dingen geen andere vorm van bord kunnen geven , lijkt mij makkelijker om ze te herkennen.
Of zie je daar 's nachts ook niets van ?
Die "dingen" hebben een andere vorm van bord, ze zijn rond ipv rechthoekig en geel van kleur ipv wit. Redelijk recent zijn de mistbakens van witte kleur naar geel veranderd om nog meer de aandacht te vestigen dat men een verwittigingssein nadert.

dentheo
Berichten: 7723
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door dentheo » 01 okt 2013, 21:30

Sorry, over de vorm van dat waarschuwingssein, was een domme opmerking, dat sein kan zo wie zo geen rood geven...
Wanneer men dan dubbel geel krijgt rijdt men nog rustig door tot het volgende sein, ook al staat er een trein tussen.

Eens voorbij een rood hoofdsein .....
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20496
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Steven » 01 okt 2013, 21:33

Het gevaar bestaat enkel indien zo sein groen is omdat het stopsein waar de andere trein voorstaat ook groen is. Maar deze situatie heeft zich dus niet voorgedaan. Opgepast het gevaar dat ik vermeld ontstaat enkel in bepaald geval van seinoverschrijding van het opwaarts gelegen stopsein.

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1278
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Bordensteker » 01 okt 2013, 21:54

hoezo uitzicht.cp.jpg
In de afbeelding ziet u rechts van de loc een zgn. onafhankelijk verwittigingssein. Er zit géén rode lamp in, en de kenmerkplaat is rond en geel inplaats van rechthoekig en wit.
  • Toevallig betreft het hier een tegenspoorsein; dat is te zien aan het 'oor' aan de linkerzijde van het achtergrondscherm, en aan de het feit dat het asymmetrisch geplaatste gele licht dus ook aan de linkerzijde zit i.p.v. rechts.
    Verder staan er vier korte diagonaal aangebrachte streepjes langs de rand. En de hoofdlichten knipperen, maar dat zie je niet op een foto.
De benaming "onafhankelijk verwittigingssein" houdt niet in dat het sein apart bedienbaar is, maar dat de lichten en de functie niet geïntegreerd werden met een gewoon stopsein tot een zgn. gecombineerd stopsein. Het sein heeft dus geen stopfunctie, en het wordt onrechtstreeks bediend door achter het bijbehorende stopsein een vrije reisweg in te stellen.
Een verwittigingssein geeft te allen tijde aan of het zich erachter bevindende stopsein open of gesloten is, meer niet. Het staat ergens langs een sectie, en of die sectie zelf bezet is of vrij, dat was enkel aan het voorafgaande stopsein te zien, niet aan een verwittigingssein dat ergens halverwege verderop staat. Maar een groen en zelfs een geel verwittigingssein kan je verleiden om geen gevaar te verwachten, of hoogstens pas verderop voorbij het volgende stopsein, en dat komt doordat het zeker in het donker zélf erg op een stopsein lijkt. Lijnkennis is hier belangrijk!

Het potentiële gevaar van een kop-staartbotsing ontstaat nu eenmaal zodra een tweede trein (al of niet met toelating) in een reeds bezette spoorsectie komt, en het risico verdwijnt pas zodra elke voorgaande trein er helemaal uit vertrokken is! Dat er ineens seinen op groen springen heeft geen directe betekenis voor de ‘indringer’.

P.S. Ik heb deze foto ooit ergens gevonden, hij is niet van mij, maar in het licht van de nu rijzende vragen komt deze afbeelding hier erg goed van pas.

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door nahoj » 02 okt 2013, 22:50

dentheo schreef:Sorry, over de vorm van dat waarschuwingssein, was een domme opmerking, dat sein kan zo wie zo geen rood geven...
Wanneer men dan dubbel geel krijgt rijdt men nog rustig door tot het volgende sein, ook al staat er een trein tussen.

Eens voorbij een rood hoofdsein .....
Ik vind dat helemaal geen zo'n domme opmerking.
Het visuele onderscheid tussen een verwittigingssein en een (al dan niet gecombineerd) stopsein zou veel dudielijker moeten zijn. Het achtergrondbord van vorm veranderen, of een andere kleur geven, etc..., waarom niet?

Maar dit heeft dus a priori niets te maken met het recente ongeval in Voeren, waarover het onderzoek nog loopt.

dentheo
Berichten: 7723
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door dentheo » 02 okt 2013, 23:10

Het enige nut dat ik nog zie is dat een machinist die op permissief (rijden op zicht ?) rijdt, niet gaat denken dat hij terug mag "omdenken" naar normaal (grote beweging ?).
In de tijd van de armseinen was het verschil een stuk groter.
Dus misschien "heel" de achtergrond van de plaat geel en niet alleen dat klein rond dekseltje...
Theo
Groeten vanop de Heide

kika
Berichten: 2675
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door kika » 03 okt 2013, 14:55

Brossel schreef:Maar ja, wat is het andere alternatief: vanaf Antwerpen Noord via lijn 12 naar Roosendaal - Venlo?
Ben wel benieuwd over welke routes men gaat omleiden...
Als niet kenner zou ik op die route mijn geld zetten in een weddenschap. Maar ik heb voorkennis: "We kunnen maar een kleine 5 tot 7 procent via Nederland omleiden" aldus mevrouw Van Mierlo. Dus ik doe misschien maar beter niet mee aan de weddenschap :D

doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door doggys2 » 03 okt 2013, 18:47

Vrijdagavond wil men de sporen weer vrij hebben maar wil dat zeggen dat er dan in het weekend drukker goederenverkeer zal zijn richting b.v.b. de Antwerpse haven?
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be

dentheo
Berichten: 7723
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door dentheo » 03 okt 2013, 19:03

Zou best kunnen.
Tijdens de vorige nachten was al één spoor vrij, daarover zouden 70% van de dagelijkse treinen gereden hebben.
Was de bovenleiding dan ook al functioneel of reden die allemaal met diesel voorspan ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1278
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Bordensteker » 03 okt 2013, 19:33

dentheo schreef:Het enige nut dat ik nog zie is dat een machinist die op permissief (rijden op zicht ?) rijdt, niet gaat denken dat hij terug mag "omdenken" naar normaal (grote beweging ?).
In de tijd van de armseinen was het verschil een stuk groter.
Dus misschien "heel" de achtergrond van de plaat geel en niet alleen dat klein rond dekseltje...
In het donker zie je die gele achtergrondplaat te laat om (naar een seinbeeld twee geel of groen toe rijdend) niet misleid te kunnen worden, maar als je het van een opvallender plaat of achtergrondscherm moet hebben ben je toch al te laat, zeker waar het licht van het sein al van verre zichtbaar was.

Het nut van een opvallend ander uiterlijk werkt echter wél door in je lijnkennis. Je komt er ook overdag langs en dán zie je het verschil wél, en dan zou je je moeten inprenten dat het een verwittiger is.

Echter, ook als er helemaal geen sprake is van verwittigingsseinen, dan blijft het euvel bestaan dat je, eens je aan het "onbeschermd" overschrijden in rit op zicht begonnen bent, een "indringer" bent in de betreffende sectie, en dat de seinbeelden die je dan tegenkomt veelal niet voor u bestemd en (zoals in de opleiding echt wel benadrukt wordt) uitermate misleidend kunnen zijn.

De ronde gele plaat hoort vanaf dichtbij in het licht van de frontverlichting wel zichtbaar te worden, en is er (inderdaad, zoals dentheo al opmerkte) op de eerste plaats om je te behoeden voor de onjuiste aanname dat je op dat moment een stopsein passeert (je rijdt er namelijk sowieso voorbij want het staat nooit dicht) en derhalve meent dat je de "rit op het zicht tot aan de voet van het volgend groot stopsein" nú achter de rug hebt en zelfs kunt gaan optrekken indien dat sein groen gaf. Bij een verwittigingssein ben je ook daarvoorbij nog steeds in dezelfde sectie die in veel gevallen bezet was toen je er inkwam (en inderdaad: een voorafgaande en voor dat volgend stopsein gestopte trein zul je vaak pas in het laatste stuk van die sectie aantreffen, dus juist in het gebied waar het abusievelijk optrekken de zwaardere gevolgen heeft).

Een en ander even los van wat er in Voeren gebeurd zou kunnen zijn.

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door nahoj » 06 okt 2013, 14:48

Bordensteker schreef:De ronde gele plaat hoort vanaf dichtbij in het licht van de frontverlichting wel zichtbaar te worden, en is er (inderdaad, zoals dentheo al opmerkte) op de eerste plaats om je te behoeden voor de onjuiste aanname dat je op dat moment een stopsein passeert (je rijdt er namelijk sowieso voorbij want het staat nooit dicht) en derhalve meent dat je de "rit op het zicht tot aan de voet van het volgend groot stopsein" nú achter de rug hebt en zelfs kunt gaan optrekken indien dat sein groen gaf. Bij een verwittigingssein ben je ook daarvoorbij nog steeds in dezelfde sectie die in veel gevallen bezet was toen je er inkwam (en inderdaad: een voorafgaande en voor dat volgend stopsein gestopte trein zul je vaak pas in het laatste stuk van die sectie aantreffen, dus juist in het gebied waar het abusievelijk optrekken de zwaardere gevolgen heeft).
Het is precies voor dit geval dat een duidelijker onderscheid nuttig zou zijn. Enkel het kenplaatje + lijnkennis is in veel gevallen voldoende, maar in enkele gevallen niet.

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Ontsporing te Voeren (01.10.2013)

Bericht door Retard » 27 nov 2013, 12:41

VVolgens Infrabel zorgt ondermeer de ontsporing in Voeren voor de slechtste stiptsheidscijfers sinds januari 2011.

:?: :?: :?:

Plaats reactie