Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Bericht door Jurgen »

Ik ga geregeld eens fietsen over oude spoorlijnen, zo kom je af en toe nog eens iets tegen.

Nu heb ik een hele tijd geleden lijn 150 tussen Houyet en Jemelle bezocht en daar ben ik 2 tunnels tegen gekomen. De eerste in Hour-Havenne en de tweede in Rochefort.
Maar nu ben ik op een website (klik) gesukkeld die het ook heeft over een tunnel te Vignée. Er staat geen exacte plaats bij, maar wel dat het fietspad hier niet door liep.

Weet iemand waar die tunnel precies was en of ze er nog steeds is? En heeft er iemand eventueel foto's?

De foto's van de tunnel:
http://www.schygulla.de/verkehrsrelikte ... b-vigo.jpg (oostportaal)
http://www.schygulla.de/verkehrsrelikte ... b-vigi.jpg (binnenkant)
http://www.schygulla.de/verkehrsrelikte ... b-vigw.jpg (westportaal)

Als de foto's op de site chronologisch staan zou de tunnel ergens tussen Rochefort en het station van Vignée moeten liggen. Ik heb alleen maar weet van een soort sleuf net voor het fietspad afbuigt van de spoorlijn. Het probleem met die sleuf is dat ze vol met bomen staat en er dus onmogelijk een tunnel heeft kunnen staan.
Alle info is welkom!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Bericht door overweg13 »

Er zou een tunnel moeten zijn tussen Villers-sur-Lesse en Vignée, nl; tussen kp 14.244 en 14.189 - 55 m lang. In mijn lijst met tunnels lees ik: Vendu au Domaine le 18.2.86. Het zou een dubbelsporige tunnel geweest zijn die enkelsporig geëxploiteerd werd. Ik vraag me af of de tunnel niet verdwenen is bij de aanleg van de autoweg.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Bericht door Jurgen »

Dat had ik ook al gedacht, maar dan zou die tunnel tussen het station van Vignée en de tunnel van Hour-Havenne, terwijl de foto's op de website wel in chronologische volgorde staan. Hierdoor zou die tunnel dus tussen Vignée en Rochefort moeten staan. Dit uiteraard alleen als de foto's juist staan natuurlijk.

Voor zover ik me de omgeving ook nog kan inbeelden ligt alleen de autoweg op een verhoogde berm en zie ik geen reden waarom men daar ooit een tunnel zou gebouwd hebben. Maar het zou kunnen natuurlijk, het zou niet het eerste nutteloze kunstwerk geweest zijn. :)


Ik heb zelf ook nog even verder gezocht en ben zo op deze site terecht gekomen met een foto uit 2011, daar spreekt men ook van het fietspad dat deze tunnel niet aandoet. Mijn gedacht is dus dat ze tussen de 2 bruggen over de Lesse moet liggen, maar Google Earth kan geen duidelijkheid brengen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Bericht door Steven »

in 2006 was er alvast nog een tunnel, doch deze is niet gelegen op het stuk met Ravel.

Op de foto's zie je de drie tunnels aanwezig op de lijn indien je vertrekt vanuit Houyet.
De laatste heeft duidelijk al een nieuwe bestemming gekregen te Rochefort.
Ik heb ongeveer wat liggen zoeken waar ik de tunnel tegenkwam en heb op google maps getracht van het punt aan te duiden, niet evident met al het groen aldaar.
Links van de rode cirkel zie je het fietspad afbuigen over het water de spoorweg bleef echter aan deze kant van het water, de tunnel ging door een kleine heuvel in het landschap.
Bijlagen
Schermafbeelding 2013-10-18 om 23.32.58.png
DSC_0028.JPG
DSC_0067.JPG
DSC_0139.JPG
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Bericht door Bordensteker »

Kijk, daar is Steven me net te snel af geweest. Maar ja, die is er zelf geweest dus.
Hier is voor u de missing (letterlijk) link!

In het midden van dit kaartfragment denk ook ik de onwaarschijnlijke doch met foto’s aangetoonde tunnel gevonden te hebben.

De site van “Railations” toont duidelijk een tunnel die onder een flinke kluit grond door gegraven is. Die bovengrond loopt boven het oostelijke tunnelingang tamelijk steil af. Een plek waar je een ingraving niet zo gemakkelijk voor elkaar krijgt.
Trouwens ook op de foto van de oostelijke tunnelingang op de “stillgelegte Eisenbahnen” site van Schygulla is door de bomen heen een donkere lucht rechtsboven zichtbaar.
Toen ik me gerealiseerd had dat “Railations” tevens duidelijk stelt dat het fietspad hier niet de voormalige spoorbedding volgt, maar uitwijkt naar de tegenoverliggende oever van de Lesse, dicht langs het koninklijk domein van Ciergnon, werd het te doorzoeken stuk spoorlijn al flink kleiner. De zeer exacte afstandpunten van overweg13 zouden natuurlijk ook veel duidelijk maken, althans voor wie inzicht heeft in de op de kaart wél vindbare punten zoals stations: dat was ook een logische aanpak geweest; misschien zijn afstandpunten van stations wel ergens te vinden.
Maar op de Google Earth luchtopnamen is er inderdaad geen chocola van te maken, ook niet als je iets in de historie teruggaat (soms is een oudere luchtfoto door seizoenseffecten of zonnestand ineens veel duidelijker); opvallend is alleen dat een klein stukje spoorlijn zich niet in de rijen bomen terug laat vinden. Je kunt (tenminste in wat ik nu aan Google Earth op mijn pc heb) ook geen relief zien: geen 3D.

Toen ben ik nog eens goed in mijn 1:50.000 atlas van het Nationaal Geografisch Instituut gaan kijken.
Daar zijn sommige stukken van de spoorbedding niet ingetekend, maar een aantal bruine hoogtelijnen trok mijn aandacht. Er blijkt onder al die groen boomkruinen een flinke uitstekende bult te liggen waar een bocht van de spoorlijn doorheen moet hebben gevoerd. En dat zocht ik: een plek waar je niet even een ingraving kunt maken.
De atlas bracht dus de verdenking, maar bewees nog niets. De online topomapviewer van hetzelfde NGI bracht hier dus echter wél uitsluitsel. De hoogtelijnen zijn aangegeven voor elk heel tiental meters.; de rivier zal op ongeveer 140 m hoogte liggen en plaatselijk ligt er dus zeker zo’n 20 meter steil oplopende grond boven het tracé.

Bij nog meer uitvergroten zie je het in iets meer detail, maar het reliëfbeeld dat de hoogtelijnen moeten oproepen is hier weer iets minder evident.

© 2013 NGI Topomapviewer
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Bericht door overweg13 »

Ik heb het eens opgezocht op een oude stafkaart, waar de spoorlijn nog in al haar glorie voorkomt. Dat we er overkijken, hoeft ons niet te verbazen. Ik heb de tunnel aangeduid met de oranje pijl.
Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Spoorwegtunnel te Vignée (lijn 150)

Bericht door Jurgen »

Ok, ik had een vermoeden, maar was niet zeker.
Vanaf het fietspad kan je de tunnel niet zien, ze moet dus net achter de bocht liggen waar het fietspad afbuigt.

Bedankt allemaal voor het meezoeken.
Plaats reactie