Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
NicoA

Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door NicoA »

Ik heb hiervoor al eens een berichtje gestuurd naar de NMBS met de vraag of het materiaal niet optimaler kon ingezet worden, maar meer dan een "Het is niet eenvoudig om dat te doen en men tracht altijd voor de beste oplossing te zorgen" kreeg ik niet.

Deze trein bestaat normaal gezien uit 3 AM96 stellen (in totaal 9 rijtuigen) die dan in Leuven worden gesplitst in een IC naar Tongeren (6 rijtuigen) en een L (3 rijtuigen) naar Hasselt.
Heel vaak ontbreken er 3 rijtuigen waardoor er vanaf Brussel al een plaatsgebrek is en vanaf Leuven na de splitsing een chronisch plaatsgebrek is. Onlangs bestond de volledige trein slechts uit 3 rijtuigen, toen hebben ze in Leuven wel voor een extra treintje gezorgd om de L dienst te verzorgen.

Wat heb ik ondertussen opgemerkt, de trein 1513 van een uur eerder bestaat uit 2 * 5 wagons M6 dubbeldekrijtuigen.

De vraag is dus, kunnen jullie iets bedenken zodat men de 1513 en de 1514 kan omwisselen zodat de trein die tijdens de spitsuren mensen moet vervoeren over meer rijtuigen beschikt?

Dit is volgens mij de dagelijkse route van de 3 AM96 stellen, wat ze doen tussen 8u21 en 10u39 weet ik niet
Hasselt - Leuven 2477 6u39-7u26
Leuven - Hasselt 2457 7u34-8u21
Tongeren - Knokke/Blankenberge 1533 10u39-13u54/13u49
Knokke/Blankenberge - Tongeren/hasselt 1514 14u06/14u11-17u21/17u07
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik denk niet dat ze hier veel gaan kunnen veranderen aan die samenstelling :?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door HLE 2302 »

Good try, maar de persoon die op uw email geantwoord heeft had wel groot gelijk. Zo simpel is het allemaal niet als jij denkt. :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door Retard »

Waarschijnlijk dat dat ook bepaald wordt door de ochtendspits. Zo rijdt bv. E507 met drie eersteklasserijtuigen omdat dat nodig is (doordat deze trein om negen uur arriveert in Brussel zit daar veel belangrijk volk op van de Staat, de NMBS, Belgacom, De Post...), maar dan verzekert dezelfde ram E514 die om 16 uur vertrekt in Brussel richting Luik, waar dat niet echt nodig is. Maar die ram vervangen kan zomaar niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door Shrek »

NicoA schreef:De vraag is dus, kunnen jullie iets bedenken zodat men de 1513 en de 1514 kan omwisselen zodat de trein die tijdens de spitsuren mensen moet vervoeren over meer rijtuigen beschikt?
Maar op dat uur rijden er toch P-treinen genoeg naar Leuven? De bedoeling is natuurlijk dat al het volk op die P-treinen stapt en niet op de IC.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door overweg13 »

Het echte probleem is niet zozeer de samenstelling van die trein (3 ms 96), wel het aangehaalde feit dat de trein vaak niet in de voorziene samenstelling rijdt. En dan zijn 2 ms 96 op dat moment echt niet voldoende. Best van al zou nog zijn een vierde ms 96 in te schakelen - maar ook dat is wellicht minder eenvoudig dan we denken; in dat geval zou deze trein waarschijnlijk erg aangenaam worden. In Leuven kan de trein dan in 2 x 2 stellen opgesplitst worden, en dan zijn de problemen waarschijnlijk van de baan.
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door ronny »

In Hasselt wordt een MS96 gebruikt om te pendelen tussen station en werkplaats. Misschien kan er een ander type gebruikt worden hiervoor ?
NicoA

Re: Trein 1514 Knokke/Blankenberge - Tongeren/Hasselt

Bericht door NicoA »

Bedankt voor de antwoorden.
Men zou de ms96 die gebruikt wordt om te pendelen tussen Hasselt station en de werkplaats eigenlijk wel mogen inzetten ingeval van technische problemen.
Wie kent wie bij de NMBS om daar eens naar te "polsen"? Of moet ik dat doen als reiziger? Maar dan vrees ik er een beetje voor. :wink:

Als ik trouwens ergens de indruk gegeven had dat ik dacht dat het eenvoudig zou zijn moet ik mij excuseren, dat is zeker niet het geval.
Ik wil daarenboven niemand anders, tijdens de piekuren, opzadelen met deze combinatie.

Ik moet toegeven dat, indien er 6 + 3 rijtuigen zijn dat in principe voldoende is.
Behalve
- indien in Brussel de 1714 naar Luik-Guillemins vertraging heeft, want dan komt iedereen die naar Leuven moet naar de 1514 (begrijpelijk)
- indien men 60 zitplaatsen reserveert voor één of andere school :( (ja, dat komt al eens voor)
- op vrijdagen, want dan willen alle studenten van Leuven naar huis (begrijpelijk)

Ideaal zou inderdaad 6 + 6 zijn, maarja...
Plaats reactie