NVA wil NMBS in 6 splitsen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Cipallieter
Berichten: 718
Lid geworden op: 07 feb 2007, 17:56
Locatie: Lier

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door Cipallieter » 02 nov 2013, 18:19

Steven schreef:
dentheo schreef:Ach, in Zwitserland zijn er nog veel meer splitsingen en toch sluit het op elkaar aan. Het KAN dus wel.
Het kan zeker, dat bewijzen ze daar maar al te goed, het aantal bedrijven zal niet bepalen of iets zeker zal slagen of zal falen. Het is de manier waarop iedereen samenwerkt dat alles zal bepalen.
Eerst een logisch IC net, dan de daarop aansluiten L treinen, dan de bussen en trams in functie daarvan en je zal al een veel beter net krijgen dat beter op elkaar afgestemd is.
U schrijft het: 'Samenwerken'. Dat is inderdaad het sleutelwoord.

Maar om goed te kunnen samenwerken over de grenzen van de deelstaten heen moet er op het politieke niveau ook wederzijds vertrouwen en respect zijn en daar mankeert het in dit landje aan.

In Zwitserland hebben ze dat heel goed opgelost. Er zijn daar slechts 3 politieke niveaus. Het belangrijkste niveau is het gemeentelijke niveau, gevolgd door de kantons (die je enigszins kan vergelijken met onze deelstaten) en het federale niveau dat alleen bevoegd is wanneer dit uitdrukkelijk in de wetgeving voorzien is.
De soevereiniteit van een kanton binnen zijn grondgebied wordt blijkbaar door de andere kantons gerespecteerd want ik vind nergens een bericht omtrent communautaire spanningen in Zwitserland.

In België daarentegen respecteren (respecteerden?) de Franstaligen de soevereiniteit van de Vlaamse overheid niet voor wat het grondgebied van Brussel-Halle-Vilvoorde betreft. Hopelijk is deze splijtzwam na decennia eindelijk van de baan met de huidige staatshervorming en vormt de weigering van sommige FDF-burgemeesters om de wet in Vlaanderen niet na te leven niet de kiemen van een nieuwe.
Voor wat het federale niveau betreft is het wachten op de invulling van artikel 35 van de grondwet.
Dat artikel zegt dat de federale overheid enkel die bevoegdheden mag uitoefenen die haar uitdrukkelijk zijn toegewezen door de grondwet en de gewone wetten. Alle andere, 'residuaire', bevoegdheden, worden dan automatisch aan de deelstaten toegewezen. Eenvoudig gezegd moet er een lijst komen van de bevoegdheden van de federale staat, en alles wat niet op die lijst staat is voor de deelstaten. Het artikel is nooit uitgevoerd omdat de Franstaligen hier nooit voor te vinden waren.

U mag driemaal raden welke partij voorstander is van dit ‘Zwitsers model’ , waarvan de praktijk leert dat het niet verhindert dat het openbare vervoer in het algemeen en de spoorwegen in het bijzonder het er goed kan doen.
Laatst gewijzigd door Cipallieter op 03 nov 2013, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.


peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door peterbot » 02 nov 2013, 21:12

Met hun "confederalisme" wil de NVA toch eigenlijk maar 1 ding bereiken: namelijk dat een onafhankelijk Vlaanderen niet in de rij moet staan met de Oekraine, de "voormalige joegoslavise republiek Macedonie" en Moldawie (om maar een paar te noemen) om terug lid van de EU te worden. Want dan moet Vlaanderen ook nog minderheden (zoals de anderstaligen in de brusselse rand) respecteren en zich aan andere regels houden.
Dus Belgie wordt nog als handig dekmanteltje gebruikt om vnl economische interesses.
Voor de rest hebben die mannen toch met spoorwegen niks aan de hoed. HUN mandatarissen rijden toch met de wagen. En als jullie denken dat jullie met hun " de rijken rijker en de armen armer" economisch beleid rijk genoeg zijn om een regering van de NVA aan te kunnen: droom verder...
En dan wordt sowieso, in hun nationalistische logika (die mij nu al de keel uithangt), de treinverkeer aan de taalgrens gestopt of effe geblokkeerd (denk maar aan die kerel met de bouwvergunning voor een GEN-stopplaats waarvan 1 meter in Vlaanderen lag....
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden

K V B
Berichten: 3096
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door K V B » 03 nov 2013, 09:36

peterbot schreef:Met hun "confederalisme" wil de NVA toch eigenlijk maar 1 ding bereiken: namelijk dat een onafhankelijk Vlaanderen niet in de rij moet staan met de Oekraine, de "voormalige joegoslavise republiek Macedonie" en Moldawie (om maar een paar te noemen) om terug lid van de EU te worden.
"terug lid worden"?
Joegoslavië en de USSR zijn nooit lid van de EU geweest, je kan dat niet als precedent aanhalen. Of een onafhankelijk Vlaanderen al dan niet lid van de EU blijft, of weer zou moeten toetreden is zeker nog geen uitgemaakte zaak. Er bestaat op dit moment nog geen precedent voor.
Want dan moet Vlaanderen ook nog minderheden (zoals de anderstaligen in de brusselse rand) respecteren en zich aan andere regels houden.
Waarom zou dat een probleem zijn? We geven de Franstaligen in Vlaanderen dezelfde rechten als de Vlamingen in Frankrijk hebben...

nighttrain
Berichten: 2007
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door nighttrain » 03 nov 2013, 13:03

[/quote]
Waarom zou dat een probleem zijn? We geven de Franstaligen in Vlaanderen dezelfde rechten als de Vlamingen in Frankrijk hebben...[/quote]
Als VLAMING heb ik GEEN rechten in Frankrijk!

Gebruikersavatar
Accelerat
Berichten: 2747
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Albanië

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door Accelerat » 05 nov 2013, 00:03

K V B schreef:
peterbot schreef:Met hun "confederalisme" wil de NVA toch eigenlijk maar 1 ding bereiken: namelijk dat een onafhankelijk Vlaanderen niet in de rij moet staan met de Oekraine, de "voormalige joegoslavise republiek Macedonie" en Moldawie (om maar een paar te noemen) om terug lid van de EU te worden.
"terug lid worden"?
Joegoslavië en de USSR zijn nooit lid van de EU geweest, je kan dat niet als precedent aanhalen.
Delen ervan; het huidige Slovenië, Kroatië en de Baltische staten. :mrgreen:
Állítsa meg a korrupció, MÁV!

K V B
Berichten: 3096
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door K V B » 05 nov 2013, 16:50

Accelerat schreef:
K V B schreef:
peterbot schreef:Met hun "confederalisme" wil de NVA toch eigenlijk maar 1 ding bereiken: namelijk dat een onafhankelijk Vlaanderen niet in de rij moet staan met de Oekraine, de "voormalige joegoslavise republiek Macedonie" en Moldawie (om maar een paar te noemen) om terug lid van de EU te worden.
"terug lid worden"?
Joegoslavië en de USSR zijn nooit lid van de EU geweest, je kan dat niet als precedent aanhalen.
Delen ervan; het huidige Slovenië, Kroatië en de Baltische staten. :mrgreen:
Daar gaat het niet om. Wat ik bedoel is dat er voor het geval dat er een EU lidstaat uiteenvalt of geen precedent is, want het is nog nooit voorgekomen.
Joegoslavië was ten tijde van het uiteenvallen geen lid van de EU, dus kan je niet als voorbeeld nemen.

Ik denk persoonlijk dat een eventueel onafhankelijk Vlaanderen zelfs niet buiten de EU zou kunnen blijven als het dat zou willen. Ik denk niet dat de EU een deel van haar grondgebied zo makkelijk zal laten vertrekken...

nighttrain
Berichten: 2007
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door nighttrain » 05 nov 2013, 17:29

K V B schreef:
Ik denk persoonlijk dat een eventueel onafhankelijk Vlaanderen zelfs niet buiten de EU zou kunnen blijven als het dat zou willen. Ik denk niet dat de EU een deel van haar grondgebied zo makkelijk zal laten vertrekken...
Sinds 1/11/2006 is de Europese grondwet van kracht, op teksten voorgesteld sinds 2003 door de Europese conventie. Dus is het mogelijk uit te stappen na een vraag en bespreking van de modaliteiten tot uittreding. Die prpcedure kan maximum 2 jaar aanslepen. Indien geen akkoord is de uitstap een feit. dus Vlaanderen, Schotland of Cataloninië enz... zouden na hun onafhankelijkheid dit kunnen doen. daar ze proforma onder de Belgische hoed al lid waren . Want via een Vlaams kiescollege (zoals de Belgische senaat) worden 13 parlementsleden verkozen! dus geen federaal kiescollege.

AGE-411
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door AGE-411 » 10 nov 2013, 22:07

Dieselfreak schreef:Ach wat, acht jaar geleden wilde de NVA de NMBS ook al splitsen.
Verschillende partijen wouden in het verleden de spoorwegen regionaliseren. (Maar nu N-VA het voor stelt, slikken ze snel hun woorden terug in. :roll: ). En toen ging het niet over enkele zinnetjes in een manifest, maar over voorstellen die effectief op de onderhandelingstafel gekomen zijn:
VLD in 2001: http://www.standaard.be/cnt/dst15012001_009
CD&V in 2008: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/let ... seren.aspx
Maar de vurigste voorstanders waren de sp.a: http://www.standaard.be/cnt/dst23052002_075
http://www.standaard.be/cnt/dmf30062002_010

Het is spijtig dat er destijds niets van gekomen is.
Dieselfreak schreef:Als de spoorwegen opgesplitst worden, wat dan met de IC A, IC I, IR b, IR d en alle andere intergewestelijke verbindingen? Blijven die nog bestaan, en welke maatschappij is er verantwoordelijk voor?
Die verbindingen hoeven zelf niet gesplitst te worden. Meer nog: NMBS kan bij een regionalisering zelf blijven bestaan, en exploitant zijn van zowel de VlaReg als de Waalse regering.
In principe hoeft zelfs infrabel niet gesplitst te worden.

Dieselfreak schreef:Als dat wrede plan doorgaat, betekent dat dan ook dat het afgelopen is met voor een habbekrats tussen de kust en de Ardennen sporen? Dat er geen of nauwelijks nog intergewestelijke treinen zullen rijden?
Een reis van Arlon naar Knokke zou dus in de toekomst (nog steeds) goedkoper moeten kunnen dan een reis van Luik naar Maastricht?
Er moet meer samengewerkt worden op Europees verband om de prijzen eerlijker te maken, over de lands/gewestgrenzen heen! Anno 2013 - in een eengemaakt Europa - hadden die extra taksen aan de grenzen al lang verleden tijd moeten zijn.

dentheo
Berichten: 7618
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door dentheo » 11 nov 2013, 00:25

AGE-411 schreef: Er moet meer samengewerkt worden op Europees verband om de prijzen eerlijker te maken, over de lands/gewestgrenzen heen! Anno 2013 - in een eengemaakt Europa - hadden die extra taksen aan de grenzen al lang verleden tijd moeten zijn.
Welke "taksen" ?
Theo
Groeten vanop de Heide

AGE-411
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door AGE-411 » 11 nov 2013, 11:24

dentheo schreef:
AGE-411 schreef: Er moet meer samengewerkt worden op Europees verband om de prijzen eerlijker te maken, over de lands/gewestgrenzen heen! Anno 2013 - in een eengemaakt Europa - hadden die extra taksen aan de grenzen al lang verleden tijd moeten zijn.
Welke "taksen" ?
Ik heb het misschien slecht verwoord. Feit is dat de prijs van je ticket altijd de hoogte in gaat van zodra je een landsgrens over trekt. Vergelijk de prijs van een ticket Arlon - Knokke eens met een ticket Luik - Maastricht.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door Dieselfreak » 11 nov 2013, 11:50

AGE-411 schreef:Een reis van Arlon naar Knokke zou dus in de toekomst (nog steeds) goedkoper moeten kunnen dan een reis van Luik naar Maastricht?
Ik hoop toch dat de Rail Passen blijven bestaan. Binnenlandse reizen moeten niet duurder worden, internationale reizen moeten goedkoper.
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

KB
Berichten: 624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door KB » 12 nov 2013, 00:17

AGE-411 schreef:
Dieselfreak schreef:Ach wat, acht jaar geleden wilde de NVA de NMBS ook al splitsen.
Verschillende partijen wouden in het verleden de spoorwegen regionaliseren. (Maar nu N-VA het voor stelt, slikken ze snel hun woorden terug in. :roll: ). En toen ging het niet over enkele zinnetjes in een manifest, maar over voorstellen die effectief op de onderhandelingstafel gekomen zijn:
VLD in 2001: http://www.standaard.be/cnt/dst15012001_009
CD&V in 2008: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/let ... seren.aspx
Maar de vurigste voorstanders waren de sp.a: http://www.standaard.be/cnt/dst23052002_075
http://www.standaard.be/cnt/dmf30062002_010

Het is spijtig dat er destijds niets van gekomen is.
Dieselfreak schreef:Als de spoorwegen opgesplitst worden, wat dan met de IC A, IC I, IR b, IR d en alle andere intergewestelijke verbindingen? Blijven die nog bestaan, en welke maatschappij is er verantwoordelijk voor?
Die verbindingen hoeven zelf niet gesplitst te worden. Meer nog: NMBS kan bij een regionalisering zelf blijven bestaan, en exploitant zijn van zowel de VlaReg als de Waalse regering.
In principe hoeft zelfs infrabel niet gesplitst te worden.

Dieselfreak schreef:Als dat wrede plan doorgaat, betekent dat dan ook dat het afgelopen is met voor een habbekrats tussen de kust en de Ardennen sporen? Dat er geen of nauwelijks nog intergewestelijke treinen zullen rijden?
Een reis van Arlon naar Knokke zou dus in de toekomst (nog steeds) goedkoper moeten kunnen dan een reis van Luik naar Maastricht?
Er moet meer samengewerkt worden op Europees verband om de prijzen eerlijker te maken, over de lands/gewestgrenzen heen! Anno 2013 - in een eengemaakt Europa - hadden die extra taksen aan de grenzen al lang verleden tijd moeten zijn.
Als de verschillende entiteiten van De Lijn er bijvoorbeeld op brugdagen al niet in slagen allemaal dezelfde dienstregeling te rijden (de ene rijdt zaterdagdienst, de andere vakantiedienstregeling), dan zou ik mij niet te veel illusies maken over een goede regiogrensoverschrijdende treindienst in een gesplitst/confederaal België. Ik hoop in ieder geval dat er van die hele plannen niks in huis komt.
L'union fait la force.

Gebruikersavatar
poxer
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 jun 2009, 15:20

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door poxer » 13 nov 2013, 11:09

Ja, natuurlijk wil die partij dat.
Want hoe kan je een land splitsen die nog met een nationale spoorwegmaatschappij werkt.
Alles wat federaal of nationaal is zou er moeten aan geloven.

Het is ook veel makkelijker om kleinere gesplitste spoorwegafdelingen te privatiseren, dan een mastodont van een NMBS te proberen privatiseren.
Laatst gewijzigd door poxer op 13 nov 2013, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20348
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door Steven » 13 nov 2013, 11:13

je mag uw gedacht hebben maar het dat laat niet weg dat je hier op het forum niet op dergelijke manier uw gal moet spuwen.
Als er enkel kan gediscuteerd worden door gal te spuwen op de ene of andere partij (of dat nu politiek is of niet) zijn we hier weinig constructief bezig. Sommige denken dat de NVA of welke politieke partij alles alleen te zeggen heeft. We leven in een land/gemeenschap/continent waar nog steeds het meer partijensysteem van toepassing is. Het beleid is dus in functie van alle partijen en niet van eentje.

Gebruikersavatar
poxer
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 jun 2009, 15:20

Re: NVA wil NMBS in 6 splitsen

Bericht door poxer » 13 nov 2013, 11:25

Steven schreef:je mag uw gedacht hebben maar het dat laat niet weg dat je hier op het forum niet op dergelijke manier uw gal moet spuwen.
Als er enkel kan gediscuteerd worden door gal te spuwen op de ene of andere partij (of dat nu politiek is of niet) zijn we hier weinig constructief bezig. Sommige denken dat de NVA of welke politieke partij alles alleen te zeggen heeft. We leven in een land/gemeenschap/continent waar nog steeds het meer partijensysteem van toepassing is. Het beleid is dus in functie van alle partijen en niet van eentje.
Heb mijn post iets wat aangepast :wink:
U heeft trouwens 100% gelijk.
Afbeelding

Plaats reactie