NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 7691
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door dentheo » 11 dec 2013, 13:03

bobby schreef: en als men dan ooit nog het havenspoor (langsheen A12) elektrificeert en doortrekt tot 'Markiezaat' (Nederland) om daar aan te sluiten op het Prorail-net dan kan men deze trein laten doorrijden naar Middelburg & Vlissingen... :wink:
Dat is toch enkele jaren geleden weggestemd in Nederland . Was waarschijnlijk niet indrukwekkend genoeg als project. 2 km ?
Theo
Groeten vanop de Heide


carlos

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door carlos » 11 dec 2013, 13:11

dentheo schreef:
bobby schreef: en als men dan ooit nog het havenspoor (langsheen A12) elektrificeert en doortrekt tot 'Markiezaat' (Nederland) om daar aan te sluiten op het Prorail-net dan kan men deze trein laten doorrijden naar Middelburg & Vlissingen... :wink:
Dat is toch enkele jaren geleden weggestemd in Nederland . Was waarschijnlijk niet indrukwekkend genoeg als project. 2 km ?

dat is idd weggestemd maar wel in het kader van de HST: Belgie wou de HST via de A12 naar Nederland laten rijden omdat dit veel goedkoper was voor Belgie. Nederland heeft daarom de bouw langsheen de E19 mee gefinancierd.

carlos

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door carlos » 11 dec 2013, 13:16

bobby schreef: en als men dan ooit nog het havenspoor (langsheen A12) elektrificeert en doortrekt tot 'Markiezaat' (Nederland) om daar aan te sluiten op het Prorail-net ... :wink:

als men dit doet, dan zou het volgens mij toch best zijn dat men dat spoor voor het ganse traject tussen vorming Antwerpen Noord en het Nederlandse net voorziet van 1500v en ATB (naast ECTS en crocodile), zodat de Hollanders ineens tot in het vormingsstation kunnen komen

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door nahoj » 11 dec 2013, 16:22

carlos schreef:
bobby schreef: en als men dan ooit nog het havenspoor (langsheen A12) elektrificeert en doortrekt tot 'Markiezaat' (Nederland) om daar aan te sluiten op het Prorail-net ... :wink:

als men dit doet, dan zou het volgens mij toch best zijn dat men dat spoor voor het ganse traject tussen vorming Antwerpen Noord en het Nederlandse net voorziet van 1500v en ATB (naast ECTS en crocodile), zodat de Hollanders ineens tot in het vormingsstation kunnen komen
Tot in het vormingsstation zou willen zeggen dat een deel van het vormingsstation ook 1500V zou moeten worden.
Nieuwe infrastructuur èn bestaande infrastructuur in België op 1500V zetten is technisch gezien een fameuze stap achteruit.
Politiek-strategisch en economisch is het ook al niet bijster interessant. Zomaar je infrastructuur in je belangrijkste economische hart 100% afstemmen op de wensen van het buitenland ten koste van je eigen bestaande transportmaatschappijen?! Als de Nederlanders tot in België willen komen moeten ze maar 3000V-materieel of diesels inzetten.
De Nederlanders zouden beter hun spoorlijnen naar 3000V ombouwen! :mrgreen:

En dan ben ik nog niet begonnen over het feit dat je TBL1+ vergat in je lijstje signalisatiesystemen.

Ik ben niet tegen Europese standardisatie -- integendeel. Maar je eigen infrastructuur koudweg ombouwen naar buitenlandse normen heeft daar niks mee van doen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek » 11 dec 2013, 18:00

carlos schreef: als men dit doet, dan zou het volgens mij toch best zijn dat men dat spoor voor het ganse traject tussen vorming Antwerpen Noord en het Nederlandse net voorziet van 1500v en ATB (naast ECTS en crocodile), zodat de Hollanders ineens tot in het vormingsstation kunnen komen
De krokodillen zijn weg tegen dat ooit komt, dus die moeite gaan we niet doen.
Voor de rest: de snelheid van alle betrokken lijnen (27A + stuk naar Roosendaal) is geoptimaliseerd voor goederentreinen. Je passagiers zouden er veel te lang over doen. En bovendien is de capaciteit gewoon nodig voor goederenverkeer.
nahoj schreef: En dan ben ik nog niet begonnen over het feit dat je TBL1+ vergat in je lijstje signalisatiesystemen.

Ik ben niet tegen Europese standardisatie -- integendeel. Maar je eigen infrastructuur koudweg ombouwen naar buitenlandse normen heeft daar niks mee van doen.
TBL1+ op goederenlijnen doen we niet aan, die locs kunnen dat toch niet lezen.

FLV-FGSP
Berichten: 1473
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door FLV-FGSP » 11 dec 2013, 23:48

Terug naar het oorspronkelijke thema:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4080
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steve » 12 dec 2013, 00:29

Pfff, echt flauw. Zeker als je ziet welke verbeteringen er allemaal te verwachten zijn in Limburg (trein naar luchthaven, permanente IC via boog van Leuven, tweede verbinding naar Genk enz), terwijl veel andere delen van het land zich met een status-quo tevreden moeten stellen.

Natuurlijk is het jammer dat er geen extra spoorontsluiting bijkomt in de delen van de provincie waar nu geen trein meer rijdt, maar dat is ook niet de ambitie van het vervoersplan waarvan sprake...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek » 12 dec 2013, 00:43

En wat heropeningen betreft: Limburg is de ENIGE provincie die na jaren een spoorlijn zal heropent zien.
Neerpelt-Hasselt is een echt unicum en een grote uitbreiding van het openbaar vervoer in Limburg.

carlos

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door carlos » 12 dec 2013, 08:45

nahoj schreef: Tot in het vormingsstation zou willen zeggen dat een deel van het vormingsstation ook 1500V zou moeten worden.
Nieuwe infrastructuur èn bestaande infrastructuur in België op 1500V zetten is technisch gezien een fameuze stap achteruit.
Politiek-strategisch en economisch is het ook al niet bijster interessant. Zomaar je infrastructuur in je belangrijkste economische hart 100% afstemmen op de wensen van het buitenland ten koste van je eigen bestaande transportmaatschappijen?! Als de Nederlanders tot in België willen komen moeten ze maar 3000V-materieel of diesels inzetten.
Nahoj, zo lang er geen verbinding tussen de havenlijn en het Nederlandse net (afstand slechts 6,5 km, waarvan 5,5 km op Nederlandse bodem) is, kan je dit standpunt innemen. Als die verbinding er ooit komt, en men houdt die protectionistische houding aan, dan vrees ik dat de Nederlanders heel snel een eigen klein vormingsstation in Ossendrecht zullen bouwen, en dat zij in de ganse Antwerpse haven met diesel rangeerlocs zullen rondrijden. In dat scenario zou er veel werkgelegenheid kunnen verhuizen tot net over de grens...

dentheo
Berichten: 7691
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door dentheo » 12 dec 2013, 09:57

carlos schreef: dat is idd weggestemd maar wel in het kader van de HST: Belgie wou de HST via de A12 naar Nederland laten rijden omdat dit veel goedkoper was voor Belgie. Nederland heeft daarom de bouw langsheen de E19 mee gefinancierd.
Nee, ik had het over de goederenlijn, NIET de HSL
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie