NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobby

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
Steve schreef:Wel eens goed kijken of er niets hoeft te gebeuren rond spoorbreedte en zo... :lol:
Welja, Infrabel gaat dus niet opeens meterspoor-voertuigen toelaten op haar net. Dat zal ook wel afgedaan worden als protectionistisch zeker? :roll:


idd protectionistisch (van De lijn)

technisch is er wel een verschil tussen de kop van een treinrail (| vorm treinwiel) en de kop van een tramrail (& vorm tramwiel)
Maar om zo'n hybride toestanden mogelijk te maken dient De Lijn dan toch in 143cm spoor & materieel te investeren; kunnen ze ineens rails en wielen nemen die compatibel zijn met treinrails/wielen
carlos

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door carlos »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... fout.dhtml
Tram Hasselt-Maastricht helft minder rendabel door fout


De Spartacus-tramlijn tussen Hasselt en Maastricht zal de helft minder rendabel zijn dan in 2011 door De Lijn werd berekend. Dat blijkt uit een regeringsnota van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, schrijft Het Belang van Limburg. De minister geeft toe dat er enkele foute cijfers en berekeningen zaten in de gegevens van de vervoersmaatschappij.

De werken aan de tramlijn starten in het voorjaar van 2015 en zullen alles samen 217 miljoen euro kosten. De nota schat de jaarlijkse exploitatiekost op 29,2 miljoen euro en de opbrengst op 6 miljoen euro, wat neerkomt op een dekkingsgraad van 20,8 procent. Twee jaar geleden waren de cijfers nog anders. Toen was sprake van 27,3 miljoen euro kosten tegenover 10,5 miljoen euro opbrengst, ofwel een dekkingsgraad van 38,5 procent.

Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) wijst er in de krant op dat 80 procent van de exploitatie zal worden gedragen door de Vlaamse belastingbetaler. "Deze financiële aderlating is het gevolg van de jarenlange onwil van de federale NMBS om ook Limburg structureel via het spoor te ontsluiten", zegt Vereeck.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

Meneer Vereeck maakt wel een zeer grote denkfout. Voor de NMBS zouden de cijfers immers een even grote aderlating betekenen...
pietje

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door pietje »

Shrek schreef:Meneer Vereeck maakt wel een zeer grote denkfout. Voor de NMBS zouden de cijfers immers een even grote aderlating betekenen...
Dat is geen denkfout.
Nu gaat De Lijn een soort sneltram aanleggen omdat er een vervoersvraag is waaraan de NMBS niet wil voldoen en De Lijn volgens de wet enkel trams mag laten rijden, geen treinen.
Heel het spartacus plan is er maar gekomen omdat de federale overheid investeringen niet doet, die wel noodzakelijk en verantwoord zijn.

Zowel de lijn naar Maastricht als die naar Neerpelt moeten eigenlijk gewoon spoorlijnen worden die door treinstellen bereden worden, al dan niet light-rail.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

pietje schreef:
Shrek schreef:Meneer Vereeck maakt wel een zeer grote denkfout. Voor de NMBS zouden de cijfers immers een even grote aderlating betekenen...
Dat is geen denkfout.
Nu gaat De Lijn een soort sneltram aanleggen omdat er een vervoersvraag is waaraan de NMBS niet wil voldoen en De Lijn volgens de wet enkel trams mag laten rijden, geen treinen.
Heel het spartacus plan is er maar gekomen omdat de federale overheid investeringen niet doet, die wel noodzakelijk en verantwoord zijn.

Zowel de lijn naar Maastricht als die naar Neerpelt moeten eigenlijk gewoon spoorlijnen worden die door treinstellen bereden worden, al dan niet light-rail.
Als er treinen zouden rijden zou het een aderlating zijn voor de Belgische belastingbetaler ipv enkel voor de Vlaamse.
Als de Belgische regering uitdrukkelijk kiest voor rendabelere projecten (lees: minder verlieslatend) kan je onmogelijk zeggen dat het hun schuld is dat deherneming van het project door de Vlaamse regering dan teveel geld kost.
pietje

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door pietje »

Sinds wanneer worden spoorprojecten in dit land al dan niet uitgevoerd omwille van hun rendement?
Ik meen altijd begrepen te hebben dat de projecten van Infrabel en de NMBS moesten dienen om bepaalde politici herkozen te krijgen.
Straks ga je nog vertellen dat al die afbraak/herbouwingen van stations noodzakelijk waren :twisted:

Ik blijf erbij dat als er naar rendabiliteit gekeken zou worden, deze lijn als spoorlijn zou uitgevoerd zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Sinds wanneer worden spoorprojecten in dit land al dan niet uitgevoerd omwille van hun rendement?
Ik meen altijd begrepen te hebben dat de projecten van Infrabel en de NMBS moesten dienen om bepaalde politici herkozen te krijgen.
Straks ga je nog vertellen dat al die afbraak/herbouwingen van stations noodzakelijk waren :twisted:

Ik blijf erbij dat als er naar rendabiliteit gekeken zou worden, deze lijn als spoorlijn zou uitgevoerd zijn.
Dat heb je toch verkeerd begrepen hoor.
Zaken als liefkenshoektunnel, L36N, diabolo, Shuman-Josaphat,... zijn gekozen omdat ze een enorme meerwaarde naar aantal reizigers of tonnages hebben.
Limburgse spoorlijnen hebben dat in veel, veel mindere mate.
Als er naar rendabiliteit gekeken wordt gebeurd er in Limburg helemaal niets (misschien enkel nog de sluiting van Mol-Hasselt). Geen tram en geen trein.
bobby

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door bobby »

een trein tussen Hasselt en Maastricht zou natuurlijk het rendement van de verbinding Luik- Maastricht naar omlaag halen, en dat mag niet...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

bobby schreef:een trein tussen Hasselt en Maastricht zou natuurlijk het rendement van de verbinding Luik- Maastricht naar omlaag halen, en dat mag niet...
Daar geloof ik nu is niks van, er zijn toch echt geen mensen die 2 uur op een trein gaan zitten terwijl het op 3 kwartier kan met de bus :roll:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
bobby schreef:een trein tussen Hasselt en Maastricht zou natuurlijk het rendement van de verbinding Luik- Maastricht naar omlaag halen, en dat mag niet...
Daar geloof ik nu is niks van, er zijn toch echt geen mensen die 2 uur op een trein gaan zitten terwijl het op 3 kwartier kan met de bus :roll:
Niet tussen Hasselt en Maastricht, maar wel tussen delen van de rest van het land en Maastricht. Als je van Antwerpen naar Maastricht wil, is de kans reëel dat het sneller is met de trein tot Hasselt en vanaf daar een sneltram of trein. Mogelijk ook idem vanaf Brussel als er straks voortdurend treinen rechtstreekse treinen rijden, al blijft de rit naar Luik natuurlijk ook snel via de HSL. Maar ik denk dat de uiteindelijk impact wel zal meevallen, laat staan dat het echt een motief zou zijn om geen spoorinfrastructuur aan te leggen tussen Hasselt en Maastricht.
bobby

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door bobby »

Steve schreef:
Shrek schreef:
bobby schreef:een trein tussen Hasselt en Maastricht zou natuurlijk het rendement van de verbinding Luik- Maastricht naar omlaag halen, en dat mag niet...
Daar geloof ik nu is niks van, er zijn toch echt geen mensen die 2 uur op een trein gaan zitten terwijl het op 3 kwartier kan met de bus :roll:
Niet tussen Hasselt en Maastricht, maar wel tussen delen van de rest van het land en Maastricht. Als je van Antwerpen naar Maastricht wil, is de kans reëel dat het sneller is met de trein tot Hasselt en vanaf daar een sneltram of trein. Mogelijk ook idem vanaf Brussel als er straks voortdurend treinen rechtstreekse treinen rijden, al blijft de rit naar Luik natuurlijk ook snel via de HSL. Maar ik denk dat de uiteindelijk impact wel zal meevallen, laat staan dat het echt een motief zou zijn om geen spoorinfrastructuur aan te leggen tussen Hasselt en Maastricht.


als er een spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht zou zijn, dan zouden de tickets Brussel - Maastricht gevoelig goedkoper worden, want dan zou NMBS die omweg via Luik niet meer kunnen aanrekenen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steven »

Omweg Brussel Maastricht zal altijd het snelste via Luik gaan vrees ik ook al zou je een normaalspoorlijn aanleggen vanuit Hasselt. De verbinding Brussel Hasselt is daarvoor te traag tenzij je die ic ook voorbij Leuven, Aarschot en Diest laat rijden.
carlos

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door carlos »

Steven schreef:Omweg Brussel Maastricht zal altijd het snelste via Luik gaan vrees ik ook al zou je een normaalspoorlijn aanleggen vanuit Hasselt. De verbinding Brussel Hasselt is daarvoor te traag tenzij je die ic ook voorbij Leuven, Aarschot en Diest laat rijden.

Brussel Z - Luik G (IC-A)1u05
Luik G - Maastricht 33 min
wachttijd/overstaptijd 10 min

totaal 1u48

onderstel volwaardige trein verbinding Hasselt - Maastricht
reistijd Brussel Z - Maastricht: <1u30 (schatting volgens traject en op basis van de uurregeling van P7308 met M5, max 140 km/u; dus geen stop in Leuven, wel in Aarschot, Diest & Diepenbeek)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steven »

en hoe bepaal jij de snelheid tussen Hasselt en Maastricht?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door groentje »

We kunnen natuurlijk niet zeker zijn van de refertesnelheid op een lijn die niet eens bestaat, maar als er nog een nieuwe lijn gebouwd wordt, zou het toch wel zonde zijn om een lijn te bouwen waar niet minstens 140 kan, en bij voorkeur zelfs 200.
Gesloten