Ontsporing Wilsele

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek » 09 nov 2013, 06:51

Steven schreef:maar TBL1+ kan niet opgelegd worden aan derden. Geen enkele goederentrein, thalys, eurostar, TGV of ICE is voorzien van TBL1+.
Van die laatste is er wèl al eentje :wink:


Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2896
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Bibke » 09 nov 2013, 09:54

Dat is er dan ééntje van de NMBS.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20424
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Steven » 09 nov 2013, 13:47

De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek » 09 nov 2013, 15:08

Steven schreef:De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.
Neenee, de "oude" ICE"s worden uitgerust met een nieuwe ETCS-computer. Daar zitten dan alle belgische STM's op, inclusief TBL1+. Er is momenteel al één stel klaar volgens mijn info, homologatie is nog niet rond.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20424
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Steven » 09 nov 2013, 15:16

Ah op die manier, dat wist ik niet dat ze alle stm's er zouden opzetten.

rvdborgt
Berichten: 2964
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door rvdborgt » 09 nov 2013, 15:35

Shrek schreef:
Steven schreef:De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.
Neenee, de "oude" ICE"s worden uitgerust met een nieuwe ETCS-computer.
Te veel problemen met de oude?

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek » 09 nov 2013, 15:50

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
Steven schreef:De nmbs bezit geen enkele ICE, maar ik vermoed dat Shrek de Velaro bedoelt die in Vorst staat.
Neenee, de "oude" ICE"s worden uitgerust met een nieuwe ETCS-computer.
Te veel problemen met de oude?
Die was gewoon heel onhandig: standalone TBL2 vraagt een stilstand om te kunnen wisselen tussen ETCS en TBL2 (of ATB). Met STM's gaat dat automatisch en al rijdend.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20424
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Steven » 09 nov 2013, 15:54

Wat een verhoogd comfort is voor de bestuurders. Maar terug naar het ongeval op L53

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3693
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Asterix » 10 nov 2013, 09:41

Shrek schreef:Nu het duidelijk is dat de trein door het rood reed kunnen we eens verder gaan analyseren.
Er zit 150 meter tussen sein en wissel, met een automatisch remsysteem had de trein *waarschijnlijk* stilgestaan en was hij nooit ontspoort.
Nu is het zo dat op die plaats infrabel nog geen TBL1+ heeft gelegd (dat is voorzien voor 2014).
Waarom zo laat? Dat is daar toch blijkbaar een risicopunt. Het is niet de eerste keer dat daar een cargo ontspoort (weet zelf van 3 gevallen, laatste keer met lading diepvrieserwten).

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek » 10 nov 2013, 10:51

Jeroen schreef:Waarom zo laat? Dat is daar toch blijkbaar een risicopunt. Het is niet de eerste keer dat daar een cargo ontspoort (weet zelf van 3 gevallen, laatste keer met lading diepvrieserwten).
Dat is deels de wisselwerking operatoren-infrabel. Als Crossrail, B-Logistics en de anderen aangeven niet meteen TBL1+ te willen installeren heeft het ook niet veel zin dat Infrabel prioriteit geeft aan een lijn waar enkel zij op rijden.
En langs de andere kant wordt er over 2 jaar ETCS geïnstalleerd in die bocht, dan is het stukken goedkoper TBL1+ tegelijk uit te voeren.
(Bij een ETCS-installatie krijg je TBL1+ er quasi gratis bij).

dentheo
Berichten: 7691
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door dentheo » 10 nov 2013, 11:33

Gebeurt de keuze van de prioriteit ook op keuze van de "geschiedenis" van een sein ?
Sommige seinen hebben toch meer "incidenten" verzameld dan andere.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3693
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Asterix » 10 nov 2013, 11:52

Shrek schreef:
Jeroen schreef:Waarom zo laat? Dat is daar toch blijkbaar een risicopunt. Het is niet de eerste keer dat daar een cargo ontspoort (weet zelf van 3 gevallen, laatste keer met lading diepvrieserwten).
Dat is deels de wisselwerking operatoren-infrabel. Als Crossrail, B-Logistics en de anderen aangeven niet meteen TBL1+ te willen installeren heeft het ook niet veel zin dat Infrabel prioriteit geeft aan een lijn waar enkel zij op rijden.
En langs de andere kant wordt er over 2 jaar ETCS geïnstalleerd in die bocht, dan is het stukken goedkoper TBL1+ tegelijk uit te voeren.
(Bij een ETCS-installatie krijg je TBL1+ er quasi gratis bij).
Maar anderzijds wordt er een aantal kilometers verderop gejubeld dat ETCS er werkzaam is, als één van de eerste baanvakken op het Belgische net. Met dezelfde operatoren op dezelfde lijn als de Y Dijlebrug. Logica?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek » 10 nov 2013, 12:31

Jeroen schreef:Maar anderzijds wordt er een aantal kilometers verderop gejubeld dat ETCS er werkzaam is, als één van de eerste baanvakken op het Belgische net. Met dezelfde operatoren op dezelfde lijn als de Y Dijlebrug. Logica?
Dat zijn helemaal niet dezelfde operatoren. Op Mechelen-Leuven gebruiken de Desiro's vandaag al de ETCS-installatie. En de voornaamste reden van ETCS daar nu al te leggen is voor de traffiek Antwerpen-Athus, dat zou vanaf 2015 volledig ETCS moeten zijn (13 en 3000 worden daarvoor uitgerust, veel sneller dan de traxxen en class 66 die Y Dijlebrug gebruiken).

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek » 10 nov 2013, 12:35

dentheo schreef:Gebeurt de keuze van de prioriteit ook op keuze van de "geschiedenis" van een sein ?
Sommige seinen hebben toch meer "incidenten" verzameld dan andere.
Voor TBL1+ werd een risico-analyse per sein gemaakt. De belangrijkste parameters waren daar frequentie van de treinen en snelheid van de treinen.
In functie daarvan werden de prioriteiten opgesteld, niet in functie van het verleden (hoewel die twee natuurlijk voor 95% samenvallen).
Maar daar wordt soms van afgeweken als daar goede redenen voor zijn, zoals daar in Wilsele.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3693
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Asterix » 10 nov 2013, 12:47

Shrek schreef:
Jeroen schreef:Maar anderzijds wordt er een aantal kilometers verderop gejubeld dat ETCS er werkzaam is, als één van de eerste baanvakken op het Belgische net. Met dezelfde operatoren op dezelfde lijn als de Y Dijlebrug. Logica?
Dat zijn helemaal niet dezelfde operatoren. Op Mechelen-Leuven gebruiken de Desiro's vandaag al de ETCS-installatie. En de voornaamste reden van ETCS daar nu al te leggen is voor de traffiek Antwerpen-Athus, dat zou vanaf 2015 volledig ETCS moeten zijn (13 en 3000 worden daarvoor uitgerust, veel sneller dan de traxxen en class 66 die Y Dijlebrug gebruiken).
Hoe, dat zijn niet dezelfde operatoren? De Crossrail die daar is ontspoord , zou toch enkele kilometers verderop op L53 doorheen de ETCS-zone zijn gereden (ook al biedt die techniek dan misschien geen meerwaarde voor die maatschappij anno 2013)? Al het verkeer op L53 tussen Mechelen en Leuven passeert toch aan die vertakking? Dus ook al het goederenverkeer? Maar men legt dus wel ETCS op een belangrijk stuk van die lijn maar aan een vertakking even verderop waar er al meerdere ontsporingen zijn gebeurd, ligt er eigenlijk helemaal niets. Dat is toch niet logisch?

Plaats reactie