Pagina 6 van 6

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 11 nov 2013, 23:28
door Steven
Ik vind het vooral een goed nieuw show die enkel van toepassing is en was op alle reizigerstreinen maar op GEEN ENKELE goederentrein. Net daarom vind ik het niet veel waard. Het is maar een halve oplossing in mijn ogen en dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
De nmbs had inderdaad een kleine kost, maar B-cargo en alle andere goederenoperatoren hebben er niets mee gedaan tot nu toe en zullen het ook niet doen. Wachten op ETCS dus. Ik heb het dus vooral lastig met het feit dat het systeem niet algemeen kan worden opgelegd en in dat opzicht vind ik de keuze rond TBL1+ dus verkeerd.
Je bent er anno 2013 vet mee als passagierstrein TBL1+ te hebben als van de andere kant een cargo met enkel memorsysteem door het rood gaat. In dat opzicht vind ik TBL1+ vooral een publieke stunt en veel minder een extra veiligheid. Een situatie die toch nog een aantal jaar zal duren.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 11 nov 2013, 23:46
door nahoj
Steven schreef:Ik vind het vooral een goed nieuw show die enkel van toepassing is en was op alle reizigerstreinen maar op GEEN ENKELE goederentrein. Net daarom vind ik het niet veel waard. Het is maar een halve oplossing in mijn ogen en dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
De nmbs had inderdaad een kleine kost, maar B-cargo en alle andere goederenoperatoren hebben er niets mee gedaan tot nu toe en zullen het ook niet doen. Wachten op ETCS dus. Ik heb het dus vooral lastig met het feit dat het systeem niet algemeen kan worden opgelegd en in dat opzicht vind ik de keuze rond TBL1+ dus verkeerd.
Je bent er anno 2013 vet mee als passagierstrein TBL1+ te hebben als van de andere kant een cargo met enkel memorsysteem door het rood gaat. In dat opzicht vind ik TBL1+ vooral een publieke stunt en veel minder een extra veiligheid. Een situatie die toch nog een aantal jaar zal duren.
Als TBL1+ links was blijven liggen, dan zou die situatie quasi even lang geduurd hebben, maar dan geheel zonder TBL1+. ETCS installeren zou niet veel sneller gegaan zijn, dan dat het vandaag gaat.
Je kan objectief stellen dat de keuze voor TBL1+, op het moment dat ze gemaakt werd, een goede keuze was.

Verder treed ik je graag bij in het lastig hebben met het feit dat TBL1+ niet algemeen kan worden opgelegd, zoals ik reeds meermaals op dit forum heb uiteengezet.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 11 nov 2013, 23:58
door Steven
Uiteindelijk is enkel de nmbs die uitstel aan zichzelf heeft gegeven. Door de integratie van etcs uit te stellen. TBL1+ mag dan goedkoop zijn tov etcs, gratis is het evenmin, op gebied van krachtvoertuigen vind ik het een iets of wat zotte kost. Infrabel is het er het goedkoopste vanaf. De volledige apparatuur is 100% etcs geschikt. Het geld dat nu werd uitgegeven aan de boorduitrusting van TBL1+ had ook al kunnen dienen om er volwaardig ETCS van te maken. Misschien niet op een hele vloot zoals nu met TBL1+ maar toch al meer dan wat er heden aan ETCS te vinden is (Desiro als enig type dan over heel de reeks volwaardig ETCS actief heeft voor binnenlands verkeer).

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 12 nov 2013, 03:01
door Bordensteker
Met Steven en nog een hoop collega’s deel ik een aantal bedenkingen over de TBL1+ oplossing waar we nu mee werken.
Het systeem dwingt echter wel op de plaatsen waar het door Infrabel geinstalleerd is inderdaad een iets behoedzamer nadering van gesloten seinen af, of grijpt (in veel situaties) in bij wie dat even vergeten was. En ik moet met lichte verbazing constateren dat ik eigenlijk vrijwel geen HLD77’s meer tegenkom waar het niet op zit. Zelfs een aantal IJzerenRijn machines zijn er nu van voorzien (“een aantal” kan ook alle zijn ... ) en ondanks storingen en technische en ergonomische ongemakken (en het feit dat de rangeermachines niet de meest zinvolle toepassing zijn) is dit toch het vermelden waard.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 12 nov 2013, 20:45
door nahoj
Ik ga hetzelfde antwoord geven als Shrek, toen de benadering van het bepalen van de prioritaire seinen hier eerder in twijfel werd getrokken, want dat was een goed antwoord.

De cijfers geven me gelijk.
Met een keuze voor ETCS op 10% van de voertuigen (+ ETCS op Desiro) i.p.v. TBL1+ op 98% van de voertuigen, en een gelijkaardig scenario kant Infrabel, was het aantal seinvoorbijrijdingen zo goed als gelijk gebleven, i.p.v. in zeer belangrijke mate gedaald.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 12 nov 2013, 23:20
door dentheo
nahoj schreef:Ik ga hetzelfde antwoord geven als Shrek, toen de benadering van het bepalen van de prioritaire seinen hier eerder in twijfel werd getrokken, want dat was een goed antwoord..
Moment, ik had hier gelezen dat er op dat sein de laatste jaren blijkbaar al meer overschrijdingen geweest waren met ontsporing tot gevolg.
Daarom verbaasde het mij dat het niet in de lijst geraakt was van prioritaire TBL+ installatie..
Dit sein uit die lijst schrappen of "rekenen" leek mij dan ook niet zo'n "splendid" idee.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 13 nov 2013, 11:48
door Shrek
dentheo schreef:Moment, ik had hier gelezen dat er op dat sein de laatste jaren blijkbaar al meer overschrijdingen geweest waren met ontsporing tot gevolg.
Daarom verbaasde het mij dat het niet in de lijst geraakt was van prioritaire TBL+ installatie..
Dit sein uit die lijst schrappen of "rekenen" leek mij dan ook niet zo'n "splendid" idee.
Het idee is wel "splendid" als je even in rekening brengt dat er daar bijna geen met TBL1+ uitgeruste treinen passeren.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 13 nov 2013, 17:26
door ijzeren rijn 82
niet alleen Crossrail rijdt door rood
afgelopen zaterdag is in de bundel van Hasselt een lege ram 41ers ontspoord omdat de bestuurder door rood gereden was , het voorste draaistel is uit de wissel gelopen en de hersporingstrein kwam er aan te pas
alleen hier is wat minder mediaheisa over dan een goederentrein van de Prive

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 13 nov 2013, 17:57
door Steven
En het was in een bundel ipv hoofdspoor.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 13 nov 2013, 18:11
door Tom12
En het feit dat de vakbonden er dan niet als een bende aasgieren bij zijn om de privé te veroordelen.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 14 nov 2013, 10:43
door dentheo
Shrek schreef:[
Het idee is wel "splendid" als je even in rekening brengt dat er daar bijna geen met TBL1+ uitgeruste treinen passeren.
Dom dom..sorry. :oops:

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 15 nov 2013, 14:49
door nahoj
Tom12 schreef:En het feit dat de vakbonden er dan niet als een bende aasgieren bij zijn om de privé te veroordelen.
De pers is er ook altijd snel bij als het de NMBS kan veroordelen. Soms ook met de hulp van de vakbonden.
Zoals Steven al schreef: er zijn enkele zeer belangrijke verschillen tussen de twee accidenten. In bundels is de snelheid veel lager, er waren geen reizigers(-treinen) potentieel in gevaar gebracht, en de lading van een goederentrein kan veel risicovoller zijn dan een leeg dieselstel. Ik vind het logisch dat dat weerspiegeld wordt in de berichtgeving.
Het ongeval in Wetteren was veroorzaakt door een trein onder de vlag van NMBS-Logistics, en dat heeft toch ook (terecht) zeer uitgebreide media-aandacht gekregen.

Seinvoorbijreidingen en andere incidenten bij rangeringen in bundels zullen trouwens nooit volledig opgevangen kunnen worden. Zelfs onder ETCS gebeuren er bewegingen op het zicht.

Re: Ontsporing Wilsele

Geplaatst: 15 nov 2013, 18:41
door Tom12
nahoj schreef:
Tom12 schreef:En het feit dat de vakbonden er dan niet als een bende aasgieren bij zijn om de privé te veroordelen.
De pers is er ook altijd snel bij als het de NMBS kan veroordelen. Soms ook met de hulp van de vakbonden.
Zoals Steven al schreef: er zijn enkele zeer belangrijke verschillen tussen de twee accidenten. In bundels is de snelheid veel lager, er waren geen reizigers(-treinen) potentieel in gevaar gebracht, en de lading van een goederentrein kan veel risicovoller zijn dan een leeg dieselstel. Ik vind het logisch dat dat weerspiegeld wordt in de berichtgeving.
Het ongeval in Wetteren was veroorzaakt door een trein onder de vlag van NMBS-Logistics, en dat heeft toch ook (terecht) zeer uitgebreide media-aandacht gekregen.

Seinvoorbijreidingen en andere incidenten bij rangeringen in bundels zullen trouwens nooit volledig opgevangen kunnen worden. Zelfs onder ETCS gebeuren er bewegingen op het zicht.
Mijn grootste ergernis bestaat vooral uit het feit dat men bij elk accident de spoorvakbonden een forum geeft voor hun eigen (politiek) gewin. Digneffe mag opiniestukjes vol onwaarheden schrijven op deredactie.be, terwijl ik ten zeerste betwijfel of hij ooit al eens met een bestuurder van de "privé" is meegeweest. Het is nu al moeilijk genoeg om de collega's van Technics (we zijn allemaal collega's bij het spoor imo, privé of niet) te overtuigen dat wij niet in een baarlijke hel werken.