Pagina 1 van 1

Meerkost en verhouding snelheid wissels/lijnen

Geplaatst: 14 nov 2013, 12:45
door kika
Er is een bepaalde meerkost om sporen voor een hogere snelheid geschikt te maken. Hetzelfde geldt voor wissels(traten). Ik heb me laten vertellen dat snelle wissels heel erg veel duurder zijn dan x-meter rechtdoorspoor. Vaak gaan de laatste paar honderd meter voor/na een station aan een slakkengangetje. Waar ergens ligt het omslagpunt dat een investering in de knopen bij stations zinvoller zijn voor stiptheid en reistijd dan snelheidsverhogingen op een 'gemakkelijk' stuk? Ik begrijp dat veralgemeningen zeer moeilijk zijn: 5km geschikt maken voor 120 in de Ardennen kan kostelijker zijn dan 10km geschikt maken voor 200km/h ergens op het Vlaamse platteland (zonder onteigeningen).

Als dit beter in de babbelhoek past of mijn vraagstelling niet deugt, vul het dan vooral aan, mijn kennis is beperkt.

Re: Meerkost en verhouding snelheid wissels/lijnen

Geplaatst: 14 nov 2013, 19:48
door Shrek
Het is eigenlijk vrij simpel: wisselstraten in stations verbeteren heeft altijd een veel grotere impact dan al de rest.
Maar dat is zodanig ingewikkeld dat het enkel gebeurt bij zeer grote werken in stations.
Snelheid op een stuk volle baan verhogen is veel gemakkelijker maar brengt minder op in tijdswinst.