Meerkost en verhouding snelheid wissels/lijnen
Geplaatst: 14 nov 2013, 12:45
Er is een bepaalde meerkost om sporen voor een hogere snelheid geschikt te maken. Hetzelfde geldt voor wissels(traten). Ik heb me laten vertellen dat snelle wissels heel erg veel duurder zijn dan x-meter rechtdoorspoor. Vaak gaan de laatste paar honderd meter voor/na een station aan een slakkengangetje. Waar ergens ligt het omslagpunt dat een investering in de knopen bij stations zinvoller zijn voor stiptheid en reistijd dan snelheidsverhogingen op een 'gemakkelijk' stuk? Ik begrijp dat veralgemeningen zeer moeilijk zijn: 5km geschikt maken voor 120 in de Ardennen kan kostelijker zijn dan 10km geschikt maken voor 200km/h ergens op het Vlaamse platteland (zonder onteigeningen).
Als dit beter in de babbelhoek past of mijn vraagstelling niet deugt, vul het dan vooral aan, mijn kennis is beperkt.
Als dit beter in de babbelhoek past of mijn vraagstelling niet deugt, vul het dan vooral aan, mijn kennis is beperkt.