dekooiker schreef:Ik meende dat voor administratieve zaken er de administratieve diensten zijn.
Ieder zijn werk nietwaar?
En als er veelvuldig te weinig werk is verveelt dat al snel...met excessen tot gevolg.
In veel bedrijven/organisaties zijn er niet veel administratieve diensten meer, en moet iedereen er administratie bijdoen. Ik ben onderzoeker, maar ik moet ook zelf sollicitaties voor medewerkers organiseren, budgetplanningen opmaken en opvolgen, dossiers voor de personeelsdienst opstellen, onkosten beheren, koffie maken voor vergaderingen, computers bestellen en onderhouden, etc. Gewoon als voorbeeld dat "ieder zijn werk" niet meer evident is in deze tijd, gewoon omdat er geen geld is om voor ieder werk iemand aan te stellen.
Steve schreef:Ik denk dat dat in theorie allemaal mooi klinkt, maar in de praktijk veel rompslomp en extra kosten zal inhouden, veel meer dan wat je er eigenlijk uit zou kunnen halen. Ook al is het digitaliseren en/of het bijhouden van eenvoudige administratie niet altijd enorm complex (al moet je het zeker niet onderschatten), je wil toch dat dat met voldoende kwaliteit en zorg gebeurt. Wat dus betekent dat je je personeel moet opleiden, bijscholen, monitoren, enzovoort. Bovendien is de vraag hoeveel kwaliteit je overhoudt als je medewerker op een willekeurig moment alles moet laten vallen om zich met z'n eigenlijke kerntaak bezig te houden. En dan plots een incident moeten beheren als je amper de voorafgaande gebeurtenissen en omstandigheden kent, want je was documenten aan het klasseren...
Dan zou je eens moeten meelopen met een hoofdverpleegkundige in de psychiatrie. Die doen personeelsplanning, administratie en beheer van de afdeling, opvolging van patiënten, en als het alarm afgaat moeten ze alles laten vallen om mee te helpen een patiënt met een zware crisis proberen te kalmeren. En als je dan een paar crisissen hebt op een dag, dan blijf je maar langer om je personeelsplanning af te werken.
Ik zeg niet dat administratie moet bepalen waarmee iemand bezig is in een seinhuis. Maar ipv je krant te lezen of spelletjes te spelen op je tablet, kan je evengoed iets nuttig doen voor je werkgever. De werkgever moet hiervoor dan natuurlijk een kader scheppen en de werknemers moeten daarvoor open staan en zich flexibel opstellen. Beide voorwaarden zijn niet eenvoudig te realiseren, maar als je het georganiseerd krijgt, kan je hiermee wel besparen op je kosten.