Pagina 1 van 1

Het extra energieverbruik voor verwarming, verlichting, enz.

Geplaatst: 24 nov 2013, 16:08
door Dieselfreak
Een trein verbruikt niet alleen stroom om te rijden. Er is ook nog de verlichting, de verwarming in de winter, de airco als het warm is, de elektronica,... Hoeveel % extra energie verbruikt een trein gemiddeld gedurende een heel jaar voor andere dingen dan rijden? Ik neem aan dat een trein bij -10°C een stuk meer energie verbruikt dan bij 20°C. Naast dat er veel verwarming nodig is, wordt de lucht ook dichter bij lagere temperaturen, zodat de luchtweerstand toeneemt. Als het warmer is dan 25°C, zal het energieverbruik eveneens toenemen, bij treinen met airco door de koelinstallatie en bij treinen zonder airco door de hogere luchtweerstand als gevolg van het rijden met open ramen. Wat is nu eigenlijk, over een heel jaar genomen, het zuinigst: een trein met of een trein zonder koeling? Volgens Wikipedia:
Wikipedia schreef:Treinen met airconditioning zijn gemiddeld (gemeten over het hele jaar) energiezuiniger dan treinen zonder airco. Doordat de ramen niet meer open kunnen, is het treinoppervlak gladder en gestroomlijnder. De luchtweerstand is daardoor kleiner en er is minder energie nodig voor de aandrijving. Door ramen te gebruiken die niet geopend kunnen worden, is de trein bovendien ook beter geïsoleerd, zodat er in de winter minder energie nodig is om de trein te verwarmen.
Klopt dit?

Re: Het extra energieverbruik voor verwarming, verlichting,

Geplaatst: 24 nov 2013, 18:45
door nighttrain
zie deze link : http://www.eurailtest.com/sites/fr/etud ... essai.html
die stelling is moeilijk te verdedigen daar er enorm veel parameters bij het berekenen v/d nodige energie komen kijke;
Alvorens er clim kan geproduceerd worden zijn er CVS nodig die permannet draaien en dus ook energie verbruiken.Veelal blijven die stellen in dienst om de clim te laten werken alsook baterijen en de informatica aan boord in werking te hoeden. Te bereken maar zeer complex.Ik durf te stellen dat die meerconsumtie héél veel is!

Re: Het extra energieverbruik voor verwarming, verlichting,

Geplaatst: 24 nov 2013, 21:55
door Dieselfreak
Ik vind in die link niks over het gevraagde.

Re: Het extra energieverbruik voor verwarming, verlichting,

Geplaatst: 24 nov 2013, 22:38
door kika
Het gaat slechts over a/c in het gelinkte document, maar je merkt al snel dat alleen dat aspect toch al snel ingewikkeld wordt:
Réalisation des essais

Les ingénieurs et techniciens ont observé et enregistré en temps réel, les informations fournies par les capteurs installés préalablement sur la remorque : débits d’airs neufs-recyclés-extraits, pressions aérauliques, mesures électriques (tension, intensité et consommation) pour le fonctionnement des moteurs de ventilateurs et compresseurs, températures, hygrométrie,
Kan er geen schatting gemaakt worden bij stellen met elektriciteitsmeter (als ze er al zijn bij de NMBS?): ledige rit waar a/c, verlichting etc. uitstaat bij die en die temperatuur. Uiteraard moeten er dan heel veel meters gelezen worden, maar een ruwe benadering zou dan mogelijk moeten kunnen zijn. Als je graag appels met peren vergelijkt, kan je kijken naar een willekeurige elektrische auto en wat er met de actieradius gebeurd als airco of verwarming aanstaan.

Re: Het extra energieverbruik voor verwarming, verlichting,

Geplaatst: 25 nov 2013, 06:53
door Shrek
Een Thalys had dacht ik 8800kW motorvermogen terwijl de panto er soms 10MW uittrekt.
Dus ik zou gokken op een 15%

Re: Het extra energieverbruik voor verwarming, verlichting,

Geplaatst: 25 nov 2013, 08:02
door nighttrain
Op de link is er ook een video ,aanklikken onderaan de pagina.Om een indruk te geven in de complexiteit van het gegeven.
Tuurlijk is dat mogelijk met een electriciteitsmeter, heb dat ten andere nog geweten op de oude groene stellen . Die waren zelfs nog geplaatst op de ms62..Die waren geinstalleerd van in het begin om een berekening te kunnen maken van het verbruik in analogie t.o.v. de premies van kolen en gasoil verbruik. Zijn overal geinstalleerd , zijn veelal gebleven maar niet gebruik en vervangen door en andere premiecoeficient voor electrische tractie.
Die 15 à 20% komt aardig in de buurt als gemiddelde maar bv bij een stoptrein gaan de 2 parameters de hoogte in ttz hoger verbruik door het veelvuldig optrekken en veel clim verlies door openen en sluiten deuren dus warmte of koelte verlies. Dus dit is een hoge uitgave voor de exploitanten. / infra.ook niet te onderschaatten is de cateringsinfrastructuur aan boord.