Pagina 1 van 2

ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 28 dec 2013, 15:02
door Peter2014
Beste mensen,

In het kader van een opleiding dien ik een paper te schrijven over de treinramp die op 24 juli gebeurd is in Spanje (Santiago de Compostella). In de paper wens ik de invloed van het verouderde Spaanse veiligheidssysteem ASFA op het ongeval te beschrijven. Hiervoor is het nodig kennis te hebben van het ASFA- (Spaans) en ERTMS-systeem (Europees). Over dit laatste systeem heb ik heel wat kunnen vinden, over ASFA echter niet. Althans toch niet in het Nederlands of Engels.

Graag had ik van jullie wat toelichting gekregen over de werking van ASFA, en de toepassing ervan op het ongeval om goed te kunnen begrijpen waarom het systeem ontoereikend was om het drama te vermijden.

Goede informatie over het Belgische veiligheidssysteem TBL 1+ (http://www.infrabel.be/nl/node/15800) heb ik reeds kunnen vinden. Het aanduiden van de verschillen tussen TBL 1+ en ASFA kan mogelijk ook verhelderend werken.

Alvast hartelijk dank!

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 28 dec 2013, 15:09
door dentheo

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 28 dec 2013, 16:00
door Shrek
Peter2014 schreef:Goede informatie over het Belgische veiligheidssysteem TBL 1+ (http://www.infrabel.be/nl/node/15800) heb ik reeds kunnen vinden. Het aanduiden van de verschillen tussen TBL 1+ en ASFA kan mogelijk ook verhelderend werken.

Alvast hartelijk dank!
Bottom line: ASFA is beter dan TBL1+, het doet immers een rudimentaire snelheidscontrole bij het overschrijden van een "dubbel geel".
Voor de rest is de werking heel gelijkaardig.

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 29 dec 2013, 15:21
door Peter2014
De uitleg op Wikipedia is de enige bron die ik ook reeds had gevonden. Maar op basis daarvan lijkt er geen verschil met TBL1+.

Je laat verstaan dat ASFA bij dubbel geel aan rudimentaire snelheidscontrole doet. Doet TBL1+ dit bij benadering ook niet? Als ik het filmpje over TBL1+ op http://www.infrabel.be/nl/node/15800 bekijk, wordt de snelheid van de trein ook gecontroleerd op 300m voor het rood sein (en dus na een dubbel geel sein dat het rood aankondigt). Mag ik er dan van uitgaan dat ASFA zowel de snelheid controleert op 300m voor een rood sein (cfr. Wikipedia), als ter hoogte van een dubbel geel sein? Is dit dan ook het enige verschil?

Ik hoorde ook nog iets vallen dat ASFA zou overwaken dat de trein niet rapper rijdt dan 200 km/u. Waar past dit in het plaatje? Gebeurt deze overwaking hierbij discontinu ter hoogte van elk baken? Doet TBL1+ dit ook?

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 30 dec 2013, 13:15
door msts.be
En anders is er nog de échte Spaanse Spoorwiki Ferropedia:
http://www.ferropedia.es/wiki/ASFA

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 30 dec 2013, 13:43
door dentheo
Anderzijds was er de mededeling dat het ongeluk gebeurde op een stuk spoor "tussen" twee beveiligingssystemen... welk systeem is dan in fout.
Waarschijnlijk het feit dat er een stukje "niets" was ?

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 31 dec 2013, 01:49
door nahoj
dentheo schreef:Anderzijds was er de mededeling dat het ongeluk gebeurde op een stuk spoor "tussen" twee beveiligingssystemen... welk systeem is dan in fout.
Waarschijnlijk het feit dat er een stukje "niets" was ?
Er is -- normaalgezien -- nooit een stukje 'niets'.

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 31 dec 2013, 03:30
door Shrek
Peter2014 schreef:Ik hoorde ook nog iets vallen dat ASFA zou overwaken dat de trein niet rapper rijdt dan 200 km/u. Waar past dit in het plaatje? Gebeurt deze overwaking hierbij discontinu ter hoogte van elk baken? Doet TBL1+ dit ook?
Dat zal wel een constante bewaking zijn, TBL1+ doet dat ook voor 160km/h.
dentheo schreef:Anderzijds was er de mededeling dat het ongeluk gebeurde op een stuk spoor "tussen" twee beveiligingssystemen... welk systeem is dan in fout.
Waarschijnlijk het feit dat er een stukje "niets" was ?
Hij zat gewoon in ASFA hoor, maar dat doet geen controle van de snelheid bij openstaande seinen. Dus 190 of 80 is hetzelfde (net zoals dat hier bij TBL1+ is).

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 31 dec 2013, 16:19
door dentheo
Gebruikt TBL1+ de snelheidsmeter van de trein of is het een tijdsmeting tussen bakens ?

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 31 dec 2013, 16:50
door Steven
De snelheidsmeter.

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 31 dec 2013, 16:59
door Shrek
dentheo schreef:Gebruikt TBL1+ de snelheidsmeter van de trein of is het een tijdsmeting tussen bakens ?
TBL1+ weet niet wat de afstand tussen de bakens is. Enkel in ETCS of andere geavanceerde systemen kent de trein de afstanden.

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 31 dec 2013, 18:44
door nahoj
TBL1+ kent volgens mij de snelheid van de trein niet -- enkel of die groter of kleiner is dan 40km/h.
TVM, TBL2 of ETCS zal je snelheid controleren zodat je hun invloedszone niet zal verlaten met een snelheid groter dan maximum 160km/h, maar dan houdt het op.

Een controle op 160km/h bestaat enkel via de oversnelheidsdetectie eigen aan het tractiematerieel met een maximum snelheid van 160km/h. En dat zit er al op sinds de bouw van de dat materieel. (Tractievoertuigen met andere maximum snelheden hebben dat natuurlijk ook, maar dan voor hun maximum snelheid.)

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 01 jan 2014, 12:24
door tomdg
nahoj schreef:TBL1+ kent volgens mij de snelheid van de trein niet -- enkel of die groter of kleiner is dan 40km/h.
Ja dat dacht ik ook.

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 01 jan 2014, 12:37
door dentheo
En van waar krijgt hij die info ? snelheidsmeter met kontaktje ?

Re: ASFA (Spaans beveiligingssysteem)

Geplaatst: 04 jan 2014, 01:14
door nahoj
tomdg schreef:
nahoj schreef:TBL1+ kent volgens mij de snelheid van de trein niet -- enkel of die groter of kleiner is dan 40km/h.
Ja dat dacht ik ook.
Ik ben het ondertussen 100% zeker.