Pagina 1 van 2

67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 10:18
door Bibke
In Herentals is een auto aan een onbewaakte overweg onder een goederentrein terechtgekomen. Het voertuig werd 150 meter meegesleurd. De brandweer had 30 minuten nodig om de 67-jarige bestuurster uit het wrak te verwijderen. Ze is zwaar gewond maar niet in levensgevaar. Brandweerkapitein Jan Peelaerts zegt dat de bestuurster een goede engelbewaarder heeft. (ruwe beelden VRT)

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... kHerentals

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 10:45
door Hobbes
Onbewaakt? Op de beelden is duidelijk te zien dat er lichten+bel aan de overweg staan. Geen slagbomen, dat wel. (OW cat. 3)

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 11:28
door Retard
Met onbewaakt bedoelt men dat de traver sluit met druktoesten of lussen. Bewaakt wil zeggen dat het seinhuis deze sluit (bij deze staat er ook geen wit licht, denk maar aan overweg in de Hasseltstraat in Bilzen):
Overweg in Bilzen.png

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 11:32
door Hobbes
De Belgische wegcode (en dat is eigenlijk als enige relevant in dit nieuwsbericht), vermeldt als "bewaakte overweg" dat er slagbomen en/of verkeerslichten staan. Dat is hier duidelijk het geval.

De overweg zelf wordt inderdaad aangereden met een pedaal, maar dat doet hier niets terzake vanuit het oogpunt van de weggebruiker.

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 11:35
door Retard
Ze verwarren het waarschijnlijk met 'automatische' en 'met de hand bedient'.

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 12:51
door ijzeren rijn 82
ik heb al meermaals gezien dat bij overwegen met enkel een bel en lichten dat verschillende weggebruikers die lichten negeren !

onlangs in Geel zag ik zo een groep fietsers een overweg oversteken die afgesloten was met nadarhekwerk en ook nog is de de overweglichen neegeerde , dus 2x in de fout , op het voorste spoor stond een HLD 62 stil met een werktrein te claxoneren op de fietsers en op het tegenspoor kwam daar een 41 vol er achteruit gereden , die haden ze niet verwacht natuurlijk , in dit geval ging het weer is net goed

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 12:52
door Asterix
Retard schreef:Ze verwarren het waarschijnlijk met 'automatische' en 'met de hand bedient'.
Je bent het hier weer nodeloos zeer ingewikkeld aan het maken.

Een 'bewaakte' overweg is een overweg met actieve signalisatie, die dus actief de komst van een trein aankondigt (lees: bel - lichten - slagbomen).

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 13:50
door Bibke
Jeroen schreef:
Retard schreef:Ze verwarren het waarschijnlijk met 'automatische' en 'met de hand bedient'.
Je bent het hier weer nodeloos zeer ingewikkeld aan het maken.

Een 'bewaakte' overweg is een overweg met actieve signalisatie, die dus actief de komst van een trein aankondigt (lees: bel - lichten - slagbomen).
Een bewaakt overweg hoeft geen slagbomen te hebben.

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 05 jan 2014, 14:00
door Asterix
Bibke schreef:Een bewaakt overweg hoeft geen slagbomen te hebben.
Klopt. De componenten die ik opsom, hoeven niet allemaal aanwezig te zijn.

treinbotsing herentals (DE6310 Crossrail)

Geplaatst: 06 jan 2014, 13:41
door pietmol
http://www.rtv.be/artikels/nieuws/20140 ... nder-trein
zondag 05/01/2014 - 18:13 | Herentals

Een oudere vrouw uit Herentals is gisteravond aan de dood ontsnapt toen ze met haar wagen onder een trein was terechtgekomen. Het ongeval gebeurde aan een overweg waar geen slagbomen staan, in een zijstraatje (Rietbroek) van de Ringlaan, aan de brug over het Albertkanaal, richting Lier. Omdat de goederentrein niet snel reed, werd erger voorkomen. Het 67-jarige slachtoffer werd lichtgewond.

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 06 jan 2014, 18:35
door Synrise
Ik rij bijna wekelijks over deze overweg en die houden wel degelijk een risico in hoor. Vooral in de zomer is het soms gevaarlijk omdat de bomen en struiken in de buurt van de overweg in bloei staan en een groot deel van het zicht wegnemen. En als dan uw radio te luid staat en ge kijkt niet verder dan 2 meter voor u.. Tis snel gebeurd.

Waar nu het ongeval gebeurd is, valt het nog mee omdat er daar niet zo veel struiken zijn maar ter hoogte van de Sluisweg in Olen (zelfde spoor) heb ik een aantal jaren terug al meegemaakt dat er een aantal bladeren voor de seinen hingen. :?

67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 06 jan 2014, 19:51
door dekooiker
Ik zou denken dat die toestand net noopt tot extra voorzichtigheid...

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 06 jan 2014, 23:38
door nahoj
Synrise schreef:Ik rij bijna wekelijks over deze overweg en die houden wel degelijk een risico in hoor. Vooral in de zomer is het soms gevaarlijk omdat de bomen en struiken in de buurt van de overweg in bloei staan en een groot deel van het zicht wegnemen. En als dan uw radio te luid staat en ge kijkt niet verder dan 2 meter voor u.. Tis snel gebeurd.
Autorijden en niet verder voor u uit kijken dan 2m is levensgevaarlijk voor uzelf èn de mede-weggebruikers. 2m is de remafstand bij 20km/h op droog wegdek. En daar moet je eigenlijk nog de reactietijd bij rekenen.

Ik weet wel dat die 2m spreekwoordelijk bedoeld was, maar mijn punt blijft hetzelfde.

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 07 jan 2014, 08:51
door BlubBlub
Synrise schreef:Waar nu het ongeval gebeurd is, valt het nog mee omdat er daar niet zo veel struiken zijn maar ter hoogte van de Sluisweg in Olen (zelfde spoor) heb ik een aantal jaren terug al meegemaakt dat er een aantal bladeren voor de seinen hingen. :?
Dat kan je via de infrabel-site melden en geen week later wordt er gesnoeid [en je krijgt een bedank-mailtje omdat je de moeite gedaan hebt om het te melden].

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Geplaatst: 12 jan 2014, 11:01
door Bibke
Het gaat eenvoudiger worden. Er zullen 2 soorten overwegen komen, actieve en passieve (Sint-Andrieskruis) overwegen + de volledige slagbomen zullen verdwijnen.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... ijnen.aspx