Pagina 1 van 1

Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 05 jan 2014, 16:34
door Casper
De locomotief NoHAB AA16 bestond in veel Europese landen.

In Belgie is deze locomotief bekend als reeks 202, 203, 204 en later 52, 53 en 54). In Luxemburg reeks 1600.

Op en Deens spoorwegforum wordt de vraag gesteld over een ring in de vorruit, speciaal in Belgie en Luxemburg, in deze locomotieven.

Wat voor een functie had deze ring?

Zijn er hittedraden in de ring of zijn het schuine glaslamellen?

Ook op de Märklin-modellen van de Deense MY-loc zal deze ring te zien zijn, een fout daar de ring alleen bij NMBS en CFL voorkwam.

Bekijk de foto's hier:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=75363

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 05 jan 2014, 17:18
door Bibke
Die waren/zijn voor de ontwaseming.
Dit gebeurt inderdaad door een rondglas met draden tegen, aan de kant van de venster die met elektriciteit verwarmd worden.

Onze 202.020 (ex 1602 CFL) heeft die ook nog: https://www.google.be/search?q=202020&r ... 800%3B1350.

http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=63

Uit onze 1603 (ex CFL) zijn ze verwijderd: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=63

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 05 jan 2014, 18:37
door Casper
Dank u wel.

De ring blijkt niet direkt tegen de ruit te zitten, maar met enkele centimeter afstand. Hoe kan dit dus werken?

Zit de ring vast of kan hij verplaatst worden?

Kan hij alleen de kleine oppervlakte voor de ring ontwasemen, en moet de machinist dan door dat deel van de ruit kijken?

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 05 jan 2014, 19:56
door Bibke
Zit toch wel strak tegen de venster.
De ring ka niet verplaatst worden.
Aan de bestuurderskant zit geen ring meer. Op de plaats (links) waar die wel zit gebruiken we hem niet.
Nu, het zich in een bolle neus is echt slecht. Eigenlijk kijk je onder de ring, in het kleine hoekje naar buiten.
Volgens mij zijn ze ook verwijderd uit de 5404.

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 05 jan 2014, 21:53
door Casper
OK, dus er was aanvankelijk zo'n ring in beide zijden? En de ring werd vroeg verwijderd van de rechte venster (machinistzijde)?

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 05 jan 2014, 22:22
door Bibke
Volgens mij wel.

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 07 jan 2014, 00:01
door nahoj
Die ring zat ook op ander materieel, o.a. HLE22-23.

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 07 jan 2014, 12:29
door Bibke
nahoj schreef:Die ring zat ook op ander materieel, o.a. HLE22-23.
Inderdaad

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 07 jan 2014, 19:09
door Casper
Iemand in het Deens forum (waar we ook over dit onderwerp spreken) schrijft dat er luchtverwarming op de venster is, maar slechts in de rechterzijde.

Met een extra begeleider in het cockpit zal de ruit makkelijker beslagen, met name waar er geen luchtverwarming is. Dus de warmtering zou het doel hebben om de begeleider naar buiten te laten kijken.

Volgens deze theorie is de ring ooit alleen in de linkerzijde geweest.

Is dat zo?

Re: Ring in vorruit van HLD52-locomotieven?

Geplaatst: 07 jan 2014, 22:00
door nahoj
Die zaten inderdaad veel in beide ruiten. Ik heb al snel foto's gevonden (boek over de Elektrische locomotieven van de NMBS door Max Delie) van HLE type 101, 120, 122 (die laatste ook nog na hernummering naar reeks 22) met die "ringen" in beide ruiten.
Opvallend genoeg, en i.t.t. wat ik hierboven schreef, niet op type 123 / reeks 23, die blijkbaar werd geleverd met een ander systeem; een soort rechthoekige plaat, of 2 horizontale leidingen, of zoiets (moeilijk te zien op de foto's).