Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
millet

Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door millet »

Hallo,

Mijn naam is Eric Janssens en ik ben een student master elektromechanica.
Ik ben op dit moment bezig met een studie te maken over de aandrijving van een tgv/hogesnelheidstrein , met 25 KVolt voedingsleiding en inductiemotor als tractiemotoren.
Nu is mijn vraag of er iemand hier meer informatie over kan geven of weet waar ik deze kan vinden
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door Steven »

De laatste jaren gebruikt men voor aandrijving van treinen zowel synchrone als asynchrone motoren.
Denk er aan dat al die treinen meestal op meerdere spanningen kunnen rijden, voor treinen binnen frankrijk betreft het dan 25kV en 1,5kV, naar België toe kunnen ze dan ook nog is op 3kV rijden of zelfs naar Duitsland en Zwitserland toe kunnen ze op 15kV 16 2/3Hz rijden.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door Eimai »

Met hst-treinen rij ik niet, maar ik neem aan dat het niet zo anders is dan ander niet-hst-materieel? In een locomotief type 18 bijvoorbeeld wordt de stroom die binnenkomt omgezet met transformatoren, omvormers en wisselrichters, zodat de motoren met ongeveer dezelfde spanning aangedreven worden, of je nu onder 25kV~ of 3kV= rijdt, als ik me niet vergis ongeveer 3kV 3-fasig.

De technologie hangt denk ik vooral af van de tijd dat het gebouwd is, niet zozeer of het gaat om een hst of niet. Hoe dan ook, tractiemotoren die rechtstreeks op 25kV werken kom je niet tegen hoor :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door Steven »