Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
millet

Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door millet »

Hallo,

Mijn naam is Eric Janssens en ik ben een student master elektromechanica.
Ik ben op dit moment bezig met een studie te maken over de aandrijving van een tgv/hogesnelheidstrein , met 25 KVolt voedingsleiding en inductiemotor als tractiemotoren.
Nu is mijn vraag of er iemand hier meer informatie over kan geven of weet waar ik deze kan vinden
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door Steven »

De laatste jaren gebruikt men voor aandrijving van treinen zowel synchrone als asynchrone motoren.
Denk er aan dat al die treinen meestal op meerdere spanningen kunnen rijden, voor treinen binnen frankrijk betreft het dan 25kV en 1,5kV, naar België toe kunnen ze dan ook nog is op 3kV rijden of zelfs naar Duitsland en Zwitserland toe kunnen ze op 15kV 16 2/3Hz rijden.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door Eimai »

Met hst-treinen rij ik niet, maar ik neem aan dat het niet zo anders is dan ander niet-hst-materieel? In een locomotief type 18 bijvoorbeeld wordt de stroom die binnenkomt omgezet met transformatoren, omvormers en wisselrichters, zodat de motoren met ongeveer dezelfde spanning aangedreven worden, of je nu onder 25kV~ of 3kV= rijdt, als ik me niet vergis ongeveer 3kV 3-fasig.

De technologie hangt denk ik vooral af van de tijd dat het gebouwd is, niet zozeer of het gaat om een hst of niet. Hoe dan ook, tractiemotoren die rechtstreeks op 25kV werken kom je niet tegen hoor :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door Steven »

Alle nieuwe motoren bij de HST en nieuwere Belgische treinen zijn driefasig uitgevoerd. Ongeacht op welke spanning ze rijden.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door tomdg »

De motoren van de AGV zijn synchroon met permanente magneten.
zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Automotric ... de_vitesse
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door nahoj »

In Europa (Frankrijk, Duitsland, België -- even niet Italië, want die ken ik niet) rijden er HST's met gelijkstroommotoren (TGV Sud-Est), synchrone motoren (TGV t.e.m. PBKA), asynchrone (kooianker) motoren (TGV vanaf TMST, ICE) en, de laatste onwikkeling, borstelloze gelijkstroommotoren, a.k.a. synchrone motoren met permanente magneten (AGV).
Die laatste laten een eenvoudigere mechnanische transmissie toe, gezien de (lichtere) motor opnieuw in het draaistel kan opgehangen worden, i.p.v. aan de kast, bij de andere TGV's. (Ik spreek specifiek over TGV; ik ken namelijk de transmissies van de verschillende ICE niet).
Elektrisch volgt men eveneens de ontwikkelingen in de industrie: omvormers op basis van thyristoren/GTO's, nadien IGBT's.

De vraag ging specifiek over inductiemotoren en 25kV. Ik raad aan in dat geval te focussen op informatie over bv. ICE-3M (DB BR 406) en TMST (Eurostar). Google kan je wellicht al heel wat vooruit helpen.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door dantjebram72 »

Beste,
Een moderne trein zal de spanning van de bovenleiding omzetten naar een gelijkspanning. ook als de bovenleidingsspanning op wisselspanning is.
Deze gelijkspanning zal daarna in een frequentieomvormer worden omgezet naar een driefasige wisselspanning. Een tgv heeft dus een 3f assynchrone motor. Het voordeel hiervan is dat de kracht van de motor volledig in de frequentieomvormer kan geregeld worden. Indien de trein van goede kwalitieit is kan de motor ook worden omgevormd tot generator.
Het grootste bewijs dat er frequentieomvormers worden gebruikt is het feit dat de trein het piep geluid maakt als hij vertrekt. En hoer harder hij gaat hoe hoger het piepgeluid word doordat de frequentie groter wordt.

Ik denk niet dat er veel treinen zullen rondrijden die gebruik maken van synchrone motoren omdat deze slecht kunnen aanlopen en veel problemen geven bij overbelasting en onderbelasting. En ook de sturing van deze motoren is aanzienlijk duurder omdat de frequentie steeds in verhouding moet blijven met de snelheid
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Aandrijving TGV/hogesnelheidstrein

Bericht door nahoj »

dantjebram72 schreef:Ik denk niet dat er veel treinen zullen rondrijden die gebruik maken van synchrone motoren omdat deze slecht kunnen aanlopen en veel problemen geven bij overbelasting en onderbelasting. En ook de sturing van deze motoren is aanzienlijk duurder omdat de frequentie steeds in verhouding moet blijven met de snelheid
Alle TGV van na de Sud-Est t.e.m. de PBKA hebben synchrone motoren, juist omdat de sturing eenvoudiger is dan die van een asynchrone motor, die toen nog niet op punt stond. Je kan immers relatief eenvoudig je frequentie en positie van je te voeden statorveld bepalen, a.d.h.v. de snelheid en positie van de rotor. Bij een asynchrone motor is dat veel complexer, omdat er geen enkel rechtstreeks verband is tussen veldpositie en fysieke rotorpositie.
Daarbij kan je bij een synchrone motor nog spelen met de kracht van het rotorveld, i.t.t. tot kooiankermotoren (de meest toegepaste asynchrone motor).

De frequentie moet overigens altijd in verhouding blijven tot de snelheid, zowel bij synchrone als asynchrone motoren.

De reden waarom men verder geëvolueerd is naar asynchrone motoren, is omdat ze veel robuster en onderhoudsarmer zijn, en ook wat kleiner (lichter) voor dezelfde vermogens.
Gesloten