L 162

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bert

Bericht door Bert »

Een bestaande locomotief ombouwen tot beide spanningen zou ik niet doen. Bv een 21 zou je volledig buitenste binnen moeten keren en de machinekamer staat nu al zo vol.
Koop dan best nieuwe. Dat zal veel goedkoper zijn, want de opgesomde locs die ik hier lees zijn nu ook weer niet meer van de jongste(lees= aan de helft van hun levensjaren of nog ouder) :wink:
sable

Bericht door sable »

SIMPY.be schreef:19 was prototype-achtig voor de 13 natuurlijk, persoonlijk zou ik geen 'oude' locomotieven aanpassen voor 25Kv (1,5Kv= misschien wel mocht dit nodig zijn).
Een reeks 14 zou welkom zijn bv; of AM75 volledig moderniseren en 25KV gereed maken?
Ik dacht dat Nederland hen hele spoorwegnet aan 25kV wouden veranderen, omdat men niet genoeg kracht krijgen met 1,5 kV. In een recente jaar hebben ze zo 'n 60 nieuwe onderstations in bedrijf moeten nemen omdat ze te wijnig stroom hadden. Ze vinden het beter om over te stappen naar 25kV omdat ze maar meer en meer trein verkeer krijgen. Het is geweest dat stop-trijnen niet konnen versnellen omdat er al teveel stroom gebruikt werd door andere treinen op dezelfde traject (bvb. goederentreinen).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

da verklaart waarom ik vele bovenleidingspalen zag met rijdraad voor 1500V terwijl de isolatoren al aangepast waren voor 25KV, ben afgelopen weekend naar amsterdam geweest via gouda opgereden en daar viel me da enorm op
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

heel nederland? daar hebbe ze nog veel minder materieel da onder 25kv kan rijden dan hier ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nope ma wel rond regio amsterdam da ik het zag in het zuiden merkte ik er niks van, maar zoals aan de bijlmer en gouda en zo zag ik enorm veel werken, en alle bovenleiding die er hing op de vernieuwde stukken was voorzien van zware isolatoren zoals ze die gebruiken bij 25kv
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

het zou natuurlijk wel handiger zijn voor eurostars enzo als die ineens tot amsterdam kunnen rijden (en dus niet onder de 1,5 kv moeten komen) :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

eurostar zal ni zo snel tot amsterdam rijden aangezien dan de terminal in brussel zuid volledig aangepast moet worden en dat is niet voor morgen
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

tenzij ze rechtstreeks vanuit amsterdam naar Londen zouden rijden .....

ni echt waarschijnlijk zekers
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:tenzij ze rechtstreeks vanuit amsterdam naar Londen zouden rijden .....

ni echt waarschijnlijk zekers

nee
ma terug naar L162
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

Steven schreef:nope ma wel rond regio amsterdam da ik het zag in het zuiden merkte ik er niks van, maar zoals aan de bijlmer en gouda en zo zag ik enorm veel werken, en alle bovenleiding die er hing op de vernieuwde stukken was voorzien van zware isolatoren zoals ze die gebruiken bij 25kv
Dat klopt ja, tussen Gouda en Utrecht zijn ze bezig met uitbreiding van spoor en tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht C komt er ook een spoorverdubbeling voor 2 redenen:
* IC's moeten soms vlak achter de L-trein blijven en kunnen vaak nie goed genoeg doorrijden, dus met de spoorverdubbeling is dat wel zo handig
*Omdat de HSL oost (Amsterdam - Arnhem - Emmerich) niet doorgaat worden de buitenste sporen tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht C gereed gemaakt voor 200 km/ph. Dus dan is er nog een stuk waar de ICE een beetje op volle snelheid kan rijden.

En in de toekomst zul je bijna alleen maar treinen zien die ook gereed gemaak zullen worden voor 25 kv, denk bijvoorbeeld aan de nieuwe bestelde sprinters...

EN NU: Terug on Topic? naar de L162? anders maar een nieuw topic maken? :wink:
sable

Bericht door sable »

Ik denk dat het beter is als L162 onder 25kV draad zit, omdat er dan minder onderhoud kosten zullen zijn:

Alleen maar een wrijvingsdraad
Minder onderstations

Het duurste is, natuurlijk, al de onderstations die gebruikt moeten worden om 3000V te geven. Met 25kV valt de nummer onderstations tot een elke 60 tot 70 km.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja maar momenteel is er totaal gebrek om dit zomaar om te schakelen, wat ni wil zeggen da ze de bovenleiding ni kunnen voorzien da later eenvoudig kan omgeschakeld worden
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

sable schreef:Ik denk dat het beter is als L162 onder 25kV draad zit, omdat er dan minder onderhoud kosten zullen zijn:

Alleen maar een wrijvingsdraad
Minder onderstations

Het duurste is, natuurlijk, al de onderstations die gebruikt moeten worden om 3000V te geven. Met 25kV valt de nummer onderstations tot een elke 60 tot 70 km.
1 onderstation in ciney (aan de hoogspanningspost van achéne - voedt nu al de athus-meuse) is genoeg voor de hele lijn :wink:
die hele resem aan hoogspanningsposten die ze nu hebben vervalt dan en zo komt er ook in het elektriciteitsnet wat ruimte vrij :P
ik weet dat het stukje spoor tussen athus en arlon al voorzien is op 25 kv, hoe zit dat met de verbinging in bertrix?
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Shrek schreef:ik weet dat het stukje spoor tussen athus en arlon al voorzien is op 25 kv, hoe zit dat met de verbinging in bertrix?
Die hebben ze ook geëlektrificeerd met 25kV~, maar ik denk dat die buiten de testtrein nog niet gebruikt is.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Moet men eigenlijk voor op een lijn meer te kunnen rijden alleen maar de bovenleiding aanpassen of ook de rails?

En zijn er geen lijnen die eerder 160 km/h moeten hebben dan Lijn 162?
Plaats reactie