Pagina 2 van 4

Geplaatst: 15 feb 2006, 15:15
door Shrek
alle MS 96 kunnen toch met een minieme aanpassing op 25 kv rijden?

Geplaatst: 15 feb 2006, 17:10
door groentje
Toegegeven, er zal nieuw materiaal moeten worden aangekocht voor de lijn, in geval van een nieuwe spanning. Of tweedehands elektrisch materiaal van de SNCF...
Over X aantal jaar is een deel van het rollend materieel verouderd. De tweetjes, ook de gemoderniseerde, gaan het geen decennia meer uithouden. Ook de reeks 800 zie ik geen járen meer meedraaien. Als je dan toch nieuw materieel moet aankopen, lijkt het me niet onhaalbaar om een deel van de bestelling voor 25 kV te maken. Als je ervoor zorgt, dat bepaalde treinen bijvoorbeeld zonder problemen tot in Namen kunnen rijden zonder van spanning te moeten veranderen, ben je ook gered, of zie ik dat zo verkeerd? Toegegeven, ik weet niet hoe de bovenleiding dan moet worden georganiseerd in het station en de bundel van Namen...

Het is misschien ook het moment om treinen aan te kopen die zowel autonoom, met diesel, als met bovenleiding kunnen rijden...

Geplaatst: 15 feb 2006, 17:21
door Kulderzipken
groentje schreef: Het is misschien ook het moment om treinen aan te kopen die zowel autonoom, met diesel, als met bovenleiding kunnen rijden...
Ik vraag me af of dat de kost van de aankoop wel waard is. Alles in België is bijna geëlectrificeerd.

Geplaatst: 15 feb 2006, 17:35
door groentje
Een paar lijnen niet, ik denk aan de lijn naar Neerpelt, of de lijnen naar Eeklo en Ronse, en met dergelijk materieel kan je bijvoorbeeld andere verbindingen met elkaar verbinden dan nu het geval is, waarbij je van Ronse naar Geraardsbergen kan, via Gent. Hip hoi :roll:

Geplaatst: 15 feb 2006, 17:57
door Shrek
al het nieuwe materiaal kan al op 25 kv rijden he :wink: de sprinters waren de laatste zuiver 3 kv, de MS96 is er op voorzien (alleen de transfo zelf ontbreekt nog). Thalys, Eurostar, HLE 13 kunnen rijden op 25kv

Geplaatst: 15 feb 2006, 18:44
door groentje
Shrek schreef:al het nieuwe materiaal kan al op 25 kv rijden he :wink: de sprinters waren de laatste zuiver 3 kv, de MS96 is er op voorzien (alleen de transfo zelf ontbreekt nog). Thalys, Eurostar, HLE 13 kunnen rijden op 25kv
Jaja, maar ik zie niet meteen een Thalys een stoptrein rijden tussen Namen en Aarlen :wink:

Geplaatst: 15 feb 2006, 18:57
door SIMPY.be
lol
AM96 nummers tussen 441-490 kunnen op 25Kv voor frankrijk (Lille)
HLE 12, 15, 16 (en 18 en 19) kunnen ook onder de 25Kv bollen

Geplaatst: 15 feb 2006, 21:22
door Pieter
groentje schreef: Jaja, maar ik zie niet meteen een Thalys een stoptrein rijden tussen Namen en Aarlen :wink:

Dat zou wel zalig zijn anders!

Geplaatst: 15 feb 2006, 21:28
door Shrek
SIMPY.be schreef:lol
AM96 nummers tussen 441-490 kunnen op 25Kv voor frankrijk (Lille)
HLE 12, 15, 16 (en 18 en 19) kunnen ook onder de 25Kv bollen
twas aan zoiets gelijk de 19 da ik dan dacht voor alle 21s :P

Geplaatst: 15 feb 2006, 21:35
door SIMPY.be
19 was prototype-achtig voor de 13 natuurlijk, persoonlijk zou ik geen 'oude' locomotieven aanpassen voor 25Kv (1,5Kv= misschien wel mocht dit nodig zijn).
Een reeks 14 zou welkom zijn bv; of AM75 volledig moderniseren en 25KV gereed maken?

Geplaatst: 15 feb 2006, 21:45
door Shrek
SIMPY.be schreef:19 was prototype-achtig voor de 13 natuurlijk, persoonlijk zou ik geen 'oude' locomotieven aanpassen voor 25Kv (1,5Kv= misschien wel mocht dit nodig zijn).
Een reeks 14 zou welkom zijn bv; of AM75 volledig moderniseren en 25KV gereed maken?
nu spreek je jezelf wel serieus tegen he :P
reeks 21 is relatief nieuw, daarom is dit misschien nog de investering waard (als de reeks daarna nog in frankrijk mag rondrijden enzo...)
maarja, de 14 (als ze er genoeg van bestellen) kan ook veel doen :P

Geplaatst: 15 feb 2006, 21:55
door SIMPY.be
misschien heb je wel gelijk, maar ik vind het nogal een moeilijke kwestie, ik zou liever niet opteren voor locomotieven aanpassen, want er is nu al een tekort. Stel dat er problemen enzo zijn dan zal er nog een groter gat zijn. Ook is het zo dat locs 22, 23 en 25 eigenlijk al moesten buiten dienst zijn (ja toch?) dus daar moet vervanging aan komen!
Kortom er moet een reeks 14 komen! en rap, en goed, en veel.
Stellen zijn er volgens mij voldoende en kunnen dus worden aangepast (vooral voor L-diensten).

Geplaatst: 16 feb 2006, 01:22
door Steven
opmerking de 21 is ondertussen ook al zijn 20ste verjaardag voorbij hoor

Geplaatst: 16 feb 2006, 09:12
door SIMPY.be
idd, en volgend jaar is in feite de 13 ook al 10 jaar! (in bouw dan toch, in dienst, dat was natuurlijk iets anders... :o )
Dus tijd om het loco-park uit te breiden hé! En elektrisch dan.

Geplaatst: 16 feb 2006, 16:29
door Shrek
Steven schreef:opmerking de 21 is ondertussen ook al zijn 20ste verjaardag voorbij hoor
in vergelijking met de andere locs is dat nog nieuw he :wink:
het zouden eigelijk de oudste rijdende dingen moeten zijn maarja :roll: