G.I.P.: bouw van een dieselelektrische loc

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
steamfreak

G.I.P.: bouw van een dieselelektrische loc

Bericht door steamfreak »

Dit onderwerp hoort eigenlijk bij meerdere topics maar dit lijkt me het meest geschikte.

Ik ben leerling 6de jaar Elektromechanica en ik ga stage volgen in Antwerpen-Noord voor het onderhoud locs waaronder hoogstwaarschijnlijk de 77.

Ook heb ik een G.I.P. met een zelf voorgesteld project: de bouw van een diesel-elektrische locomotief.
En de loc die ik hiervoor kies is de 77 want deze is de modernste van dit type en het moet voor de toekomst een nuttig project zijn, daarmee dus moet de loc modern zijn. (als men teruggaat in de tijd is de vorige reeks van de jaren '60 als ik me niet vergis).

En ik wil deze loc in miniatuur nabouwen, maar om de schaal te bepalen moet ik de afmetingen weten van de mogelijke verkleinde onderdelen, zoals de alternator, elektrische motor, dieselmotor, batterij, compressor,...
Misschien dat ik wel met een naftmotor moet werken omdat het blijkt dat dieselmotoren een bepaalde minimale grootte moeten hebben voor onderdruk.

Mijn vraag is nu: wie wat heeft, kunnen jullie misschien technische eigenschappen verschaffen over de 77, zo gedetailleerd mogelijk, zoveel mogelijk, werking van onderdelen, of what ever?
Ik hoop ook beveiligingen te kunnen nabouwen met seinsystemen, waarvoor ik dus ook spoor nodig zal hebben.
(hiervoor heb ik dus de specifieke schaal nodig)
Hier heb ik écht zin in en hopelijk kan dit tot stand worden gebracht!

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik moet u ontgoochelen, de 77 is een dieselhydraulische loc, de bekendste dieselelektrische locs die in onze regio nog voorkomen zijn momenteel de 62-63 infra en de 52-53 reeks voor tuc-rail

er zit 1 hydraulische transmissie in de reeks 77 die via cardankoppelingen de kracht overbrengt naar de wielen
steamfreak

Bericht door steamfreak »

D*mn, dan ben ik toch <opgescheept> met een oude loc, maar dan kan ik toch nog de 62 nabouwen, tenzij een 51 ook diesel-elektrisch is? (deze is makkelijker van bouw)
13'erke

Bericht door 13'erke »

Anders, zie volgende link
http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw ... eks77d.htm
(klik daarna ook even op vervolg)
13'erke

Bericht door 13'erke »

D*mn, dan ben ik toch <opgescheept> met een oude loc, maar dan kan ik toch nog de 62 nabouwen, tenzij een 51 ook diesel-elektrisch is? (deze is makkelijker van bouw)
Kheb even zitten denken, bij DLC hebben ze een type "class66", dat is een moderne dieselelectrische lok van GM.
Zie:http://class66.railfan.nl/
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

steamfreak schreef:D*mn, dan ben ik toch <opgescheept> met een oude loc, maar dan kan ik toch nog de 62 nabouwen, tenzij een 51 ook diesel-elektrisch is? (deze is makkelijker van bouw)
beide zijn diesel elektrisch

de 51 heeft een viertakt motor
de 62 heeft een tweetakt motor
steamfreak

Bericht door steamfreak »

mja maar de 66 is niet echt m'n lieveling :wink: niet slecht ok maar niet van mn meest geliefden.

Nu zit m'n keuze vast, en ik kies voor de hld59.

Wat voor dieselmotor heeft die, en misschien wat voor generator, elektrische motor, compressor,...?

Bedankt al voor de moeite! :)
paljas

Bericht door paljas »

klinkt ambitieus... maar is dit wel allemaal (financieel) mogelijk? Toch veel succes!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

steamfreak schreef:mja maar de 66 is niet echt m'n lieveling :wink: niet slecht ok maar niet van mn meest geliefden.

Nu zit m'n keuze vast, en ik kies voor de hld59.

Wat voor dieselmotor heeft die, en misschien wat voor generator, elektrische motor, compressor,...?

Bedankt al voor de moeite! :)
59 heeft ne cockerill motor zonder knaldemper
Wover

Bericht door Wover »

paljas schreef:klinkt ambitieus... maar is dit wel allemaal (financieel) mogelijk? Toch veel succes!
Ik denk dat hij bedoelt dat hij een werk wil schrijven over hoe een loc wordt opgebouwd, maar is hij niet van plan er daadwerkelijk een te bouwen ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Wover schreef:
paljas schreef:klinkt ambitieus... maar is dit wel allemaal (financieel) mogelijk? Toch veel succes!
Ik denk dat hij bedoelt dat hij een werk wil schrijven over hoe een loc wordt opgebouwd, maar is hij niet van plan er daadwerkelijk een te bouwen ;)
zoals ik zijn tekst begrijp wil hij enkel de lok nabouwen in model, niet de motor op zich laat staan een werkende :-) hij zoekt toch de buitenmaten??
steamfreak

Bericht door steamfreak »

ik wil de loc zowel op papieren gedetailleerd beschrijven met de complete werking, en ook deze na te bouwen met materieel van op school, want daar hebben ze toch al elektrische motoren, en in de garage hebben ze wie weet een naft- of dieselmotor van kleiner formaat...
steamfreak

Bericht door steamfreak »

nog een vraagje:

welke schaal is bouwgrootte II, is dit 1/8?

En welke spoorbreedte heeft 1/8 en zijn de sporen te verkrijgen in de winkel?
TBbart

Bericht door TBbart »

ik weet niet hoor, maar zo een project maken met geld van school? Je kan proberen materiaal te gebruiken die ze daar hebben maar er komt veel meer dan dat bij hoor, zit ook in mijn laatste EM en ben zelf ook bezig met men GIP en zie zelf dat die dingen allemaal enorm duur zijn koop maar eens een degelijke cilinder van Festo ofzo, volgens mij maak je een onmogelijk project? Behalve als je alles in theori uitwerkt, alle tekeningen besprekingen beveiliging milieu... maar in praktijk? Ik betwijfel dat... in EM heb je al niet veel praktijk uren ook hé? En de lok nabouwen oké, maar hoe ga je die sturen? Draadloos dan nog? Een draadloze PLC? bestaat dat... of ga je domotica gebruiken? Dat gaat wel groot worden ook dan? Als je een compressor en elektrische motor en dieselmotor samen steekt? Is het de bedoeling dat het op de loko lijkt ? of ga je gewoon alle onderdelen op een plaat monteren en de werking simuleren? Je begint alleszinds best met het tekenen, en laat de lagere jaren de stukken maken :wink:

t'is een uitdaging, succes zou ik zeggen :wink:
steamfreak

Bericht door steamfreak »

Een uitdaging is het zeker, en ik was van plan die besturing op afstand te doen, al moet ik nog verder uitzoeken hoe :wink:

Wat materiaal betreft wou ik dat van de school liefst inderdaad gebruiken maar aan het einde van het jaar, na de jury's, het boeltje terug afbreken (pijnlijk eigenlijk na al die tijd, met een werkende kleine 59'er!).

Van de grootte werd juist daarom gezocht naar de schaal 1/8, want dan is de loc nog 2m lang. Elektromotoren hebben ze hier genoeg, tenminste voor 3x230V/3x400V. (3x voor 3 fasen)
Naar het schijnt zijn kleinere batterijen van liften, zoals van auto's maar kleiner, ruim genoeg.

Probleem is ook van de dieselmotor op een maximale breedte te krijgen van iets meer dan 30cm, en blijkbaar hebben ze een goed formaat nodig om onderdruk te kunnen creëren...

Ik zal zeker ook een bezoek moeten nemen aan een stelplaats waar de 201.010 huisvest, is dat in Antwerpen-Noord of in Schaarbeek? :wink:
Plaats reactie