BSCA-FBNL?
BSCA-FBNL?
bron: http://tchouktchouk.eu.org/editos/1065.html
Verbinding Brussels South Charleroi - Brussel Nationaal Luchthaven?
Het is het eerste dat ik hier van hoor. Bestaan er echt zulke plannen?
En wat vinden jullie van de alternatieven die de auteur van dit opiniestuk geeft? En hoe utopisch is dit allemaal?
Ik zou een beetje meer info moeten hebben, om die plannen te beoordelen, maar ik kan me wel vinden in zijn kritiek op een eventuele verbinding die de grote kernen niet met elkaar zou verbinden, maar slechts de grote auto-assen...
Verbinding Brussels South Charleroi - Brussel Nationaal Luchthaven?
Het is het eerste dat ik hier van hoor. Bestaan er echt zulke plannen?
En wat vinden jullie van de alternatieven die de auteur van dit opiniestuk geeft? En hoe utopisch is dit allemaal?
Ik zou een beetje meer info moeten hebben, om die plannen te beoordelen, maar ik kan me wel vinden in zijn kritiek op een eventuele verbinding die de grote kernen niet met elkaar zou verbinden, maar slechts de grote auto-assen...
hoog tijd dat charleroi airport een station krijgt, ben daar al teveel met den otto naartoe moeten rijden. je betaald meer voor de naft (en het parkeren) dan voor de vlieger. waar dien trein vandaan komt maakt me niet zoveel uit, als er maar goede overstapverbindingen zijn.
hmmm, had gereageerd voor het artikel te lezen.
lijtk me inderdaad een (zoveelste?) monsterprestigeproject. dan denk ik dat het geld beter elders geïnvesteerd wordt (2e havenontsluiting? liefkenshoek? ijzeren rijn? wegwerken tijdelijke snelheidsbeperkingen? elektrificatie montzen? en vooral, nieuwe locs?)
hmmm, had gereageerd voor het artikel te lezen.
lijtk me inderdaad een (zoveelste?) monsterprestigeproject. dan denk ik dat het geld beter elders geïnvesteerd wordt (2e havenontsluiting? liefkenshoek? ijzeren rijn? wegwerken tijdelijke snelheidsbeperkingen? elektrificatie montzen? en vooral, nieuwe locs?)
Aha, maar met de Belgische wafelijzer, betekent investeringen in Wallonië, investeringen in Vlaanderen.
Laat ze maar met een prestigieus programma aflomen, dan mogen de belangrijke investeringen in Vlaanderen van start gaan.
Een gedeeltelijke regionalisering van investeringen in de spoorweg infrastructuur zou soelaas kunnen bieden
Hoop ik dan toch.
Laat ze maar met een prestigieus programma aflomen, dan mogen de belangrijke investeringen in Vlaanderen van start gaan.
Een gedeeltelijke regionalisering van investeringen in de spoorweg infrastructuur zou soelaas kunnen bieden
Hoop ik dan toch.
als de olieprijzen zo blijven stijgen gaan die low-costs er binnen de 10 jaar toch uit in duitsland heeft men zon 5 jaar geleden de militaire luchthaven van laarbruch omgebouwd naar publieke luchthaven. meteen hapte 1 of andere low-cost carrier toe, de luchthaven werd een succes (wij zweefvligpiloten moesten een deel van ons luchtruim afstaan aan de airbussen ). Maar met de recente oliecrisis is dat bedrijf over kop gegaan. De luchthaven is zo goed als verlaten, en er vliegen weer zweefvliegtuigjes boven
moraal: het kan heel snel gaan in die business
moraal: het kan heel snel gaan in die business
Klopt. In Zweden zijn een aantal regionale luchthavens het voorbije jaar gesloten, andere ging het dan weer voor de wind, niet toevallig meestal diegene met een railverbinding.
bron: http://www.eriksrailnews.com
bron: http://www.eriksrailnews.com
Men zou het ook simpeler kunnen oplossen:
Binnenkort rijdt er opnieuw een tram naar Gosselies (lijn62). Dit is een tram die deels gebruik maakt van de premetro van Charleroi, en verder in eigen bedding rijdt tot Gosselies, Het zou een pak minder kosten om deze tramlijn naar de luchthaven te verlengen, en zo de luchthaven op een snelle manier te verbinden met Charleroi zuid.
AM80
Binnenkort rijdt er opnieuw een tram naar Gosselies (lijn62). Dit is een tram die deels gebruik maakt van de premetro van Charleroi, en verder in eigen bedding rijdt tot Gosselies, Het zou een pak minder kosten om deze tramlijn naar de luchthaven te verlengen, en zo de luchthaven op een snelle manier te verbinden met Charleroi zuid.
AM80
Er liggen wel al heel wat spoorlijnen in het gebied, zodat het politiek niet echt haalbaar zou kunnen zijn. En anderzijds ligt Gosselies eigenlijk net te ver om vlot te ontsluiten... Maar er zijn mogelijkheden, hoor, ik zou zelf van Charleroi lijn 140 opgaan, aftakken ter hoogte van Lodelinsart, daar de E420 volgen tot BSCA, indien mogelijk door de dorpskern van Gosselies, doorgaan tot de verkeerswisselaar Thiméon, en verder langs de E42 tot lijn 124, zo verder naar Brussel. Haltes aan de luchthaven en aan de verkeerswisselaar, om zo een transferium uit te kunnen bouwen.
Of dit echt een goede oplossing zou zijn, zou nader moeten onderzocht worden, ik heb gewoon gekeken op een wegenkaart met spoorlijnen, maar ik weet dus niet of er veel zou moeten worden onteigend (wat de prijs de hoogte indrijft), en of je wel een gezonde bediening kan verzorgen, zonder de andere nabije lijnen hun dienstregeling niet te hypothekeren...
Soit, dit is maar dromen, dat ik doe, het ziet er naar uit, dat de Métro léger zal worden uitgebreid in noordelijke richting, tot de luchthaven. Op zich ook geen slechte oplossing, ik hoop alleen dat ze de tramlijn dan later kunnen doortrekken tot een NMBS-station, Luttre, of zo, maar ik vrees ervoor...
Of dit echt een goede oplossing zou zijn, zou nader moeten onderzocht worden, ik heb gewoon gekeken op een wegenkaart met spoorlijnen, maar ik weet dus niet of er veel zou moeten worden onteigend (wat de prijs de hoogte indrijft), en of je wel een gezonde bediening kan verzorgen, zonder de andere nabije lijnen hun dienstregeling niet te hypothekeren...
Soit, dit is maar dromen, dat ik doe, het ziet er naar uit, dat de Métro léger zal worden uitgebreid in noordelijke richting, tot de luchthaven. Op zich ook geen slechte oplossing, ik hoop alleen dat ze de tramlijn dan later kunnen doortrekken tot een NMBS-station, Luttre, of zo, maar ik vrees ervoor...
verbinding Brussel-luchthaven Charleroi
Er zijn al plannen voor deze verbinding van in het begin van de
jaren 90. Oorspronkelijk werd gedacht aan een hogesnelheidslijn
langs de autoweg E411 van Brussel tot het knooppunt Daussoulx
vlakbij Namur en dan vandaar verder langs de autoweg E 42 tot
de luchthaven Gosselies zonder verdere verbinding met het station
Charleroi Sud.
jaren 90. Oorspronkelijk werd gedacht aan een hogesnelheidslijn
langs de autoweg E411 van Brussel tot het knooppunt Daussoulx
vlakbij Namur en dan vandaar verder langs de autoweg E 42 tot
de luchthaven Gosselies zonder verdere verbinding met het station
Charleroi Sud.