BSCA-FBNL?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

BSCA-FBNL?

Bericht door groentje »

bron: http://tchouktchouk.eu.org/editos/1065.html

Verbinding Brussels South Charleroi - Brussel Nationaal Luchthaven?

Het is het eerste dat ik hier van hoor. Bestaan er echt zulke plannen?
En wat vinden jullie van de alternatieven die de auteur van dit opiniestuk geeft? En hoe utopisch is dit allemaal?

Ik zou een beetje meer info moeten hebben, om die plannen te beoordelen, maar ik kan me wel vinden in zijn kritiek op een eventuele verbinding die de grote kernen niet met elkaar zou verbinden, maar slechts de grote auto-assen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja elke opinie zen voor en tegen zeker?
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

hoog tijd dat charleroi airport een station krijgt, ben daar al teveel met den otto naartoe moeten rijden. je betaald meer voor de naft (en het parkeren) dan voor de vlieger. waar dien trein vandaan komt maakt me niet zoveel uit, als er maar goede overstapverbindingen zijn.

hmmm, had gereageerd voor het artikel te lezen.

lijtk me inderdaad een (zoveelste?) monsterprestigeproject. dan denk ik dat het geld beter elders geïnvesteerd wordt (2e havenontsluiting? liefkenshoek? ijzeren rijn? wegwerken tijdelijke snelheidsbeperkingen? elektrificatie montzen? en vooral, nieuwe locs?)
RhB

Bericht door RhB »

Aha, maar met de Belgische wafelijzer, betekent investeringen in Wallonië, investeringen in Vlaanderen. :twisted:
Laat ze maar met een prestigieus programma aflomen, dan mogen de belangrijke investeringen in Vlaanderen van start gaan. :!:
Een gedeeltelijke regionalisering van investeringen in de spoorweg infrastructuur zou soelaas kunnen bieden :roll:

Hoop ik dan toch.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Maar het kan om met heel wat geld minder een betere oplossing te bedenken. Vooral dat lijkt me niet onbelangrijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

als de olieprijzen zo blijven stijgen gaan die low-costs er binnen de 10 jaar toch uit :roll: in duitsland heeft men zon 5 jaar geleden de militaire luchthaven van laarbruch omgebouwd naar publieke luchthaven. meteen hapte 1 of andere low-cost carrier toe, de luchthaven werd een succes (wij zweefvligpiloten moesten een deel van ons luchtruim afstaan aan de airbussen :evil: ). Maar met de recente oliecrisis is dat bedrijf over kop gegaan. De luchthaven is zo goed als verlaten, en er vliegen weer zweefvliegtuigjes boven :D
moraal: het kan heel snel gaan in die business :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Klopt. In Zweden zijn een aantal regionale luchthavens het voorbije jaar gesloten, andere ging het dan weer voor de wind, niet toevallig meestal diegene met een railverbinding.
bron: http://www.eriksrailnews.com
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

Men zou het ook simpeler kunnen oplossen:

Binnenkort rijdt er opnieuw een tram naar Gosselies (lijn62). Dit is een tram die deels gebruik maakt van de premetro van Charleroi, en verder in eigen bedding rijdt tot Gosselies, Het zou een pak minder kosten om deze tramlijn naar de luchthaven te verlengen, en zo de luchthaven op een snelle manier te verbinden met Charleroi zuid.

AM80
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

En het zou de TEC een grote bron van inkomsten kunnen geven... Maar geef toe, een tram is aantrekkelijker dan een bus, maar een trein is nog aantrekkelijker dan een tram, hé. Vooral aangezien de meeste reizigers op BSCA toch voornamelijk van buiten Charleroi zijn...
Bert

Bericht door Bert »

Ik zie de mensen nog niet direct met hun valiesen op de tram stappen. In een trein is het soms al moeilijk.
Zelf vind ik ook dat er dringend werk moet gemaakt worden van een lijntje van Charleroi-Sud naar de luchthaven, met goede overstapmogelijkheden. :wink:
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

mss om de 15min met een klassiekske ofzo
Bert

Bericht door Bert »

om het uur of het halfuur zou al meer dan genoeg zijn. :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Er liggen wel al heel wat spoorlijnen in het gebied, zodat het politiek niet echt haalbaar zou kunnen zijn. En anderzijds ligt Gosselies eigenlijk net te ver om vlot te ontsluiten... Maar er zijn mogelijkheden, hoor, ik zou zelf van Charleroi lijn 140 opgaan, aftakken ter hoogte van Lodelinsart, daar de E420 volgen tot BSCA, indien mogelijk door de dorpskern van Gosselies, doorgaan tot de verkeerswisselaar Thiméon, en verder langs de E42 tot lijn 124, zo verder naar Brussel. Haltes aan de luchthaven en aan de verkeerswisselaar, om zo een transferium uit te kunnen bouwen.
Of dit echt een goede oplossing zou zijn, zou nader moeten onderzocht worden, ik heb gewoon gekeken op een wegenkaart met spoorlijnen, maar ik weet dus niet of er veel zou moeten worden onteigend (wat de prijs de hoogte indrijft), en of je wel een gezonde bediening kan verzorgen, zonder de andere nabije lijnen hun dienstregeling niet te hypothekeren...

Soit, dit is maar dromen, dat ik doe, het ziet er naar uit, dat de Métro léger zal worden uitgebreid in noordelijke richting, tot de luchthaven. Op zich ook geen slechte oplossing, ik hoop alleen dat ze de tramlijn dan later kunnen doortrekken tot een NMBS-station, Luttre, of zo, maar ik vrees ervoor...
Braintrain

verbinding Brussel-luchthaven Charleroi

Bericht door Braintrain »

Er zijn al plannen voor deze verbinding van in het begin van de
jaren 90. Oorspronkelijk werd gedacht aan een hogesnelheidslijn
langs de autoweg E411 van Brussel tot het knooppunt Daussoulx
vlakbij Namur en dan vandaar verder langs de autoweg E 42 tot
de luchthaven Gosselies zonder verdere verbinding met het station
Charleroi Sud.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Wat dus inderdaad een verbinding is zonder enige zin. Had ik het toch goed begrepen uit bovenstaande link...
Plaats reactie