Van:Het Volk schreef:De NMBS zit op het verkeerde spoor, zegt Vlaams minister-president Yves Leterme. ,,Stroefheden'' en ,,anomalieën" schaden de belangen van de Antwerpse haven.
Yves Leterme (CD&V) heeft tijdens een bezoek aan Bayer en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen maandag en dinsdag de werking van de Belgische spoorwegmaatschappij zwaar op de korrel genomen. Het ongenoegen gaat over de aanpak van het goederenvervoerfiliaal B-Cargo.
Privé-spooroperatoren die in België actief zijn, klagen over marktafscherming, terwijl grote industriële spoorgebruikers zoals Bayer de hoge tarieven betwisten die B-Cargo aanrekent voor het goederenvervoer binnen de Antwerpse haven. Leterme zegt dat hij geregeld klachten krijgt. Voor de Vlaamse minister-president is het duidelijk dat ,,de functionering van de spoorwegmaatschappij op orde moet worden gesteld''. Leterme wijst er op dat de Antwerpse haven door de ,,stroefheden'' en ,,anomalieën'' bij de NMBS belangrijke kansen mist.
Hij stelt vast dat Vlaanderen bereid is belangrijke inspanningen te doen om noodzakelijke spoorinvesteringen te prefinancieren. Maar Leterme voegt er meteen aan toe dat hij dan ook een ernstige aanpak van de NMBS verwacht. En die is er volgens hem vandaag duidelijk niet.
Leterme gaat de NMBS daarom op zijn verantwoordelijkheden wijzen en wil ook de federale regering - de voogdijoverheid van de NMBS - aanspreken over de huidige werking. ,,Ik wil in dit dossier de advocaat van het bedrijfsleven zijn'', zegt Leterme.
Met zijn aanval op de NMBS profileert de Vlaamse minister-president zich andermaal op een terrein dat tot de bevoegdheden behoort van de Belgische regering. Leterme zelf ontkent echter dat hij politieke bijbedoelingen heeft.
Frappante voorbeelden
Leterme houdt aan zijn tweedaags bezoek aan de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen alvast enkele frappante voorbeelden over van de aanpak van de NMBS. Tijdens een onderhoud met de topman van het Duitse chemie- en farmaconcern Bayer kreeg hij enkele staaltjes te horen over hoe het absoluut niet moet.
Als in Duitsland een container in een dag van Hamburg naar München kan worden vervoerd, dan kan het volgens Leterme toch niet dat een container op het veel kortere traject tussen Leverkusen en de Antwerpse haven vier tot vijf dagen onderweg is. En het samenstellen van een trein in de Antwerpse haven kost evenveel als een rit tussen de haven en Leverkusen.
,,Overal waar ik kom, hoor ik dergelijke verhalen'', zegt de Vlaamse minister-president. ,,Dergelijke anomalieën zijn niet te verantwoorden en zijn absoluut nadelig voor de Antwerpse haven.''
Werken aan perceptie
Bij de NMBS zelf wordt erkend dat er werk is aan de perceptie die heerst over de werking in de Antwerpse haven. De directeur van B-Cargo, Albert Counet, meldt alvast dat er verbetering in zicht is voor de lange rijtijden tussen Antwerpen en het Ruhr-gebied. Er zal een directe trein worden ingelegd. Albert Counet stelt ten slotte vast dat halverwege 2005 B-Cargo nog meer dan 7 op 10 behaalde tijdens een tevredenheidsenquête, uitgevoerd bij 110 bedrijven. (PSE)
15/02/2006
http://www.hetvolk.be