Leterme: ,,NMBS schaadt belangen Antwerpse haven''

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Slos

Leterme: ,,NMBS schaadt belangen Antwerpse haven''

Bericht door Slos »

Het Volk schreef:De NMBS zit op het verkeerde spoor, zegt Vlaams minister-president Yves Leterme. ,,Stroefheden'' en ,,anomalieën" schaden de belangen van de Antwerpse haven.

Yves Leterme (CD&V) heeft tijdens een bezoek aan Bayer en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen maandag en dinsdag de werking van de Belgische spoorwegmaatschappij zwaar op de korrel genomen. Het ongenoegen gaat over de aanpak van het goederenvervoerfiliaal B-Cargo.

Privé-spooroperatoren die in België actief zijn, klagen over marktafscherming, terwijl grote industriële spoorgebruikers zoals Bayer de hoge tarieven betwisten die B-Cargo aanrekent voor het goederenvervoer binnen de Antwerpse haven. Leterme zegt dat hij geregeld klachten krijgt. Voor de Vlaamse minister-president is het duidelijk dat ,,de functionering van de spoorwegmaatschappij op orde moet worden gesteld''. Leterme wijst er op dat de Antwerpse haven door de ,,stroefheden'' en ,,anomalieën'' bij de NMBS belangrijke kansen mist.

Hij stelt vast dat Vlaanderen bereid is belangrijke inspanningen te doen om noodzakelijke spoorinvesteringen te prefinancieren. Maar Leterme voegt er meteen aan toe dat hij dan ook een ernstige aanpak van de NMBS verwacht. En die is er volgens hem vandaag duidelijk niet.

Leterme gaat de NMBS daarom op zijn verantwoordelijkheden wijzen en wil ook de federale regering - de voogdijoverheid van de NMBS - aanspreken over de huidige werking. ,,Ik wil in dit dossier de advocaat van het bedrijfsleven zijn'', zegt Leterme.

Met zijn aanval op de NMBS profileert de Vlaamse minister-president zich andermaal op een terrein dat tot de bevoegdheden behoort van de Belgische regering. Leterme zelf ontkent echter dat hij politieke bijbedoelingen heeft.

Frappante voorbeelden

Leterme houdt aan zijn tweedaags bezoek aan de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen alvast enkele frappante voorbeelden over van de aanpak van de NMBS. Tijdens een onderhoud met de topman van het Duitse chemie- en farmaconcern Bayer kreeg hij enkele staaltjes te horen over hoe het absoluut niet moet.

Als in Duitsland een container in een dag van Hamburg naar München kan worden vervoerd, dan kan het volgens Leterme toch niet dat een container op het veel kortere traject tussen Leverkusen en de Antwerpse haven vier tot vijf dagen onderweg is. En het samenstellen van een trein in de Antwerpse haven kost evenveel als een rit tussen de haven en Leverkusen.

,,Overal waar ik kom, hoor ik dergelijke verhalen'', zegt de Vlaamse minister-president. ,,Dergelijke anomalieën zijn niet te verantwoorden en zijn absoluut nadelig voor de Antwerpse haven.''

Werken aan perceptie

Bij de NMBS zelf wordt erkend dat er werk is aan de perceptie die heerst over de werking in de Antwerpse haven. De directeur van B-Cargo, Albert Counet, meldt alvast dat er verbetering in zicht is voor de lange rijtijden tussen Antwerpen en het Ruhr-gebied. Er zal een directe trein worden ingelegd. Albert Counet stelt ten slotte vast dat halverwege 2005 B-Cargo nog meer dan 7 op 10 behaalde tijdens een tevredenheidsenquête, uitgevoerd bij 110 bedrijven. (PSE)

15/02/2006
Van:
http://www.hetvolk.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

die 2de havenontsluiting moet er dringend komen :roll: wie het ook betaald: infrabel, federale overheid, vlaams gewest, privé,...
Bert

Bericht door Bert »

Shrek schreef:wie het ook betaald...
Dat is het hem juist :roll: wie?
Jean

Bericht door Jean »

Als in Duitsland een container in een dag van Hamburg naar München kan worden vervoerd, dan kan het volgens Leterme toch niet dat een container op het veel kortere traject tussen Leverkusen en de Antwerpse haven vier tot vijf dagen onderweg is.

En het samenstellen van een trein in de Antwerpse haven kost evenveel als een rit tussen de haven en Leverkusen.

Dus moet het administratief en technisch personeel te Antwerpen en in andere Belgische stations dringend efficienter gaan werken .


Dan heb ik het vooral op onderchefs , factagepersoneel en schouwers ; als die 2 eerste cattegorien hun werk niet doen of maar op 't laatste moment dan kunnen rangeerders niet beginnen rangeren .

Als de schouwer zijn treinen maar op de laatste min schouwt ,omdat hij dan maar 1 keer moet buitenkomen om meerdere treinen ineens te schouwen en dan die treinen maar juist op tijd vrijgeeft voor vertrek .

Was ( en is ) truc v bepaalde schouwers tijdens nachtploeg : eerst paar uur slapen ,dan 3-4 treinen na elkaar schouwen en dan ene vrijgeven en weer wat slapen om dan na een tijd weer trein vrij te geven .

Als je geluk had oversliep die schouwer zich dan niet ,anders kon je niks doen want de trein was "in schouwing " en dan mag er niks aan gebeuren .

Daarmee gijzel(d)en ze ook ander personeel : die moeten afwachten tot trein vrijgegeven is eer ze papieren kunnen maken of eventuele afgekeurde wagens uitzetten .



Ik heb er niks op tegen dat ze tijdens de nachtshift wat slapen als hun werk gedaan is en ze moeten wachten , maar sommigen zien slapen als hun hoofdtaak en hun werk als een lastige bijkomstigheid die ze op de laatste min raprap nog eens moeten doen .


.
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

Als er mensen zijn die slapen tijdens hun werk, is er teveel personeel of te weinig werk...

te weinig werk: reorganisatie
teveel personeel: overplaatsing/ontslagen

Anders gaan we nooit kunnen concurreren als er andere bedrijven beginnen met treinen samenstellen ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hoe ga je statutair personeel ontslagen? ze moeten al diefstal of moord plegen bijna of er moeten serieus aanpassingen doen in cao dacht ik
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

Bedoel je nu dat ze mogen slapen op de werkvloer?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:Bedoel je nu dat ze mogen slapen op de werkvloer?
neen zeker niet, ik zou een aanpassing in de regels doen hieromtrent, da ze de keuze hebben om zich om te scholen naar een functie die harder nodig is, jammer genoeg kunnen die mannen met de huidige regels er niet toe gedwongen worden
Jean

Bericht door Jean »

prahsharp schreef:Als er mensen zijn die slapen tijdens hun werk, is er teveel personeel of te weinig werk...

te weinig werk: reorganisatie
teveel personeel: overplaatsing/ontslagen

Anders gaan we nooit kunnen concurreren als er andere bedrijven beginnen met treinen samenstellen ...

Dat zou ik niet direct durven zeggen : bepaalde jobs kunnen onmogelijk constant moeten werken .

Bvb een schouwer kan maar wagens beginnen schouwen als ze in de bundel aanwezig zijn , stel dat er tussen 2 te schouwen treinen 1 uur tijd is , dan kan je die mens moeilijk ergens anders naartoe sturen om schouwingen te doen ,want dan geraakt hij niet op tijd terug voor de tweede trein .

Dus is hij in de tussentijd als het ware standby voor het geval er bvb een special moet geschouwd worden of er andere trein problemen heeft .

Hoe hij die standby-tijd doorbrengt mag hij zelf bepalen



Maar als er meer dan 4 uren tussenzitten zou die in andere bundel ook kunnen gaan schouwen , door z'n trein maar last minute vrij te geven ,rekt die de tijd vd schouwing wat waardoor ze hem moeilijk naar ergens anders kunnen sturen .


Als hij z'n treinen direct begint te schouwen en direct vrijgeeft als ze OK zijn ,heb ik er geen probleem mee dat hij in z'n standby-tijd z'n zin doet .
Plaats reactie