Nieuwe geluidsnormen op de werkvloer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Jean

Nieuwe geluidsnormen op de werkvloer

Bericht door Jean »


wo 15/02/06 - Vanaf vandaag gelden strengere geluidsnormen voor lawaaihinder op het werk.

Federaal minister van Werk Peter Vanvelthoven (SP.A) liet een nieuw Koninklijk Besluit uitwerken dat vandaag in het Staatsblad is verschenen.


In ons land worden jaarlijks 250 werknemers erkend als "beroepsdoven", dat zijn werknemers die een sterk verminderd gehoor hebben als gevolg van lawaaiblootstelling op het werk.



In navolging van een Europese richtlijn liet minister Vanvelthoven een Koninklijk Besluit uitwerken dat voorziet in strengere geluidsnormen op de werkvloer en betere beschermingsmaatregelen voor de werknemer zelf.



Wie aan veel lawaai wordt blootgesteld, moet voortaan geregeld op controle bij de arbeidsgeneesheer.
De werkgever moet oordopjes aanbieden als het lawaai harder is dan 80 decibel.


Nergens mag het lawaai de 87 decibel overschrijden. Dat is 3 decibel minder dan vroeger.


"De verlaging lijkt op het eerste gezicht misschien klein, maar in de praktijk is er een immens verschil. Zo is de geluidsdruk bij 85 decibel bijna vijf keer groter dan bij 80 decibel", aldus Vanvelthoven.



Werkgevers moeten ook structurele maatregelen nemen om de lawaaihinder te verminderen.



Geen verbetering



De christelijke vakbond ACV vindt de nieuwe wet op de bescherming tegen lawaai niet echt een verbetering.


Volgens het ACV dempen zo'n oor-beschermers in de praktijk maar 15 decibel.

En dus blijft er lawaaioverlast.
Integendeel zelfs, de werkgever kan nu het lawaai laten toenemen tot meer dan 100 decibel, zodat de werknemers nog slechter af zijn dan voordien.

Positief is dan weer dat werkgevers nu verplicht zijn een aantal beschermingsmaatregelen te nemen vanaf een geluidsniveau van 80 dB, aldus het ACV.


De christelijke vakbond is ook tevreden dat de werkgever moet zorgen voor een jaarlijks gezondheidstoezicht.
Bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Dusty

Bericht door Dusty »

Laat hem maar eens een dagje met een koepeltje meerijden... 8)
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Dusty schreef:Laat hem maar eens een dagje met een koepeltje meerijden... 8)
HLE20 zal nog erger zijn vrees ik...
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

of een HLD59 :)
Jean

Bericht door Jean »

Ik denk dat een 22/23/25 het ergst is : door de stecht toegaande buitendeuren moet je die met een ferme slag dichtslaan om ze "in 't slot te krijgen " .

Door die slag is er veel lawaai in de stuurpost + plotse luchtdrukverandering ,wat pijnlijk kan zijn voor mensen met gevoelige oren .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

SIMPY.be schreef:of een HLD59 :)
de gm motoren zijn erger te verduren (62/52/53/54/55) dan de cockerill van de 59 of 51
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

dat is met oordopkes werken dan ......
Bert

Bericht door Bert »

Ik heb nog in niet veel fabrieken geweest dat het zo stil was. :? en dat ze zonder oorbescherming werkten.
87db is echt niet luid voor een fabriek.
Wover

Bericht door Wover »

mijn pc maakt zelf 40-50db lawaai denk ik :P
Dusty

Bericht door Dusty »

prahsharp schreef:dat is met oordopkes werken dan ......
Niet zo handig om de rangeerradio goed te verstaan. :(
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

ook daar zijn oplossingen voor: koptelefoons.

leukere oplossingen (maar momenteel nog veel te duur) zijn er met antigeluid....
Plaats reactie