Devlies wil stopplaats Leuven voor trein Maastricht-Brussel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jean

Devlies wil stopplaats Leuven voor trein Maastricht-Brussel

Bericht door Jean »

Devlies wil stopplaats Leuven op spoorlijn Maastricht-Brussel


LEUVEN - Federaal volksvertegenwoordiger en eerste schepen van Leuven, Carl Devlies (CD&V), wil dat de "Maastricht-Brussel express" die vanaf maandag in gebruik wordt genomen, ook in Leuven stopt.

De trein rijdt van Maastricht over Luik naar Brussel.

"Indien deze trein in Leuven zou stoppen zouden de twee universiteitssteden Leuven en Maastricht op nauwelijks 62 minuten sporen van elkaar liggen", aldus Devlies.

"Voor de sterk groeiende regio Leuven met 20.000 treingebruikers per dag is dit weer een gemiste kans.

Ook de hoge snelheidstreinen tussen Brussel en Keulen stoppen niet in Leuven.


Een enorme groeimarkt wordt hier genegeerd terwijl er voor Wallonië wel inspanningen gedaan worden", aldus Devlies die staatssecretaris Bruno Tuybens hierover een van de komende dagen in het parlement zal interpelleren.

jav
bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 122006_033
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Da's wel een beetje laat hé!! :?
Bert

Bericht door Bert »

Die zijn euro is ook heel laat gevallen...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Hij moet zich voor de trein werpen, zoals vroeger Louis Tobback ooit eens ging doen omdat de Thalys Leuven zou voorbijrijden.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het zou geen groot verlies zijn...
Soit, ik hoop ook dat ze de IC O zo snel mogelijk laten stoppen in Leuven.
TSP

Bericht door TSP »

Wat ik van Leuven weet is dat er een hoop hogescholen en universiteiten zijn. Het lijkt mij dan toch een goede zaak dat je als student dan een goede aansluiting hebt met de trein. Het verbaasd mij eigenlijk dat er geen intercitys stoppen...
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Bericht door Teach2 »

Het verbaasd mij eigenlijk dat er geen intercitys stoppen...
Oh, er stoppen wel intercities hoor, gewoon die ene niet. De IC's Genk - Gent St. Pieters, Oostende - Eupen, Luik - Quievrain en Knokke/Blankenberge - Tongeren stoppen allemaal in Leuven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

en dan nog een hoop IR, CR en L treinen
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

In Brussel mogen er ook betere aansluitingen gegeven worden richting Brugge en Oostende, vind ik! :? Als wij eens een uistapje naar Maastricht willen maken, moeten we meer dan 20 minuten wachten in Brussel. Als de IC Knokke/Blankenberge - Tongeren Brussel-Zuid aan het binnenrijden is, is de IC O naar Maastricht net vertrokken!
Kris

Bericht door Kris »

De oplossing zou zijn van de IC FBMZ-Maastricht in Leuven te laten stoppen en de IC Knokke-Tongeren via de bocht van Leuven te laten rijden en een extra L-trein in te leggen tussen Leuven en Aarschot...
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Kris schreef:De oplossing zou zijn van de IC FBMZ-Maastricht in Leuven te laten stoppen en de IC Knokke-Tongeren via de bocht van Leuven te laten rijden en een extra L-trein in te leggen tussen Leuven en Aarschot...
Op die manier halveer je natuurlijk wel het aantal treinen vanuit Leuven naar Brugge en Oostende, en ook naar Gent als je enkel de treinen neemt die enkel in Brussel stoppen. En ik kan je verzekeren dat je op vrijdagavond in die treinen al van in Leuven héél veel West-Vlaams hoort spreken. Ik denk dus niet dat het een goed idee is om de IC E niet meer in Leuven te doen stoppen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Kris schreef:De oplossing zou zijn van de IC FBMZ-Maastricht in Leuven te laten stoppen en de IC Knokke-Tongeren via de bocht van Leuven te laten rijden en een extra L-trein in te leggen tussen Leuven en Aarschot...
Tjah, daarmee geraken wij nog altijd nie sneller in Maastricht, hé! :roll:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ruben schreef:
Kris schreef:De oplossing zou zijn van de IC FBMZ-Maastricht in Leuven te laten stoppen en de IC Knokke-Tongeren via de bocht van Leuven te laten rijden en een extra L-trein in te leggen tussen Leuven en Aarschot...
Op die manier halveer je natuurlijk wel het aantal treinen vanuit Leuven naar Brugge en Oostende, en ook naar Gent als je enkel de treinen neemt die enkel in Brussel stoppen. En ik kan je verzekeren dat je op vrijdagavond in die treinen al van in Leuven héél veel West-Vlaams hoort spreken. Ik denk dus niet dat het een goed idee is om de IC E niet meer in Leuven te doen stoppen.
Inderdaad. Ik denk zelfs dat het efficiënter zou zijn de IC K Gent - Genk via de nieuwe verbindingsbocht te laten rijden richting Hasselt en Tongeren en de IC E via Tienen, Landen, Sint-Truiden en Hasselt naar Genk, zoals nu in het weekend. Dat zorgt ook voor minder verwarring bij de reizigers die de IC E vaak nemen, die heel vaak twijfelen of het nu in de week of in het weekend was dat die over Tienen en Landen rijdt.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Die redenering klopt wel, maar nu lijkt het me een paar jaar te laat om zoiets te realiseren. Daar had men dan in 1998 bij het opstellen van het nieuwe IC/IR-plan al rekening mee moeten houden. Als je nu ineens zo'n situatie zou invoeren krijg je tussen Landen en Leuven de IC F en IC E kort na elkaar, en dan bijna een uur geen snelle verbinding.

Groeten,
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Inderdaad, dat is ook waar. En Limburg zou ook graag een snelle verbinding met de kust willen! :?

Maar, ja, er zijn zoveel knelpunten! :? Zo wordt het ook eens tijd dat Brugge een IC richting de luchthaven krijgt, met het grote aantal toeristen dat per vliegtuig naar Brussel reist en dan verder per trein naar Brugge. Ook voor ons hier zou dat positief zijn, want nu zijn er zelfs veel mensen uit Brugge die met de auto naar Lichtervelde rijden om daar dan de IR naar de luchthaven nemen, want zo moeten ze in Brussel-Noord of -Zuid niet nog eens met hun koffers sleuren.
Plaats reactie