Opnieuw stroompanne te FBMZ

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Freakytrain

Opnieuw stroompanne te FBMZ

Bericht door Freakytrain »

Opnieuw stroompanne in Brussel-Zuid
ma 18/12/06 - Het treinverkeer tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid is verstoord door een stroompanne. De treinen hebben gemiddeld twintig minuten vertraging.
Even voor 9 uur vanochtend brak een kleine brand uit in een technische installatie vlak bij het station van Brussel-Zuid.
(foto Belga) Daardoor was er geen stroom meer in de bovenleidingen en lag het treinverkeer even stil.

Na een kwartiertje was het probleem opgelost en konden de treinen opnieuw rijden. Er zijn wel snelheidsbeperkingen opgelegd en ook de maximale capaciteit mag niet worden gebruikt.

Het zal daardoor nog een tijdje duren voor de vertragingen zijn opgelost. Ook op lijnen van en naar Brussel kunnen er vertragingen optreden.

Het is al de tweede keer in enkele weken dat er moeilijkheden zijn met de stroomvoorziening in Brussel-Zuid.


bron vrtnieuws.net


Ps. panne in de zuid mar ze tonen wel ne foto van de noord :shock:
paljas

Bericht door paljas »

Transfo ontploft in het onderstation FBMZ
Jean

Bericht door Jean »

Kortsluiting en brand hindert treinverkeer Brussel-Zuid



BRUSSEL - De treinen van en naar Brussel-Zuid rijden nog met een vertraging tot tien minuten. Dat laat Frederic Petit, woordvoerder van spoorwegbeheerder Infrabel, weten.

Eerder liepen de vertragingen op tot twintig minuten. De hinder zal sowieso de rest van de dag aanhouden. Voor de avondspits wordt overwogen om hier en daar een trein te schrappen.

Meer concrete informatie daarover volgt in de loop van de namiddag.

In een tractieonderstation vlakbij Brussel-Zuid, dat ervoor zorgt dat de stroomtoevoer naar de bovenleiding goed verloopt, was er een kortsluiting in de transformatoren.

Er was olie binnengedrongen in het tractieonderstation. Dat zorgde voor een vonk en leidde tot rookontwikkeling en een ernstige brand.
,,De brandweer was echter snel ter plaatse. Zij hebben de brand snel en efficiënt kunnen blussen", aldus Petit. ,,Er vielen geen gewonden".

Er zijn wel gevolgen voor het treinverkeer. Vlak voor 9 uur was het treinverkeer gedurende een kwartier onderbroken.

Iets na 9 uur konden de treinen opnieuw rijden, maar die moeten in de zone van twee kilometer rond het tractieonderstation snelheidsbeperkingen in acht nemen.
Daardoor hebben de treinen die Brussel-Zuid binnen- en buitenrijden, tot twintig minuten vertraging.

Dienstregeling avondspits wellicht aangepast

Het tractieonderstation heeft ernstige schade opgelopen, en er wordt na de brand nog nageblust.

Vier andere tractiestations (Watermaal, Brussel-Noord, Halle en Denderleeuw) nemen de taken van het getroffen station over.

Technische experts zullen de oorzaak van de kortsluiting proberen achterhalen en de omvang van de schade bepalen.

De treinen van en naar Brussel-Zuid zullen de rest van de dag met vertraging blijven rijden. Voor de avondspits, wanneer het treinverkeer op maximale capaciteit moet draaien, wordt de optie overwogen om hier en daar een trein te schrappen.

Er is Infrabel immers veel aan gelegen om het netwerk niet te overbelasten.

,,Wij overwegen hier en daar een lichte aanpassing van de dienstregeling.
In de gegeven omstandigheden geven wij eerder de voorkeur aan kwaliteit dan aan kwantiteit", zegt Petit.
Meer concrete informatie over treinen die eventueel geschrapt zullen worden tijdens de avondspits, volgt in de loop van de namiddag.
bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 122006_016
Pendelaar

Bericht door Pendelaar »

Wel vreemd dat er tot tweemaal toe een "ongelukje" in hetzelfde tractiestation plaats heeft gevonden.
Is de stroomvraag dan zoveel groter geworden de laatste tijd?

Klopt het als ik denk dat nieuw materieel, dat aan hoge snelheden rijdt, veel meer stroom vraagt dan die oude stelletjes, bv AM96.
Of zijn het de locs voor de getrokken rijtuigen die de massaverbruikers zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

de snelheid maakt niet zozeer uit, wel het vermogen van de trein.
Nu de TGV's meteen L96N op kunnen zullen die wel met vol vermogen (zon 4000 kW dacht ik) vertrekken. Dat geeft natuurlijk iets meer druk op het onderstation maar normaal zouden ze dat toch berekend moeten hebben :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Pendelaar schreef:Wel vreemd dat er tot tweemaal toe een "ongelukje" in hetzelfde tractiestation plaats heeft gevonden.
Is de stroomvraag dan zoveel groter geworden de laatste tijd?

Klopt het als ik denk dat nieuw materieel, dat aan hoge snelheden rijdt, veel meer stroom vraagt dan die oude stelletjes, bv AM96.
Of zijn het de locs voor de getrokken rijtuigen die de massaverbruikers zijn.
het nieuwe materieel heeft vooral een groter vermogen, waardoor het zo al meer verbruikt he dat zal in de toekomst ni verbeteren, de GEN stellen zullen evenmin zuinig worden met energie, aangezien ze snel moeten optrekken en afremmen (hopelijk met recuperatierem) zullen deze ook motoren hebben met voldoende vermogen om deze versnelling waar te maken
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Aarschot - Brussel

Bericht door Kalimero »

Geen problemen van en naar Aarschot. Zowel gisteren als vanmorgen was de trein ongeveer op tijd.
De treinbegeleiders hadden duidelijk hun instructies gekregen. Overal kregen we de boodschap te horen dat er mogelijk vertragingen zijn en dat sommige P-treinen niet rijden.
Niets aan te doen, dat is nu eenmaal overmacht. Een verwittigd reiziger is er twee waard (en dan heb ik het niet over die arrogante reizigers die met hun spullen en jassen twee zitjes in beslag nemen, maar dit terzijde).
Eéntje voegde daar nog aan toe: "voor meer informatie raadpleeg de NMBS website". Uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan kijken, maar neen hoor, over dit incident wordt in de verste verte niets vermeld, laat staan details over welke treinen er nu rijden en welke niet.
Dit vind ik nu een leemte in de communicatie naar de reizigers. Met de huidige technologie moet het toch mogelijk zijn om via de website up-to-date informatie te publiceren ? Ik heb het niet over vertraginkjes van enkele minuten, maar een trein die niet rijdt, dat weet ik toch graag vooraf. Dit zou alvast veel ellende en ongenoegen kunnen uitsparen.
Freakytrain

Bericht door Freakytrain »

Mischien moet de nmbs dit forum maar aanzien als hun partner voor dringende mededelingen :P
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Welke 20 heeft dat op zijn geweten :lol:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Aarschot - Brussel

Bericht door Patrick »

Kalimero schreef:...
Eéntje voegde daar nog aan toe: "voor meer informatie raadpleeg de NMBS website". Uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan kijken, maar neen hoor, over dit incident wordt in de verste verte niets vermeld, laat staan details over welke treinen er nu rijden en welke niet.
Dit vind ik nu een leemte in de communicatie naar de reizigers. Met de huidige technologie moet het toch mogelijk zijn om via de website up-to-date informatie te publiceren ? Ik heb het niet over vertraginkjes van enkele minuten, maar een trein die niet rijdt, dat weet ik toch graag vooraf. Dit zou alvast veel ellende en ongenoegen kunnen uitsparen.
Zie http://www.b-rail.be/php/alerts/index.p ... ew&&id=260
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

't Is maar dat je het weet:
Aangepaste dienstregeling vanaf dinsdag 2 januari 2007

De gevolgen van de brand op 18 december 2006 in een tractieonderstation in Brussel-Zuid zullen nog enkele maanden voelbaar zijn. Daarom gaat er vanaf 2 januari 2007 een nieuwe dienstregeling in voege.

Je kan de nieuwe dienstregeling raadplegen in onze reisplanner of de brochure met de aanpassingen downloaden.

Wij bieden u onze excuses aan voor de ongemakken en danken u voor uw begrip.
Bron: http://www.b-rail.be/php/promo/nat_prom ... g=N&id=185
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Oeioei! :shock:
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

In de loop van de maand maart 2007 komt een voorlopig tractieonderstation in dienst. :!:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

't Seinerke schreef:In de loop van de maand maart 2007 komt een voorlopig tractieonderstation in dienst. :!:
onder voorbehoud, hangt af van het tijdsverloop van de werken
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Wieeh, kunnen we weer klagen dat de bussen niet aansluiten zeker !?
Plaats reactie