Overschakeling naar 25kV

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
sable

Overschakeling naar 25kV

Bericht door sable » 21 feb 2006, 11:42

Plaats om te schrijven over de nederlandse overschakeling.
Zou België ook naar 25kV moeten overschakelen?

Het zou interesant zijn om uw mening te horen! :)


NSNMBS

Re: Overschakeling naar 25kV

Bericht door NSNMBS » 21 feb 2006, 14:54

T zal wel goedkoper zijn eh.. Of juist niet?

Gebruikersavatar
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik » 21 feb 2006, 15:33

argumenteer je goedkoper eens ......

Tommyken

Bericht door Tommyken » 21 feb 2006, 16:11

Goedkoper zoals in ?

- Een gans nieuwe bovenleidingsnet te leggen
- Alles aanpassen op 25kV ( isolatoren en beveiligingen )
- Nieuwe onderstations
- Nieuwe treinen
- ....

Wel vrij goedkoop dan 8) :lol:

Bastiaan

Re: Overschakeling naar 25kV

Bericht door Bastiaan » 21 feb 2006, 16:26

sable schreef:Plaats om te schrijven over de nederlandse overschakeling.
Dat het Nederlandse spoorwegnet volledig wordt overgeschakeld op 25 kV wisselstroom kan nog lang duren. Momenteel wordt er al veel geld gestoken in het vernieuwen en uitbouwen van spoorlijnen, dat moet eerst gebeuren. Bij de meeste ombouwprojecten wordt de bovenleiding echter wel al voorbereid op 25 kV. Maar daarbij gaat het om een paar lijnen (zoals Utrecht - Amsterdam, het knooppunt Woerden - Harmelen, etc.) Het grootste deel van het net (met name buiten de randstad) is nog steeds uitgevoerd met 1500 volt gelijkstroombovenleiding, ook na diverse spoorvernieuwingen.

Bastiaan

NSNMBS

Re: Overschakeling naar 25kV

Bericht door NSNMBS » 21 feb 2006, 18:04

Ja t aanpassen enzo zal vast niet goedkoop zijn, maja ik heb het ook alleen maar gehoord, snapte er ook vrij weinig van daarom ook in mijn eerste post: Of word het nu juist duurder?? :oops:

SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be » 21 feb 2006, 18:06

Op lange termijn is het goedkoper.
Overschakelen als 1,5kV perfect werkt is duurder;
een nieuwe lijn, of een lijn moderniseren naar 25kV is erg verstandig denk ik! en vooral toekomstgericht.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20644
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 21 feb 2006, 18:47

voordeel van 25kv zijn vooral naar de onderstations toe die veel goedkoper zijn dan die voor gelijkstroom aangezien ze rechtstreek van de HS lijn naar de bovenleiding kunnen zonder te veel andere toestellen die moeten tussenkomen, geen gelijkrichting , wat dus goedkoper is in onderhoud ook

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek » 21 feb 2006, 20:54

er kan veel meer elektriciteit naar de treinen gaan, dus die kunnen sneller optrekken of meer goederen meenemen :P
en als je echt alles hebt omgechakeld wordt het vor buitenlander makkelijker om eens met een trein langs te komen :D
(daarom doet men dit in spanje ook - samen met versmalling van het spoor)

sweek

Bericht door sweek » 21 feb 2006, 22:43

Worden alle vernieuwde en upgegrade stukken in Nederland 25kv en ETCS2? En die zijn dus ook geschikt voor 1500V en ATB?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek » 21 feb 2006, 22:53

sweek schreef:Worden alle vernieuwde en upgegrade stukken in Nederland 25kv en ETCS2? En die zijn dus ook geschikt voor 1500V en ATB?
neen, het is het 1 of het andere. alle treinen die over de neiuwe stukken rijden moeten de 2 systemen hebben. (daarom ga je over de betuweroute alleen nieuwe locomotieven zien rijden en over de hsl enkele nieuwe treinstellen)

sweek

Bericht door sweek » 22 feb 2006, 00:29

Shrek schreef:
sweek schreef:Worden alle vernieuwde en upgegrade stukken in Nederland 25kv en ETCS2? En die zijn dus ook geschikt voor 1500V en ATB?
neen, het is het 1 of het andere. alle treinen die over de neiuwe stukken rijden moeten de 2 systemen hebben. (daarom ga je over de betuweroute alleen nieuwe locomotieven zien rijden en over de hsl enkele nieuwe treinstellen)
Maar de Utrechtboog werd toch ook 25 kV? Terwijl die wel gewoon gebruikt wordt door het oude materieel natuurlijk. (hij gaat trouwens begin maart in de dienstregeling, voor degenen die geïnteresseerd zijn)

NSNMBS

Bericht door NSNMBS » 22 feb 2006, 08:21

Utrechtboog? Hmm, is ICM/koploper dan ook bereid voor het omschakelen naar 25 kv? :o
Want volgens mij gaan die als eerste over de boog..

Sander

Bericht door Sander » 22 feb 2006, 10:50

De Utrechtboog is voorbereid op 25 kV, maar voorlopig blijft het nog even bij 1.5 kV.

Ik zie pas voordelen in 25 kV als al het materieel op 25 kV kan rijden... Overigens zijn de nieuwe Sprinters die NSR ooit zou moeten krijgen, ook voorbereid op 25 kV, VIRM ook.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek » 22 feb 2006, 11:27

in belgie zijn de laatste 10 jaar jaar alle nieuwe stellen/locs/rijtuigen al voorbereid op 25 kv :P en toch hangt het nog niet overal he :roll:

Plaats reactie