Jullie hebben ook wat meer nieuw materieel gehad als wij hebben gehad .Shrek schreef:in belgie zijn de laatste 10 jaar jaar alle nieuwe stellen/locs/rijtuigen al voorbereid op 25 kv
Overschakeling naar 25kV
Nou, ik zeg niet dat het overnacht moet gebeuren, maar ge kunt op verschillende manieren voorberiden, zoals zeker maken dat alle nieuwe rollend matrieel goed is om onder 25kV te rijden en de isolatoren te verwisselen.
Portugal, bevoorbeeld heeft locomotiven goed voor 200km/u gekocht, maar hebben geen lijnen van 200km/u.
Deze voorberijding zal het gemakkelijker maken om later de overschakeling te kunnen uitvoeren. Het kan zijn dat het niet klaar zal zijn voor zo'n 20 jaar of zo, maar het zal zeker maken dat de kosten van de overschakeling over een langere tijd versprijd is in plaats van ineens alles te moeten laten veranderen, wat héél kostelijk is en wat het net enorm zal storen.
Portugal, bevoorbeeld heeft locomotiven goed voor 200km/u gekocht, maar hebben geen lijnen van 200km/u.
Deze voorberijding zal het gemakkelijker maken om later de overschakeling te kunnen uitvoeren. Het kan zijn dat het niet klaar zal zijn voor zo'n 20 jaar of zo, maar het zal zeker maken dat de kosten van de overschakeling over een langere tijd versprijd is in plaats van ineens alles te moeten laten veranderen, wat héél kostelijk is en wat het net enorm zal storen.
Nee , daar ga ik niet mee akkoord ! Portugal heeft ook de zgn. "Pendoluso's" gekocht , afgeleid van de Italiaanse ETR460 "Pendolino's" ... en die rijden wél 200 km/u , zelfs sneller .. kijk hier maar ... bijbehorende commentaar :sable schreef:Portugal, bevoorbeeld heeft locomotiven goed voor 200km/u gekocht, maar hebben geen lijnen van 200km/u.
Natuurlijk zullen er weer een paar mensen zeggen dat het tilt-systeem het verschil maakt tussen 160 en 220 , maar dan nog ..Tilting Train at 220KM/H in the High Speed Line Between Pampilhosa and Aveiro, making 8 degrees Maximum of Tilting
Roberto V. Sousa ; 18-06-2004
Waar ik je wel in gelijk geef , is dat Portugal geen rijtuigen heeft voor 200 km/u.De 5600-en trekken meestal Corail-rijtuigen (ja , dezelfde als van de SNCF , afgezien dan dat ze in Portugal in roestvrij-staal uitgevoerd zijn , met de licentie van BUDD ) die inderdaad niet sneller kunnen dan 160 ... maar als men bij de SNCF de snelheid van sommige Corails van 160 naar 200 kan opdrijven zonder al te veel verbouwingen (magneetremmen of extra secundaire demping) dan moet dat in Portugal toch ook kunnen ?
Maar ja , men zal zeggen : Daar hebben we nu éénmaal de Pendoluso's voor ..
Maar bon , dit was even off-topic , nu terug naar de overschakeling op 25kV ..
3 fasen bij gelijkspanning?msts.be schreef:Italië misschien , in de jaren '50 en '60 (of was het al vroeger ?) van 3000V= 3 fasen naar gewone 3000V= ?Shrek schreef:zijn er eigelijk landen waar men ooit op grote schaal van bovenleidingsspanning is gewisseld?
Nog nooit van gehoord! Kan je daar iets meer uitleg over geven? Dacht dat je bij gelijkstroom nooit een faseverschuiving had.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland