Overschakeling naar 25kV

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

sable schreef:De Italiaanse 3-fasig stroom was door twee draden (2 pantografen) en het spoor (een voor een fase en de andere voor terugstroom).
2 pantografen? hoe kunde da doen? :P
hebben ze bij de overschakeling dan ook 2spanningsloks gekocht en langzaam aan vervangen of ineens alles nieuw en de oude locs weg?
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Ik geloofde het ook eerst niet; na wat zoeken op het web: Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

yep da zijn de juiste locs er waren enkel problemen in de wisselstraten vandaar dat dit systeem niet veel overlevingskansen heeft gekregen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

blijkbaar allemaal oude locs, dan is een overstap natuurlijk meer gerechtvaardigd :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

das ni van oud je moet da bezien in welke periode dat systeem bestaan heeft
Greg

Bericht door Greg »

Wat voor een loco is dat zeg :shock:
Wover

Bericht door Wover »

van die vorm waren vroeger toch alle locs, ook in België?

Ik bedoel dan met een groot plat stuk voor en achteraan, int midden een stuurpost naar beide richtingen en op de stuurpost twee panto's...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

kuch welke locreeks mag da geweest zijn we hebben de 28 en 29 gehad als eerste locreeksen en die zagen er zo niet uit :-) daarna is de 22/23/25/26 gekomen
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Wover schreef:van die vorm waren vroeger toch alle locs, ook in België?

Ik bedoel dan met een groot plat stuk voor en achteraan, int midden een stuurpost naar beide richtingen en op de stuurpost twee panto's...
Hmm, uw omschrijving doet me meer denken aan de 12000 van de SNCF en de 3600 van de CFL.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef:kuch welke locreeks mag da geweest zijn we hebben de 28 en 29 gehad als eerste locreeksen en die zagen er zo niet uit :-) daarna is de 22/23/25/26 gekomen
eigelijk erg toch dat meer dan 80% van alle eloks ooit gebouwd in belgië nu nog steeds rondrijden :roll:
(449 ooit gebouwd waarvan er 373 nog rijden volgens mijn berekeningen)

daar in italië hebben ze de bovenleidingen wel aangepast maar het lijkt me toch niet helemaal hetzelfde. Zijn er in frankrijk niet een aantal lijnen omgebouwd van 1,5 naar 25 kv?
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Shrek schreef:
Steven schreef:kuch welke locreeks mag da geweest zijn we hebben de 28 en 29 gehad als eerste locreeksen en die zagen er zo niet uit :-) daarna is de 22/23/25/26 gekomen
eigelijk erg toch dat meer dan 80% van alle eloks ooit gebouwd in belgië nu nog steeds rondrijden :roll:
(449 ooit gebouwd waarvan er 373 nog rijden volgens mijn berekeningen)

daar in italië hebben ze de bovenleidingen wel aangepast maar het lijkt me toch niet helemaal hetzelfde. Zijn er in frankrijk niet een aantal lijnen omgebouwd van 1,5 naar 25 kv?
De Belgen zijn relatief laat begonnen met elektrificatie, vandaar dat hun materieel al wat verder stond dan elders.

De 101(t29) de 120(t28 verdwenen met de komst van de Thalys) de 121(De 'Zwitsers') en de T18 zijn als eloc verdwenen, van alle andere reeksen rijden ze nog (bijna) allemaal, van t22 zijn er ook al een aantal Definitief BD
De 121 hebben niet zo lang gereden (geboycot door ACEC naar verluid) waren nochtans krachtige en betrouwbare locomotieven
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Van de 121 kwam niets uit frankrijk... Dus was gedoemd om niet lang te bestaan, onafgankelijk de prestaties. :s
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

trug on topic :P
heeft men in noord-frankrijk altijd al 25 kv gebruikt of was daar ok eerst 1,5 ?
RhB

Bericht door RhB »

Eerste electrificatie is door de PLM begonnen op 1.5 Kv, de 25 Kv is later pas betrouwbaar geworden.
sable

Bericht door sable »

Het zuiden van frankrijk werd meestal met 1,5 kV gedaan, en zijn eigenlijk zo gebleven. Het noorden werd later geëlektrificeert, dus werd van het begin op 25kV gedaan.
Plaats reactie