Overschakeling naar 25kV
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
De Betuweroute is een nieuwe spoorlijn die voorzien wordt van 25 kV. Waar de route over bestaand geëlectificeerd spoor gaat (Kijfhoek, tussen Zevenaar en Emmerik) blijft het 1,5kV. Van overschakeling in de zin van vervanging is dus geen sprake.sable schreef: Ik denk dat nederland al begonnen is met overschakelen. Ik geloof dat de Betuwelijn onder 25kV is.
Waar wel is overgeschakeld, is Midden-Engeland. Daar zijn na 1945 een aantal spoorlijnen westelijk van Manchester met 1,5 kV geëlectrifceerd. Het ging hierbij m.n. om de lijnen die de in noord-zuidrichting lopende bergrug kruisten. Voorafgaand aan de indienststelling heeft één van de toen nieuwe locomotieven (de "Tommy") nog een tijdje in Nederland dienst gedaan om in afwachting van de komst van de locs serie 1100, 1200 en 1300 het tekort aan locomotieven op te helpen vangen. Toen in de 60'er jaren in Groot-Brittannië de electrificatie met 25 kV goed op gang kwam is het 1,5 kV net afgebroken. Een aantal van de overschietende locomotieven is toen door NS overgenomen (serie 1500).
Wim
Ik heb nog een vraagje dat wel met dit onderwerp te maken heeft.
Als ik me niet vergis, dan hebben de HLE 13 (5.2 MW 3KV en 1.5KV) en HLE 20 (5.3 MW, 3KV) een max. vermogen van boven de 5 MW. Als ik even een rekensommetje maak en dus heel simplistisch de stroom bij zuiver ohmse weerstand weergeef, dan kom ik op een slordige 1800A bij 3KV spanning. (P=U.I). Hoe geraakt dat in godsnaam door zo'n draadje.
Ik vermoed dat het volle vermogen nooit gebruikt zal worden omdat je draad zich anders gaat gedragen als een smeltzekering en dus gewoon smelt.
Kan er iemand me dit even uitleggen ?
Als ik me niet vergis, dan hebben de HLE 13 (5.2 MW 3KV en 1.5KV) en HLE 20 (5.3 MW, 3KV) een max. vermogen van boven de 5 MW. Als ik even een rekensommetje maak en dus heel simplistisch de stroom bij zuiver ohmse weerstand weergeef, dan kom ik op een slordige 1800A bij 3KV spanning. (P=U.I). Hoe geraakt dat in godsnaam door zo'n draadje.
Ik vermoed dat het volle vermogen nooit gebruikt zal worden omdat je draad zich anders gaat gedragen als een smeltzekering en dus gewoon smelt.
Kan er iemand me dit even uitleggen ?
Ach. Kijk eens wat 1 NS 1600 kan wegtrekken. 4400KW.
De kabels in het spoor moeten 4500 Ampere kunnen hebben.
Tel uit wat je kwijt bent.
Ik heb al kabels zien wegbranden als lampjes omdat men al vast wat kabels had weggesloopt. (Te vroeg, maar scheelde werk.)
De kabels in het spoor moeten 4500 Ampere kunnen hebben.
Tel uit wat je kwijt bent.
Ik heb al kabels zien wegbranden als lampjes omdat men al vast wat kabels had weggesloopt. (Te vroeg, maar scheelde werk.)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
der hangen volgens mij wel twee "draadjes" vlak naast elkaar en die "draadjes" zijn volgens mij ook minstens 10 keer zo breed als een huis-tuin en keukendraadje.
+ dat het max vermogen zoiezo niet gehaald wordt denk ik, de meters in die locs gaan meestal maar tot 1kA, vanaf 0.75 ist al int rood
en nog iets, de 13 kan ook onder 25kV bollen e
+ dat het max vermogen zoiezo niet gehaald wordt denk ik, de meters in die locs gaan meestal maar tot 1kA, vanaf 0.75 ist al int rood
en nog iets, de 13 kan ook onder 25kV bollen e
Steven schreef:tweede draadjes naast elkaar + alle draad waar deze aan opgehangen is + een eventuele feederdraad die gewoon de lijn volgt
de doorsnede van al deze draden samentellen en je komt aan een totaal en dan ga je weten hoeveel stroom deze kunnen verdragen
Om 1800 A te kunnen geleiden heb je een draadsectie van pakweg 600 mm² nodig. (3 à 4 A/mm² voor zuiver electrolytisch koper). Dat is dus een kabel met een diameter van 27mm. Ik denk niet dat alle draadsecties samen voldoende zijn om zulk een vermogen te geleiden.
Voor een Eurostar met 12.2 MW vermogen op 25 Kv = 488A = 162 mm² = 14mm diameter. Dat is wel realistisch.
Toch een erg groot verschil !
En dan heb ik het nog niet over verliezen in de leiding.
zal maar stoppen met doorbomen
jullie vergeten wel allemaal dat een Thalys/Eurostar/HLE 13 hun maximaal vermogen alleen onder 25kv halen. Onder 3000v hebben ze slechts een deel van dit vermogen (5700 kW voor de Eurostar,3800 kW voor Thalys). En dat zal dan waarschijnlijk alleen zijn op lijnen met sterke onderstations.
Eigenlijk moet je het rekensommetje omgekeerd maken: hoeveel vermogen kan er door de draad => zoveel stroom kan de trein gebruiken
Eigenlijk moet je het rekensommetje omgekeerd maken: hoeveel vermogen kan er door de draad => zoveel stroom kan de trein gebruiken