sable schreef:De Italiaanse 3-fasig stroom was door twee draden (2 pantografen) en het spoor (een voor een fase en de andere voor terugstroom).
2 pantografen? hoe kunde da doen?
hebben ze bij de overschakeling dan ook 2spanningsloks gekocht en langzaam aan vervangen of ineens alles nieuw en de oude locs weg?
Steven schreef:kuch welke locreeks mag da geweest zijn we hebben de 28 en 29 gehad als eerste locreeksen en die zagen er zo niet uit daarna is de 22/23/25/26 gekomen
eigelijk erg toch dat meer dan 80% van alle eloks ooit gebouwd in belgië nu nog steeds rondrijden
(449 ooit gebouwd waarvan er 373 nog rijden volgens mijn berekeningen)
daar in italië hebben ze de bovenleidingen wel aangepast maar het lijkt me toch niet helemaal hetzelfde. Zijn er in frankrijk niet een aantal lijnen omgebouwd van 1,5 naar 25 kv?
Steven schreef:kuch welke locreeks mag da geweest zijn we hebben de 28 en 29 gehad als eerste locreeksen en die zagen er zo niet uit daarna is de 22/23/25/26 gekomen
eigelijk erg toch dat meer dan 80% van alle eloks ooit gebouwd in belgië nu nog steeds rondrijden
(449 ooit gebouwd waarvan er 373 nog rijden volgens mijn berekeningen)
daar in italië hebben ze de bovenleidingen wel aangepast maar het lijkt me toch niet helemaal hetzelfde. Zijn er in frankrijk niet een aantal lijnen omgebouwd van 1,5 naar 25 kv?
De Belgen zijn relatief laat begonnen met elektrificatie, vandaar dat hun materieel al wat verder stond dan elders.
De 101(t29) de 120(t28 verdwenen met de komst van de Thalys) de 121(De 'Zwitsers') en de T18 zijn als eloc verdwenen, van alle andere reeksen rijden ze nog (bijna) allemaal, van t22 zijn er ook al een aantal Definitief BD
De 121 hebben niet zo lang gereden (geboycot door ACEC naar verluid) waren nochtans krachtige en betrouwbare locomotieven
Het zuiden van frankrijk werd meestal met 1,5 kV gedaan, en zijn eigenlijk zo gebleven. Het noorden werd later geëlektrificeert, dus werd van het begin op 25kV gedaan.