Pagina 4 van 7

Geplaatst: 09 mar 2006, 19:44
door Shrek
dus zou een omschakeling naar 25kv in belgië of nederland een primeur zijn?

Geplaatst: 09 mar 2006, 20:09
door Steven
Shrek schreef:dus zou een omschakeling naar 25kv in belgië of nederland een primeur zijn?
zoveel primeur is dat ni meer :-) de nieuwe lijnen worden bijna allemaal op 25 kv gezet :-) L1, L2, L166, L165, L42

Geplaatst: 09 mar 2006, 20:49
door Shrek
ik bedoel de spanning veranderen :wink:

Geplaatst: 10 mar 2006, 11:40
door sable
Da zal wel zo zijn! :D

Geplaatst: 11 mar 2006, 19:23
door Bert
Shrek schreef:ik bedoel de spanning veranderen :wink:
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
Dat is een duur grapje voor een hele lijn.

Voor een grensstation waar je op bepaalde sporen de spanning kan veranderen zoals in Luxenburg is dat al wat beter te doen. :wink:

Geplaatst: 12 mar 2006, 14:18
door Shrek
Bert schreef:
Shrek schreef:ik bedoel de spanning veranderen :wink:
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
daar ging de topic juist over: wegen de voordelen ervan op tegen de nadelen? :wink:
daarom zocht ik naar voorbeelden in andere landen waar ze op grote schaal de spanning op lijnen veranderd hebben :P
blijkbaar is dat nog nergens gebeurd :P

Geplaatst: 12 mar 2006, 14:37
door Steven
nee heel massaal heb ik dat nog niet weten gebeuren, omdat naast de bovenleiding ook voldoende aangepast materieel moet zijn om dan op die lijn te kunnen rijden, dus de kosten zijn op meerdere vlakken dan alleen maar effe de spanning veranderen he

Geplaatst: 12 mar 2006, 15:56
door msts.be
Anders moet je eens op deze site kijken , die de voordelen en nadelen van elk systeem vergelijkt ..
De site is wel in het Engels maar dat zal niet echt een probleem zijn denk ik..

Geplaatst: 12 mar 2006, 16:01
door Steven
stel even vast da 3kv blijkbaar perfect doenbaar is tot 250 km/u

Geplaatst: 12 mar 2006, 20:42
door Elgar
In Italïe ligt er toch een hogesnelheidslijn tussen Rome en Florence (Firenze) onder 3000V=, weet wel niet wat de maximale snelheid daar is...

Geplaatst: 12 mar 2006, 21:49
door Steven
het was die lijn die op die site vermelde da het toegelaten was om er 250 te rijden onder 3kv

Geplaatst: 12 mar 2006, 21:54
door Elgar
Inderdaad! Ik zal in het vervolg een beetje verder lezen... :wink:

Geplaatst: 12 mar 2006, 21:57
door groentje
In de VS zijn er blijkbaar wel een aantal veranderingen van systeem geweest, volgens wikipedia, toch...

Geplaatst: 12 mar 2006, 22:54
door Shrek
natuurlijk kan je 250 km/h rijden onder 3 kv, verlaag gewoon de spanning op de HSL en voila :P de vraag is dan alleen hoeveel tientallen kilometers je nodig hebt om aan die 250 te graken :P

Geplaatst: 13 mar 2006, 11:50
door sable
Shrek schreef:
Bert schreef:
Shrek schreef:ik bedoel de spanning veranderen :wink:
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
daar ging de topic juist over: wegen de voordelen ervan op tegen de nadelen? :wink:
daarom zocht ik naar voorbeelden in andere landen waar ze op grote schaal de spanning op lijnen veranderd hebben :P
blijkbaar is dat nog nergens gebeurd :P
Ik denk dat nederland al begonnen is met overschakelen. Ik geloof dat de Betuwelijn onder 25kV is.