Terug bietentreinen?
Terug bietentreinen?
Heb zo kort iets opgevangen door de radio dat er dit jaar terug Bietentreinen rijden tussen Poperinge en Moerbeke !
Re: Terug bietentreinen?
Bericht in de regionale blz. van De Standaard:SIMPY.be schreef:Heb zo kort iets opgevangen door de radio dat er dit jaar terug Bietentreinen rijden tussen Poperinge en Moerbeke !
Suikerbieten opnieuw per trein vervoerd
Overslagstation wordt weer in gebruik genomen
Poperinge. Vanaf oktober wordt de grote overslagmachine achter het station in Poperinge opnieuw in gebruik genomen.
Alle suikerbuiten uit de regio gaan dan opnieuw via de trein naar de suikerfabriek van Moerbeke Waas. Vroeger gebeurde het transport van bieten uit de Hopperegio altijd per trein. De bieten werden naar het station gebracht en daar op wagons overgeladen. Maar door fusies in de suikerfabrieken moesten de Poperingse bieten vorig seizoen met vrachtwagens naar Veurne worden gevoerd.
Dat veroorzaakte nogal wat overlast op de drukke N8 tussen Oostvleteren en Veurne. Eind december vorig jaar werd beslist de suikerfabriek in Veurne te sluiten, maar waar de telers met hun suikerbieten naartoe moesten en hoe, was toen nog onduidelijk.
,,Na verschillende vergaderingen met de planters, de directie, de vervoerders en uiteraard met de NMBS werd besloten om het bietenstation van Poperinge opnieuw in gebruik te nemen. Dat geldt voor de bieten die nu gezaaid worden in groot-Poperinge en de omliggende gemeenten. De campagne begin in oktober'', zegt Robert Van Gaever, directielid bij de suikerfabriek Iscal Sugar.
,,De suikerbieten worden naar Moerbeke gebracht, want dat is de enige fabriek die via het spoor rechtstreeks bereikbaar is'', zegt Van Gaever. ,,Rekening houdend met de situatie op de wereldmarkt en de Europese afspraken zullen heel wat minder bieten gezaaid worden. De telers moeten hun quotum zo dicht mogelijk benaderen opdat de teelt winstgevend zou blijven.''
Vandaag moest ik langs L77 passeren en de rails zagen donkerbruin, wat er dus op wijst dat er al zeer lang niets meer gepasseerd is. Wel knippert de overwegsignalisatie nog.
Toch vreemd dat er geen ontroestingritten plaatsvinden, terwijl op L86 Leuze - Frasnes er 2 keer per week een ontroestingsrit plaatsvond, en er amper 10 keer per jaar een goederentrein op reed.
Toch vreemd dat er geen ontroestingritten plaatsvinden, terwijl op L86 Leuze - Frasnes er 2 keer per week een ontroestingsrit plaatsvond, en er amper 10 keer per jaar een goederentrein op reed.
ontlasting van L59 waarschijnlijk, maar ik weet ook niks concreet over die plannen, ik heb gewoon ooit eens een kaartje gezien met die verbinding opBert schreef:Dat zou ik nu toch wel niet doen. Er zijn al genoeg lijnen naar Antwerpen , waarom er nog een bij doen terwijl die redelijk parallel zou lopen met de lijn 59.