Terug bietentreinen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
SIMPY.be

Terug bietentreinen?

Bericht door SIMPY.be »

Heb zo kort iets opgevangen door de radio dat er dit jaar terug Bietentreinen rijden tussen Poperinge en Moerbeke !
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Ah dat zou prachtig zijn! Laten we hopen :wink:
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

fanastisch...
dan kan ik voor het eerst die machines fotograferen

maar ik vrees dat het hlr 77/78 zal zijn en geene GM-diesel :(
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

ik vrees ook daat het 2 ABC'kes gaan zijn...
we zullen zien hé
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Iets anders dan 77/78 zal je inderdaad niet meer zien, want de bietentreinen worden gereden door locs van Merelbeke en die hebben geen andere diesels meer, behalve de 62'ers maar die worden enkel nog gebruikt door Infrabel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

beter iets dan niets :P
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Terug bietentreinen?

Bericht door Henk »

SIMPY.be schreef:Heb zo kort iets opgevangen door de radio dat er dit jaar terug Bietentreinen rijden tussen Poperinge en Moerbeke !
Bericht in de regionale blz. van De Standaard:

Suikerbieten opnieuw per trein vervoerd
Overslagstation wordt weer in gebruik genomen


Poperinge. Vanaf oktober wordt de grote overslagmachine achter het station in Poperinge opnieuw in gebruik genomen.

Alle suikerbuiten uit de regio gaan dan opnieuw via de trein naar de suikerfabriek van Moerbeke Waas. Vroeger gebeurde het transport van bieten uit de Hopperegio altijd per trein. De bieten werden naar het station gebracht en daar op wagons overgeladen. Maar door fusies in de suikerfabrieken moesten de Poperingse bieten vorig seizoen met vrachtwagens naar Veurne worden gevoerd.

Dat veroorzaakte nogal wat overlast op de drukke N8 tussen Oostvleteren en Veurne. Eind december vorig jaar werd beslist de suikerfabriek in Veurne te sluiten, maar waar de telers met hun suikerbieten naartoe moesten en hoe, was toen nog onduidelijk.

,,Na verschillende vergaderingen met de planters, de directie, de vervoerders en uiteraard met de NMBS werd besloten om het bietenstation van Poperinge opnieuw in gebruik te nemen. Dat geldt voor de bieten die nu gezaaid worden in groot-Poperinge en de omliggende gemeenten. De campagne begin in oktober'', zegt Robert Van Gaever, directielid bij de suikerfabriek Iscal Sugar.

,,De suikerbieten worden naar Moerbeke gebracht, want dat is de enige fabriek die via het spoor rechtstreeks bereikbaar is'', zegt Van Gaever. ,,Rekening houdend met de situatie op de wereldmarkt en de Europese afspraken zullen heel wat minder bieten gezaaid worden. De telers moeten hun quotum zo dicht mogelijk benaderen opdat de teelt winstgevend zou blijven.''
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Dat hoor ik graag. Ik vreesde al dat L77 ten dode was opgeschreven!
Bert

Bericht door Bert »

Super, terug bietentreinen. 8)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Vandaag moest ik langs L77 passeren en de rails zagen donkerbruin, wat er dus op wijst dat er al zeer lang niets meer gepasseerd is. Wel knippert de overwegsignalisatie nog.

Toch vreemd dat er geen ontroestingritten plaatsvinden, terwijl op L86 Leuze - Frasnes er 2 keer per week een ontroestingsrit plaatsvond, en er amper 10 keer per jaar een goederentrein op reed.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik had het hier al meermaals gepost dat de afschaffing van bietentreinen niet definitief was en er dit jaar opnieuw zouden ingelegd worden! 8)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Wel laten we hopen dat het geen korte heropleving is maar dat ze nog meerdere jaren zullen rijden, de staat van lijn 77 is nu ook niet echt fantastisch en ik denk niet dat Infrabel nog grote investeringen wil steken in een lijn die maar 3 maand per jaar gebruikt wordt...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

zijn er geen plannen om L77 richting antwerpen door te trekken? :P zo rap zullen ze die dan niet afbreken zeker :roll:
Bert

Bericht door Bert »

Dat zou ik nu toch wel niet doen. Er zijn al genoeg lijnen naar Antwerpen , waarom er nog een bij doen terwijl die redelijk parallel zou lopen met de lijn 59.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Bert schreef:Dat zou ik nu toch wel niet doen. Er zijn al genoeg lijnen naar Antwerpen , waarom er nog een bij doen terwijl die redelijk parallel zou lopen met de lijn 59.
ontlasting van L59 waarschijnlijk, maar ik weet ook niks concreet over die plannen, ik heb gewoon ooit eens een kaartje gezien met die verbinding op
Plaats reactie