Terug bietentreinen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

L59 is nu ook niet direct de drukste spoorlijn, hé! :?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Zal een oude kaart geweest zijn die je gezien hebt,
tot in 1971 reden er effectief treinen tussen Lokeren en Moerbeke-Waas.
De oude bedding is nu een fietspad.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Tim schreef:Zal een oude kaart geweest zijn die je gezien hebt,
tot in 1971 reden er effectief treinen tussen Lokeren en Moerbeke-Waas.
De oude bedding is nu een fietspad.
neenee, het ging om een nieuwe lijn langs de E34 van moerbeke naar kallo :wink: in de toekomst zie ik wel perspectief voor zon lijn als de liefkenshoektunnel er eenmaal ligt :P maar momenteel is ze idd niet veel waard :roll:
hier staat de lijn ook op:
http://site.voila.fr/lgv/Belgique/GTF/A ... /haven.pdf
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Bert schreef:Dat zou ik nu toch wel niet doen. Er zijn al genoeg lijnen naar Antwerpen , waarom er nog een bij doen terwijl die redelijk parallel zou lopen met de lijn 59.
Zoveel lijnen van Antwerpen richting Gent en Noord-Frankrijk zijn er nochtans niet. Je kan via L59 gaan, met enkele flessenhalzen (ik denk vooral aan de spoortunnel parallel aan de Kennedytunnel) en een reeds druk verkeer, of via Mechelen, wat weeral meer treinen op L27 en L25 betekent, terwijl er daar toch al niet veel ruimte is in de dienstregeling, dacht ik.

Als we bijvoorbeeld ooit meer passagierstreinen willen zien op die lijn, zal een verdubbeling of een parallelle lijn noodzakelijk zijn, denk ik. En dan is een parallelle lijn in dit geval haast even voordelig, zeker als je daardoor opnieuw een deel van Oost-Vlaanderen in volle industriële ontwikkeling ( :wink: ) aan het spoornet kan linken...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Enkele jaren geleden waren er zelfs plannen om een nieuwe goederenlijn tussen Antwerpen en Zeebrugge langs de N49 te openen.

Helaas voor mij is dat niet doorgegaan, want die spoorlijn zou dus ook door Eeklo lopen...
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Is doortrekking van de lijn naar Eeklo tot in Brugge, gecombineerd met een boog van lijn 59 in Gent, geen betere oplossing, dan? Het zou bijvoorbeeld ook FGSP kunnen ontlasten...
Joeri

Bericht door Joeri »

neen: er staat te veel bebouwing in de weg...
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Waar? Tussen Eeklo en Brugge? Of in Gent?
In Gent lijkt het best doenbaar, er zijn in elk geval minder onteigeningen nodig dan voor een geheel nieuwe lijn. De situatie in Eeklo ken ik inderdaad niet...
Joeri

Bericht door Joeri »

Tussen Eeklo en Brugge. Ik ken het daar ook niet ze, maar op het nmbsforum indertijd waren mensen van die regio. Anyway, ik vind de huidige oplossing (vier sporen Gent - Brugge) toch het beste, al was het maar omdat men tegelijkertijd de stopplaatsen kan opknappen en overwegen kan afschaffen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Een goederenlijn langs de N49 zou nog doenbaar zijn omdat (bijna) niemand er last van zou hebben.
Via L58 is out of the question, in Eeklo en Maldegem loopt die dwars door woonwijken...
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

groentje schreef:
Bert schreef:Dat zou ik nu toch wel niet doen. Er zijn al genoeg lijnen naar Antwerpen , waarom er nog een bij doen terwijl die redelijk parallel zou lopen met de lijn 59.
Zoveel lijnen van Antwerpen richting Gent en Noord-Frankrijk zijn er nochtans niet. Je kan via L59 gaan, met enkele flessenhalzen (ik denk vooral aan de spoortunnel parallel aan de Kennedytunnel) en een reeds druk verkeer, of via Mechelen, wat weeral meer treinen op L27 en L25 betekent, terwijl er daar toch al niet veel ruimte is in de dienstregeling, dacht ik.
En lijn 52 :idea: Als ze hier in Puurs gewoon opnieuw een wissel steken, kunnen ze van Antwerpen over Puurs naar Dendermonde en zo verder naar Gent. Antwerpen - Boom is volledig dubbelsporig, dan wordt het wel enkelspoor tot in Dendermonde. De sectie Puurs-Dendermonde zouden ze dan ook best elektrificeren. Deze route heeft toch heel wat voordelen dan die over Sint-Niklaas en die over Mechelen. Zo zijn er geen stijle hellingen (buiten die in het station van Berchem dan) en de capaciteit, tot nu toe rijdt er nog maar 1 trein per uur Antwerpen-Puurs.

Helaas zal er veel protest reizen tegen de heropening van deze lijn, vooral door mensen uit een wijk in Sint-Amands, die nu al klagen omdat dat er in de zomer om de 2 weken eens een stoomtreintje passeert :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22534
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

er zijn wel meer stukjes spoorweg door die wijken lopen hoor, kijk is goed in lier de mensen wonen met hun voorgeven op 3 meter van de spoorweg
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Maar je behoudt wel Gent-Sint-Pieters op een belangrijke goederenroute. FGSP kan trouwens nog moeilijker verbreed worden (zeker als ze de perrons gaan verbreden bij de modernisering), wat het risico op capaciteitsproblemen doet toenemen...
Bovendien heb je dan een uitstekende omleidingsroute, mocht er ook maar het geringste probleem zijn op L50a.
Maar nogmaals, ik ken de situatie in Eeklo absoluut niet, ik vermoed dat daar inderdaad een niet onaanzienlijk probleem zou kunnen liggen.
Als ik een beetje kan afgaan op een wegenkaart (routenet.be), zie ik het wel mogelijk, om kort voor de kern van Eeklo af te buigen naar de Expressweg, waar er inderdaad minder overlast zal zijn. Alleen zou ik liever via de N9 verder gaan na Maldegem. Tenslotte zou het vooral een goederenlijn zijn, hé...
Joeri

Bericht door Joeri »

Is het huidige, en in de toekomst verwachte goederenverkeer op die verbinding wel groot genoeg om een dergelijke investering te rechtvaardigen?
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Brugge en Gent is toch een vrij belangrijke goederenas. Goed, nu de verdubbeling al zover gevorderd is, is het misschien wat duur. Maar het had een goed alternatief kunnen zijn, daar blijf ik van overtuigd.
Plaats reactie