Pagina 1 van 1

Remrijtuig

Geplaatst: 11 jan 2007, 23:18
door Bibke
Graag informatie over het hoe en waarom van remrijtuigen.
Men haalt wel regelmatig "remrijtuig" aan op websites over treinen, maar nergens vindt men er een juiste beschrijvinig over en hoe ze gebruikt worden.

Alvast bedankt

Geplaatst: 12 jan 2007, 01:28
door Elgar
Remrijtuigen zijn gewone rijtuigen, die ze aan de trein hangen om extra remgewicht te hebben. Dat wordt dikwijls gedaan bij meettreinen, waar men eigenlijk alleen het meetrijtuig nodig heeft, men er toch nog twee wagonnen bijhangt om tijdig te kunnen stoppen.

Een loc mag wel los of met één rijtuig rijden, maar dan wordt zijn maximum snelheid sterk gereduceerd.

Geplaatst: 12 jan 2007, 17:57
door TSP
Ik weet dat vroeger bij de DB (D) er wel een remrijtuig werd aangekoppeld. Dit bij passagierstreinen en goederen shuttles. Meestal was dat het achterste rijtuig voorzien van een extra (zwaar) remsysteem zodat al de trein bergafwaards ging niet alle rempower door de voorste loc geleverd moest worden.

Geplaatst: 12 jan 2007, 20:04
door Trainspotterke
Remrijtuigen zijn eigenlijk gewone rijtuigen, die als 'remgewicht' gebruikt worden. Zo is in België de regel dat een locomotief minstens drie rijtuigen achter zich moet hebben om aan volle snelheid te mogen rijden.