verbetering kempense treinverbindingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gregske

verbetering kempense treinverbindingen

Bericht door Gregske »

De NMBS heeft de intentie tegen december een aantal maatregelen te nemen om de Kempense treinverbindingen te verbeteren.

Het gaat onder meer om 2 verbindingen per uur van Mol en Geel naar Antwerpen, via een rechtstreekse verbinding of via een overstap in Herentals. Ook zijn er plannen om de lijnen Turnhout-Brussel en Mol-Antwerpen op elkaar af te stemmen. De afstemming van beide spoorlijnen maakt onrechtstreekse verbindingen mogelijk tussen Turnhout en Antwerpen en Mol en Brussel. Ook wil de NMBS op de lijn Turnhout-Brussel tijdens de spits permanent dubbeldektreinstellen inzetten. ACW Kempen en CD&V-volksvertegenwoordiger Servais Verherstraeten zijn tevreden over de intenties van de NMBS.

rtv.be

-------------------------

Hou zouden ze de 2 verbindingen per uur van Mol naar Antwerpen realiseren? De trein van Hasselt naar Mol door laten rijden tot Herentals of Antwerpen?

In ieder geval hoop ik op verbetering want de Kempen is niet de regio die het in 1910 was met die boerkes. Of kennen we geen bedrijven in de Kempen? Johnson&Johnson, Soudal, Kappa, Philips, RBV Leaf, Miko, Schöller, DAF trucks + ES&S, Alcatal, BP, Belgonucleaire, Baudoin, ... ???
LierTrainspotter

Bericht door LierTrainspotter »

Men heeft hier drastisch ingegrepen. De trein Turnhout-Manage is nu ingekort tot Brussel-Zuid omdat er te veel vertragingen zijn. In de spits zijn de treinen verzekerd door M5 en M6en. Maar de kempenaren zagen voor M6en meer te krijgen, ze moeten niets van dei oude M5en! Maar ik ben daar al blij mee.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je kan ni alle wonderen in 1 keer verwachten, die trein hasselt mol gaat nu al door naar antwerpen he, al is hij wel gekoppeld aan een stuk neerpelt antwerpen. misschien dat ze deze afzonderlijk gaan laten rijden.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Hallo,


Dat is inderdaad de bedoeling.
* De IR e zal niet meer worden gekoppeld/ontkoppeld in Mol.
* De L-trein Herentals - Antwerpen vertrekt ter compensatie al vanuit Hasselt en rijdt dus met dieselmotorwagens. Gevolg: 2 treinen per uur op het baanvak Mol - Herentals.
* Er komt een nieuwe IR Turnhout - Antwerpen (weldegelijk een snelle verbinding, geen veredelde stoptrein zoals in het weekend), naast de al bestaande Turnhout - Brussel die een half uur verschoven wordt.
* In Herentals komt er een knoop tussen de Turnhout - Brussel en de L-trein, zodat er overstapverbindingen Mol - Brussel en Turnhout - Antwerpen ontstaan.

Bovenstaande zaken staan in de planning. Of ze daadwerkelijk worden uitgevoerd hangt af van de beschikbaarheid van materieel, rijpaden en personeel.


(Ik heb deze informatie bekomen van Kees Smilde op een ander forum, waarvoor trouwens dank.)


Groeten,
LierTrainspotter

Bericht door LierTrainspotter »

Allee nu dat de AM-86ers net terugrijden zijn het binnekort terug M-41ers. Wat een verspilling. En da gaat lang duren die rit. Naar mol zijn er genoeg treinen. Ik zou het beter vinden:

*IR Antwerpen-Mol
vanuit mol: L naar Neerpelt en Hasselt

IR antwerpen en brussel komende van turnhout koppelen maar dat gaat niet wegens te veel volk. Maar in het weekend zou dit het beste zijn.
Wover

Bericht door Wover »

Normaal ging het L Herentals - Hasselt worden en IR Neerpelt - Antwerpen.

Of die nieuwe L-trein samengevoegd wordt met de huidige L-trein Herentals - Antwerpen weet ik niet.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Even een vraagje dat totaal off-topic is, maar ik kan het best hier stellen omdat de 'kenners' van de Kempen toch op dit topic aan het discussiëren zijn.

Kan een trein, komende van Turnhout, te Herentals ontvangen worden op spoor 1, of kan deze enkel de sporen 2 en 3 bereiken?

Groeten,
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

Volgens mij kan het niet, heb het toch nooit gezien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het, gaat niet, er is geen wissel voorzien :-) van een bestuurder die morgen daar langs komt met de ir naar turnhout en terugkomt met de P trein
Wover

Bericht door Wover »

Nee dat kan niet, de treinen uit Brussel moeten op spoor 2/3 of 5 aankomen en vertrekken ;). Er ligt wel een wissel om van spoor 2 naar spoor 1 te gaan, die wordt soms gebruikt door de IR naar Neerpelt die op spoor 2 aankomt en dan op tegenspoor rijdt tot Olen, zodat de IR naar Brussel een stukje kan doorrijden als hij wat te laat is.

Snel in paint getekend:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Raar dat er geen spoor 4 is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Bibke schreef:Raar dat er geen spoor 4 is.
Dat is uitgebroken, zo zijn er nog stations hoor.
waver heeft zo spoor 3, 4 en 5
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Wordt de sporen bij aanpassingen dan nooit hernummerd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik vind het vooral raar dat ze daar niet 1 wisselke bijleggen, dat zou veel meer mogelijkheden scheppen voor kruisingen, inhalen, ... :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Shrek schreef:ik vind het vooral raar dat ze daar niet 1 wisselke bijleggen, dat zou veel meer mogelijkheden scheppen voor kruisingen, inhalen, ...
er zijn er juist weg :-), wetende da er vroeger nog een lijn meer was toen L29 nog volwaardig aarschot herentals turnhout was. Ik vermoed dat de L29 zelfs over grote stukken dubbelspoor gehad moet hebben ook al vind ik hieromtrent nergens info terug. maar als je over de lijn aan het rijden bent merk je toch dat de ondergrond er op voorzien is/was. zoals brugjes, overwegen, .... laten schijn geven van ooit dubbelspoor. niet noodzakelijk over de volledige lengte
Plaats reactie