Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Bericht door Kalimero »

vrtnieuws schreef:ma 12/02/07 - "Op regionale lijnen kunnen beter bussen rijden dan treinen. Ze zijn niet alleen goedkoper maar ook flexibeler." Dat zegt Leo Pardon, de gedelegeerd-bestuurder van het Reizigersverkeer van de NMBS in De Standaard.

Pardon gaat eind deze mand met pensioen en spreekt vrijuit. "Wat ik zeg is een doodzonde, maar de bus is soms een beter alternatief dan de trein."
NMBS
(foto Belga)

"De trein is een typisch vervoersmiddel voor massale verplaatsingen tussen grote centra", zegt Pardon. "We botsen dus met het klassieke dilemma van dit bedrijf. We moeten werken als een echt bedrijf, maar men verwacht ook dat we een maatschappelijke rol vervullen."

Ook de uitbouw van het GEN, het Gewestelijk Expresnet rond Brussel, is voor Pardon geen prioriteit van de NMBS. "De overheid heeft ons die taak gegeven, maar ze sluit echter dichter aan bij de activiteiten van de MIVB."
Geen tickets in krantenwinkels

En ook op de skitrein heeft Pardon kritiek. "Dat project is ten dode opgeschreven. Als ik hier nog langer zou zitten, zou ik pleiten om ermee op te houden."

Leo Pardon
(foto Belga)

Pardon wilde wel graag treintickets verkopen via supermarkten of krantenwinkels, maar kreeg daarvoor geen groen licht. "De beheersovereenkomst schrijft voor dat de voorkeur moet gaan naar loketten in stations."

Volgens Pardon zal het reizigersaantal de komende jaren wel stijgen. "Hoewel het publiek waarschijnlijk meer gespreid de trein zal nemen. De bevolking wordt ouder en die mensen moeten niet noodzakelijk tijdens de spits op de trein zitten."
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
nicken

Bericht door nicken »

:shock: Belgie is toch serieus achteruit aan het gaan ze :shock:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

nicken schreef::shock: Belgie is toch serieus achteruit aan het gaan ze :shock:
't is niet wanneer iemand iets zegt, dat dit ook zal worden uitgevoerd hé.
Laten we alles afwachten, het zijn binnenkort terug verkiezingen, dus wie weet wat er zal gebeuren!
nicken

Bericht door nicken »

SIMPY.be schreef:
nicken schreef::shock: Belgie is toch serieus achteruit aan het gaan ze :shock:
't is niet wanneer iemand iets zegt, dat dit ook zal worden uitgevoerd hé.
Laten we alles afwachten, het zijn binnenkort terug verkiezingen, dus wie weet wat er zal gebeuren!
op politiekers moet je nooit rekenen ,die doen het enkel om hunne prèè zoals gekend :evil:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Ik geef hier de link naar het interview http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... =G10187999 om eventuele misverstanden over de uitspraken te vermijden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Bericht door Dieselfreak »

Stop de afbouw van regionale lijnen! Er rijden nu al zo weinig treinen in landelijke gebieden. De bus is mijns inziens zeker geen goed alternatief: gemiddeld véél trager dan de trein. Je raakt meestal nog sneller op je bestemming per fiets.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Nadelen van bus

Bericht door Kalimero »

Ik vraag mij af of die mijnheer Pardon zelf wel eens de bus neemt. Alle respect voor de mensen die er werken, maar bussen mijd ik als de pest.

Belangrijkste reden is dat ik er gewoon niet tegen kan, het maakt mij letterlijk kotsmisselijk. Dat verergert met het aantal haltes, het vele bochtenwerk, en de plaats in de bus zelf. Op drukke momenten is vooraan blijven staan quasi uitgesloten, je wordt onvermijdelijk naar achter geduwd door de stroom van opstappende reizigers. Met de gelede exemplaren is het nog erger.
De trein daarentegen is het vervoersmiddel dat ik het best verdraag, ik zou het echt niet zien zitten mocht mijn trein vervangen worden door een bus.

Verder vind ik bussen erg onpraktisch omdat ze net als het wegverkeer filegevoelig zijn en daarenboven nog ettelijke keren moeten stoppen aan de vele haltes. Van rechtstreekse bussen tussen de belangrijkste plaatsen is vooralsnog geen sprake. De afstanden zijn vaak zodanig klein, dat een gemiddelde busrit amper tijdswinst oplevert ten opzichte van de fiets.

Wat de veiligheid betreft voel ik mij er allesbehalve op mijn gemak. Je bent totaal niet beschermd, met alle gevolgen vandien bij een ietwat bruusk remmaneuver.

De capaciteit van een bus kan moeilijker aangepast worden aan de vraag. De gelede bus is zowat het maximum dat ze kunnen bieden, een extra bus inleggen bij overbezetting doen ze nog niet zo snel. In het beste geval wordt de frequentie aangepast, maar daar heb je niet veel aan als je aansluitend nog moet overstappen op ander transport.

Tot slot heb ik zo mijn bedenkingen waarom er zoveel bussen door de stad moeten. Dat moedigt het gebruik voor superkorte afstanden enkel aan, het zijn geen uitzonderingen die een bus nemen voor 500 meter of minder. En dan maar de mensen betuttelen dat ze te weinig bewegen.
nicken

Bericht door nicken »

landelijke bussen = belbus (privemaatschappijen meestal)
dus nie zo goed voor landelijke gebieden
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Ik vraag mij af waarom deze ambtenaar, op enkele weken voor zijn pensioen, nu pas reageert, terwijl hij vanuit zijn functie nooit dergelijke voorstellen heeft gedaan. Bij ons noemen ze dat "nestbevuiling". Misschien vinden we deze naam terug in de raad van bestuur van één of andere busmaatschappij. Remember iemand uit het goederenvervoer die bij zijn pensioering is overgestapt naar de concurrentie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dit is het slechtste idee ooit :shock:
bussen zijn ofwel te vroeg, ofwel te laat, soms rijden ze al helemaal niet.
Bij de trein roepen ze om als er iets mis is, aan de bushalte sta je een half uur te wachten voor je dan maar besluit weer naar huis te gaan ...
Het comfort in bussen is ook 0, het wiebelt en schokt langs alle kanten, de zeteltjes zijn veel te klein en je hebt nog veel minder beenruimte dan in de trein.
En natuurlijk is de reistijd van een bus belachelijk lang, me de fiets ben je inderdaad meestal sneller.
De treinen rijden zon 90% op tijd volgens mijn ervaring (L25,L35 en L53a neem ik vooral)
Bij de bussen die ik neem is zon 50% ongeveer op tijd, 40% meer dan 5 minuten te laat en 10% meer dan 5 minuten te vroeg :shock:
Het regionaal vervoer zou juist meer met trein/tram gedaan moeten worden. Weg met die #@*bussen
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Van http://www.bttb.be:
BTTB schreef:Vervanging stoptrein door bus onaanvaardbaar
BTTB: stoptrein is ruggengraat regionaal openbaar vervoer

Persbericht BTTB 12 februari 2007

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is het niet eens met NMBS-topman Leo Pardon, die stelt dat sommige regionale treinen kunnen worden vervangen door bussen. De bus zit vast in de file, biedt minder comfort en heeft te weinig capaciteit in vergelijking met de stoptrein. De stoptrein moet de ruggengraat vormen van het regionale openbaar vervoer.

De BTTB stelt dat met de toenemende files de regionale trein meer dan ooit hét alternatief is voor de auto. Een bus is hier geen alternatief, en wel om drie redenen:

1. De bus kan qua reistijd nooit het niveau halen van een stoptrein. Bovendien staat de bus mee in de file. De stoptrein Gent-Eeklo doet er 35 minuten over, de bus van De Lijn rijdt over hetzelfde traject een uur.
2. Een bus biedt minder comfort dan de stoptrein.
3. Een bus heeft te weinig capaciteit. Op regionale treinen zitten in de spits al snel 200 à 250 mensen. Hiervoor zijn 4 tot 5 gelede bussen nodig.

In 1984 werden tal van regionale treinen vervangen door bussen. Die bussen werden echter nauwelijks gebruikt en klanten in de betrokken regio's keerden het openbaar vervoer massaal de rug toe.

De BTTB stelt dat er niet minder, maar méér moet worden geïnvesteerd in regionale treinen. De stoptrein dient te worden ontwikkeld tot ruggengraat van het regionale openbaar vervoer. Binnen de verstedelijkte Vlaamse ruit vraagt de BTTB overal een stoptrein om het half uur i.p.v om het uur.

De BTTB verwijst naar de buurlanden, waar wel wordt geïnvesteerd in regionale treinen. In Duitsland werden bijvoorbeeld de voorbije jaren tientallen regionale spoorlijnen heropend. Wel suggereert de BTTB om – naar het voorbeeld van de buurlanden – met een lichter treintype te rijden, ook bekend als light rail. Dit is goedkoper dan een klassieke trein. Bovendien dienen zowel het aanbod als de tarieven van de NMBS en De Lijn op elkaar te worden afgestemd.
pietje

Bericht door pietje »

ConducLK schreef:Minder treinen..... BETER MINDER BAZEN! In plaats van zich bezig te houden met treinen te laten rijden houden ze zich enkel bezig met het creeëren van postjes om die dan onder de vriendjes te verdelen.
Amaai, ik had het niet beter kunnen zeggen.
Ik zeg soms als een bedrijf het heeft over het aantal "Medewerkes" dat ze hebben: weten ze ook hoeveel "tegenwerkers" ze hebben?
:lol: :lol: :lol:
Gregske

Bericht door Gregske »

Lokale lijnen? Welke? Ik ben voorstander van een verhoogde indienststelling van lijntjes. In de Ardennen is er, zeker in de vakantie en in de weekends een zeer groot potentieel aan OV.

Ik stond zondagavond tussen Mariembourg en Charleroi-Sud in een eivolle trein naast veel toeristen die eveneens als ons op confortabele manier thuis wilden geraken. Maar ja, 15h18 is te vroeg en 19h18 te laat om terug te keren. Ik vroeg aan de TBG - al lachend- of ik korting kreeg op de treintickets toen hij ze kwam knippen. Alleen jammer dat er weinigen meelachen. 8)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In Duitsland werden bijvoorbeeld de voorbije jaren tientallen regionale spoorlijnen heropend.
Welke lijnen mogen dit dan wel zijn in België? De weinige regionale spoorlijnen die ik ken en die buiten dienst zijn geraakt zijn nagenoeg allemaal opgebroken.
Gregske

Bericht door Gregske »

Dietrich schreef:
In Duitsland werden bijvoorbeeld de voorbije jaren tientallen regionale spoorlijnen heropend.
Welke lijnen mogen dit dan wel zijn in België? De weinige regionale spoorlijnen die ik ken en die buiten dienst zijn geraakt zijn nagenoeg allemaal opgebroken.
Misschien die van Mariembourg naar Chimay, alleen zul je nogal wat kettingzagen nodig hebben :lol: .
Plaats reactie