Goederentreinen en HLE-13

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
carlos

Goederentreinen en HLE-13

Bericht door carlos »

Waarom wordt bij goederentreinen HLE-13 bijna altijd in traktieschakeling gebruikt?

HLE-13 is qua elektrisch vermogen na de HLE-20 toch krachtigste machine in het NMBS park? Gebeurt de omzetting van elektrisch vermogen in mechanisch vermogen (traktie) dan zo inefficient?
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Omdat een 13 normaal altijd op de Arthus-Meuze lijn rijdt (25Kv), en deze lijn erg bergachtig is. Een enkele 13 met zoveel ton kan anders moeilijk op sommige hellingen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ook de gemiddelde snelheid komt hierdoor hoger te liggen waardoor de uurregeling voor die trein een beetje korter kan
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

een 13 is onder 3kv toch maar zo krachtig als een 27?
maar mij valt het ook op dat de treinen die door 2 13nen getrokken worden vaak veel langer zijn dan andere goederentreinen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Shrek schreef:een 13 is onder 3kv toch maar zo krachtig als een 27?
maar mij valt het ook op dat de treinen die door 2 13nen getrokken worden vaak veel langer zijn dan andere goederentreinen :wink:
voor zover ik weet heeft een 13 onder 3kv geen vermogenverlies, toch ni wat ik las tot nu toe op zijn technische fiche die ik hier heb, wel verlies onder 1500V
Laatst gewijzigd door Steven op 17 feb 2007, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Hmm, interessante vervoeging van het werkwoord lezen.

edit door steven:Aangepast :-)
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Shrek schreef:een 13 is onder 3kv toch maar zo krachtig als een 27?
maar mij valt het ook op dat de treinen die door 2 13nen getrokken worden vaak veel langer zijn dan andere goederentreinen :wink:
De tractie keten word gevoed op zelfde manier op de beide voltages, de 25kV word omgezet naar 3000 V = en dan gaat die naar de tractie ketens. Het vermogen is dus gelijk op beide systemen
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Het vermogen is niet de enige factor, de adhesie is uiteindelijk de belangrijkste, op vlakke lijnen kan je in principe alles trekken, maar vanaf een zekere helling valt dat heel snel terug, en dan maakt het niet uit of je 3000pk of 8000pk hebt per loc, Als de trein te zwaar is blijft hij staan.
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Bericht door yannickvw »

Is een 13 niet "krachtiger" dan een 20?
pietje

Bericht door pietje »

neen, een 20 heeft even veel vermogen, maar een hogere trekkracht bij start. (314kN tgo 288kN bij een 13)
Doordat de 20 een 6 asser is die 20ton meer weegt dan 13 heeft hij meer adhesie met de sporen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

yannickvw schreef:Is een 13 niet "krachtiger" dan een 20?
Wat vermogen betreft is een 13 en een 20 gelijkwaardig, beiden hebben een uurvermogen van 5400 kW. De maximum aanzetkracht van een 20 is inderdaad hoger dan van een 13, door zijn 6 assen.
Nochtans gaat men bij de moderne goederenlokomotieven terug naar 4 assen omdat deze minder slijtage geven aan de sporen en omdat er tegenwoordig betere elektronische systemen zijn om slip te verhinderen.
R4C-Fan

Bericht door R4C-Fan »

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Adler schreef: Nochtans gaat men bij de moderne goederenlokomotieven terug naar 4 assen omdat deze minder slijtage geven aan de sporen en omdat er tegenwoordig betere elektronische systemen zijn om slip te verhinderen.
Spijtig dat deze 'systemen' niet echt werken :? :? :? :?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

e49memling schreef:
Adler schreef: Nochtans gaat men bij de moderne goederenlokomotieven terug naar 4 assen omdat deze minder slijtage geven aan de sporen en omdat er tegenwoordig betere elektronische systemen zijn om slip te verhinderen.
Spijtig dat deze 'systemen' niet echt werken :? :? :? :?
Eigenlijk zeer logisch, een locomotief met 4 assen heeft slechts 8 zeer kleine contactpunten met het spoor en bij een 6-asser zijn het er dat 12.
Dan mag je nog een perfomant Traction Control System hebben, het totale contactoppervlak blijft klein. En als je met 2 extra assen 33% het raakoppervlak kan vergroten, is het duidelijk dat dat een pluspunt is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja en toch zijn 13-en gevoeliger aan slippen dan bijvoorbeeld een 21/27 of andere vierassers
Plaats reactie