Wanneer dubbeldekrijtuigen op IC-A (Eupen Oostende)?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietmol

Wanneer dubbeldekrijtuigen op IC-A (Eupen Oostende)?

Bericht door pietmol »

Vandaag in Leuven de IC trein van 8u35 naar Brussel & Oostende genomen.
'T was weer bingo, voor de zoveelste keer waren er onvoldoende zitplaatsen op de trein. Daar sta je dan met je abo 1ste klasse.

aangezien dit een gekend probleem is dat zich reeds vele jaren voor doet lijkt het er wel op alsof de NMBS dit probleem niet wenst op te lossen.

Nochtans zou men dit probleem perfect kunnen oplossen door dubbeldekrijtuigen aan te kopen voor deze trein (200 km/u)

Wanneer gaan NMBS nu eens eindelijk dubbeldekrijtuigen aankopen die 200 km/u kunnen?
Bert

Bericht door Bert »

Na die hoop nieuwe M6'en waarvan momenteel de tweede bouwschijf in productie is, denk ik toch niet dat ze nog een ander type zullen bouwen. Men zal dan al over genoeg dubbeldekkers beschikken.

Dat er in de piek een plaatstekort is, is een probleem voor alle verbindingen.
carlos

Re: Wanneer dubbeldekrijtuigen op IC-A (Eupen Oostende)?

Bericht door carlos »

pietmol schreef:Vandaag in Leuven de IC trein van 8u35 naar Brussel & Oostende genomen.
'T was weer bingo, voor de zoveelste keer waren er onvoldoende zitplaatsen op de trein. Daar sta je dan met je abo 1ste klasse.

aangezien dit een gekend probleem is dat zich reeds vele jaren voor doet lijkt het er wel op alsof de NMBS dit probleem niet wenst op te lossen.

Nochtans zou men dit probleem perfect kunnen oplossen door dubbeldekrijtuigen aan te kopen voor deze trein (200 km/u)

Wanneer gaan NMBS nu eens eindelijk dubbeldekrijtuigen aankopen die 200 km/u kunnen?
dubbeldekrijtuigen op IC-A?

goed idee, waarom past men de M5 niet aan aan deze snelheid, dan zijn de andere reizigers ineens verlost van deze on-dingen
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Haha, strijk :p
M5 op de IC A
en I11 op L treinen :)
bobby

Bericht door bobby »

Bert schreef:Na die hoop nieuwe M6'en waarvan momenteel de tweede bouwschijf in productie is, denk ik toch niet dat ze nog een ander type zullen bouwen. Men zal dan al over genoeg dubbeldekkers beschikken.

Dat er in de piek een plaatstekort is, is een probleem voor alle verbindingen.

NMBS zou idd specifiek voor IC-A dubbeldeks die 200km/u (of meer) aankunnen mogen aankopen.

het is inderdaad schandalig dat NMBS op geen enkele manier iets doet aan de overbelasting op deze treinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dan kennen jullie het andere probleem niet, dubbeldeks van het type M6 zijn nu al niet toegelaten op een deel van het traject (voorbij luik zijn nieuwe dubbeldekkers niet toegestaan), er is dus ooit al is een ic-A geweest met M6, maar ze waren vergeten dat deze niet verder morgen dan luik.

dus zomaar effe zeggen maak M6 of m5 aangepast voor 200 gaat niet zomaar, dit alles heeft te maken met vrijruimteprofiel, er komt dus meer bij zien dan enkel de rijtuigen aanpassen. en waarom nam je (afhankelijk naar waar je moet want da staat niet in uw uitleg) de IC -K niet als je naar brussel moest, das normaal wel een dubbeldekker.
pietmol

Bericht door pietmol »

Steven schreef:dan kennen jullie het andere probleem niet, dubbeldeks van het type M6 zijn nu al niet toegelaten op een deel van het traject (voorbij luik zijn nieuwe dubbeldekkers niet toegestaan), er is dus ooit al is een ic-A geweest met M6, maar ze waren vergeten dat deze niet verder morgen dan luik.

dus zomaar effe zeggen maak M6 of m5 aangepast voor 200 gaat niet zomaar, dit alles heeft te maken met vrijruimteprofiel, er komt dus meer bij zien dan enkel de rijtuigen aanpassen. en waarom nam je (afhankelijk naar waar je moet want da staat niet in uw uitleg) de IC -K niet als je naar brussel moest, das normaal wel een dubbeldekker.

IC-K voorziet niet in aansluiting met L-trein vanuit Hasselt.
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:dan kennen jullie het andere probleem niet, dubbeldeks van het type M6 zijn nu al niet toegelaten op een deel van het traject (voorbij luik zijn nieuwe dubbeldekkers niet toegestaan), er is dus ooit al is een ic-A geweest met M6, maar ze waren vergeten dat deze niet verder morgen dan luik.

dus zomaar effe zeggen maak M6 of m5 aangepast voor 200 gaat niet zomaar, dit alles heeft te maken met vrijruimteprofiel, er komt dus meer bij zien dan enkel de rijtuigen aanpassen. en waarom nam je (afhankelijk naar waar je moet want da staat niet in uw uitleg) de IC -K niet als je naar brussel moest, das normaal wel een dubbeldekker.
1) M5 mag wel voorbij Luik;

2) maak een splitsbare trein, een gedeelte I11 en een gedeelte dubbeldek, dan kan men de dubbeldeksrijtuigen in Luik afkoppelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dan moet ge uw M5 aanpassen voor 200, nieuwe ophanging en nieuwe draaistellen vermoedelijk, misschien komen die dan technisch ook iets hoger te liggen (gaat over een paar cm) om nog voorbij luik te mogen, want dat is het probleem van de M6, laat de luchtvering weg en ze mogen er wel voor bij, enkel verboden in HKV, als ze in een HKM zitten mogen ze er wel voorbij aangezien de luchtvering niet in dienst is en ze dus net laag genoeg zijn dan.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

De M-6 en waren iets te groot, daarom hebben ze op het ganse net aanpassingen moeten doen, (Bovenleiding naar omhoog, perrons verder van 't spoor, bellastbed verlagen enz.) maar voor de tunnels op de L37 bleek de kosten de baten te overtreffen en hebben ze die (nog) niet gedaan
bobby

Bericht door bobby »

e49memling schreef:De M-6 en waren iets te groot, daarom hebben ze op het ganse net aanpassingen moeten doen, (Bovenleiding naar omhoog, perrons verder van 't spoor, bellastbed verlagen enz.) maar voor de tunnels op de L37 bleek de kosten de baten te overtreffen en hebben ze die (nog) niet gedaan

Dit zal waarschijnlijk allemaal waar zijn, maar de IC-A zit al jarenlang overvol en NMBS slaagt er niet in om een oplossing aan te bieden...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Ik ben er zeker van dat met een aantal aanpassingen aan de M6 200 wel te doen is .. waarom is het draaistel van het stuurrijtuig extra zwaar uitgevoerd met 2 schokdempers ? OK , de eisen van comfort zijn al hoger dan vroeger en elk nieuw materieel voor 160 heeft 1 à 2 schokdempers ... Ik wil maar zeggen : 1 schokdemper : ≤ 160 km/u , 2 schokdempers ≥ 160 km/u..

Op L2 zou dat niet eens zo'n probleem zijn , aangezien op meerdere Franse forums al gezegd is dat de PBKA niet meer toegelaten is op de Zuid-Franse HSL's (LGV Sud-Est/Rhône-Alpes/Méditeranée) omdat de hoogte van de rijdraad op L2 anders is dan die van de Franse HSL's.. L1 en LGV Nord blijken hier echter wel aan aangepast te zijn (nog andere hoogte ?) , of anders is het weer een verzinsel.. En ook al heeft de PBKA een actieve pantograaf (aanpassend aan hoogte en druk van de bovenleiding) , een verschil van 20 cm valt volgens mij moeilijk direct te overbruggen.De standen op de selectieknop hebben toch namelijk bepaalde grenswaarden ??

Wat ik wil zeggen is : aangezien de draad op L2 hoger lijkt te hangen , zal de M6 er wel onder kunnen .. rest nog enkel het probleem van deuren : zullen de deuren een schokgolf van 500 km/u (als de M6 200 rijdt en de Thalys 300) kunnen weerstaan ? I11 heeft een speciale deursluiting daarvoor en ook enkele I5 rijtuigen hebben de test doorstaan als remrijtuigen op een meetrit met I11 meetrijtuig , maar toch ..

En aangezien de M6 dan ook compatibel is met HLE13 , lijkt er al helemaal geen probleem te zijn.. En die HLE13 worden dan later vervangen door de nieuwe Siemens locs , die speciaal voor M6 en I11 voorzien zijn ..
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Misschien kan er gewoon een halfuursdienst IC A worden gereden, toch zeker op de spits, dan spreid je de reizigers meer in de tijd, en hoef je geen dubbeldeksrijtuigen @ 200km/u te hebben.
Taurus

Bericht door Taurus »

Vreemd dat de PBKA niet meer op de Zuid-Franse LGV's mag komen, dan zou de TGV-Duplex het ook niet meer mogen :? De enige reden die ik me kan voorstellen is dat er in Zuid-Frankrijk weinig of geen machinsten zijn die PBKA bevoegd zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd het grootste probleem voor de M6 zou (idem M5 trouwens) de sluiting en dichting van de deuren kunnen zijn door hun oppervlakte die ze hebben. ze moeten bepaalde druk kunnen weerstaan zonder dat ze uit de scharnieren gaan hangen na een tijdje, kijk naar tgv duplex deuren en onze M6, misschien dat we er uit kunnen leren dat deze deuren veel te groot gemaakt zijn om geschikt te krijgen voor HSL's, aangezien de deuren een schokgolf van 300km/u moeten verdragen van een kruisende trein, de deuren van I11 en I5 zijn enkel deuren die zowel links als rechts vast gezet worden, vrees echter dat dit ni mogelijk zal zijn met dubbele deuren zoals deze op onze M rijtuigen voorkomen
Plaats reactie