poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

geen klasses
17
18%
2
68
72%
3
5
5%
4
5
5%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Steven »

dat per ongeluk in eerste klasse komen kan je enkel voorkomen door afgesloten delen te maken, doch dit zou naar het schijnt tegen alle veiligheid in zijn. In geval van incidenten zou dit de evacuatie bemoeilijken en dit zou de reden zijn waarom men daar van is teruggekomen om dat te doen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door kika »

bobby schreef:Kika het gaat er natuurlijk ook om om de reistijd nuttig te kunnen gebruiken,
om vrijelijk discussies te kunnen voeren zonder dat buitenstaanders meeluisteren...

maar ook de individuele reiziger heeft soms nood aan privacy (lezen van bedrijfsdocumenten, voeren van GSM gesprekken,... gewoon "gerust gelaten worden",...)
hoe kan een spoorwegmaatschappij dit organiseren en tegen welke verkoopprijs?
Uiteraard. Maar gezien de kortere reistijden binnen de Belgische grenzen, is het nut beperkter. Ook gebeurd het nogal vaak (tenminste bij mij) dat je met iemand moet vergaderen uit Kortrijk, iemand uit Brussel en nog iemand uit Gent. Nou dan spreken we bvb. af op de Parvis in Sint-Gillis, 10 minuutjes lopen vanaf Bxl Zuid. Prima. Maar dat zijn 4 mensen die 2x10 minuten moeten lopen. En voor de mensen uit Gent en Kortrijk moet je al goed uitkijken als je op dezelfde trein wilt zitten voor een half uurtje. Dus vandaar dat het lonender zou kunnen zijn voor de NMBS om zulke ruimtes op pakweg Gent Sint-Pieters, Namur, etc. te plannen i.p.v. ze laten rondbollen. En mjah, lezen van bedrijfsdocumenten, er zijn van die zichtbaarheidsfolies waardoor je echt kaarsrecht voor een scherm moet zitten. Voeren van gesprekken zou kunnen in coupés, die verder leeg zijn. Echt gevoelige zaken moet je zeker niet op treinen lezen of bediscussiëren. Maar zulke aparte standaard coupés, als je die compleet zou willen reserveren voor jezelf of je groepje wat kost dat dan? Er is niet zoveel materiaal met zoiets, ben je dus ook treingebonden. En hoe gepast is het dat je een een ganse coupé kan afhuren als er elders in de trein mensen moeten staan? Ik heb helemaal niks tegen coupés, en vind het ook prima dat je een stoel kan reserveren. En soms erger ik me aan het feit dat een reservering bij DB na een kwartier 'weg' is. En soms vind ik dat fijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

Gisteren te Namen, in de eerste klasse van een gemoderniseerd klassiekje. De treinbegeleidster kwam de vervoerbewijzen controleren. Een passagier toonde zijn abonnement.

TBG: "C'est un abonnement deuxième classe?
passagier: "Oui"
TBG: "Oh, ce n'est pas grave!"

Ik verwachtte dat ze hem toch op zijn minst naar de tweede klasse zou verwijzen, maar nee hoor, de man mocht rustig blijven zitten. :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Gisteren te Namen, in de eerste klasse van een gemoderniseerd klassiekje. De treinbegeleidster kwam de vervoerbewijzen controleren. Een passagier toonde zijn abonnement.

TBG: "C'est un abonnement deuxième classe?
passagier: "Oui"
TBG: "Oh, ce n'est pas grave!"

Ik verwachtte dat ze hem toch op zijn minst naar de tweede klasse zou verwijzen, maar nee hoor, de man mocht rustig blijven zitten. :roll:
In zo een geval zou ik onverbiddelijk klacht indienen. Ik heb trouwens al enige tijd de indruk dat er tbg's rondlopen die gewoon geen opmerkingen meer maken. Dat staat in schril contrast met wat de NMBS zelf schrijft: "Wij hebben uw opmerking in verband met de controle in de 1e klas rijtuigen (sic!) goed ontvangen en hebben de betrokken diensten hiervan op de hoogte gebracht. Toch willen we graag bevestigen dat aan alle treinbegeleiders wordt gevraagd om nauwgezet de bestaande reglementering i.v.m. het toelaten van reizigers in het 1ste klas rijtuig te respecteren. Deze regels worden hen ook regelmatig herhaald tijdens de opleidingssessies die periodiek gehouden worden."
Met vriendelijke groet

overweg13
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Patrick »

Dieselfreak schreef:Gisteren te Namen, in de eerste klasse van een gemoderniseerd klassiekje. De treinbegeleidster kwam de vervoerbewijzen controleren. Een passagier toonde zijn abonnement.

TBG: "C'est un abonnement deuxième classe?
passagier: "Oui"
TBG: "Oh, ce n'est pas grave!"

Ik verwachtte dat ze hem toch op zijn minst naar de tweede klasse zou verwijzen, maar nee hoor, de man mocht rustig blijven zitten. :roll:
Dan zou ik als reiziger op mijn strepen gestaan hebben en die TBG er fijntjes op gewezen hebben dat ze de reglementering niet toepast.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door overweg13 »

Patrick schreef:
Dieselfreak schreef:Gisteren te Namen, in de eerste klasse van een gemoderniseerd klassiekje. De treinbegeleidster kwam de vervoerbewijzen controleren. Een passagier toonde zijn abonnement.

TBG: "C'est un abonnement deuxième classe?
passagier: "Oui"
TBG: "Oh, ce n'est pas grave!"

Ik verwachtte dat ze hem toch op zijn minst naar de tweede klasse zou verwijzen, maar nee hoor, de man mocht rustig blijven zitten. :roll:
Dan zou ik als reiziger op mijn strepen gestaan hebben en die TBG er fijntjes op gewezen hebben dat ze de reglementering niet toepast.
Liever een torpedo via een klacht. Anders word je zelf nog de dupe van de historie, en de bedoeling is dat zij dat wordt.
Met vriendelijke groet

overweg13
franksken

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door franksken »

Dieselfreak schreef:Gisteren te Namen, in de eerste klasse van een gemoderniseerd klassiekje. De treinbegeleidster kwam de vervoerbewijzen controleren. Een passagier toonde zijn abonnement.

TBG: "C'est un abonnement deuxième classe?
passagier: "Oui"
TBG: "Oh, ce n'est pas grave!"

Ik verwachtte dat ze hem toch op zijn minst naar de tweede klasse zou verwijzen, maar nee hoor, de man mocht rustig blijven zitten. :roll:
En waarom zou een treinbegeleider(ster) een pak rammel riskeren voor een
reglement je uitgevonden door iemand op een bureauke ver weg van het echte werk.
Is meteen ook de reden waarvoor eersteklasplaatsen in vraag moeten gesteld worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Steven »

Dan schaffen beter alles af. Want als je alles miet toestaan "omdat je een pak rammel zou kunnen krijgen". Geen controles meer en iedereen doet toch wat hij wil. Indien iemand commentaar durft geven gaan we slaag uitdelen, man toch wat een mentaliteit en voor blijkbaar een gebrek aan een zekere vorm van gezag.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Dan schaffen beter alles af. Want als je alles miet toestaan "omdat je een pak rammel zou kunnen krijgen". Geen controles meer en iedereen doet toch wat hij wil. Indien iemand commentaar durft geven gaan we slaag uitdelen, man toch wat een mentaliteit en voor blijkbaar een gebrek aan een zekere vorm van gezag.
Inderdaad: mijn branche was het onderwijs. Wat moest ik dan doen? Alles door de vingers zien, zowel op het vlak van tucht als resultaten? Sorry, maar dan riskeerde ik toch liever een pak rammel of een keiharde confrontatie. Je moet toch nog een beetje beroepsfier blijven.
En ik ben ook nog voetbalscheidsrechter geweest. Met mijn 1,72 m was ik vaak de kleinste op het veld, maar ik floot zoals ik dacht te moeten fluiten. Ik heb een keer een mot gekregen: de ploeg is na mijn degelijk verwoorde verslag meteen uit de competitie gezet.

We moeten ons niet zomaar neerleggen bij het recht van de sterkste of bij de wet van de straat.
Met vriendelijke groet

overweg13
franksken

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door franksken »

We mogen inderdaad niet toegeven,maar stel jezelf in de plaats van een tbg die tegenover een reiziger staat die ,in weerwil van de reglementatie,toch wil blijven zitten.Wat zouden jullie doen??
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door overweg13 »

franksken schreef:We mogen inderdaad niet toegeven,maar stel jezelf in de plaats van een tbg die tegenover een reiziger staat die ,in weerwil van de reglementatie,toch wil blijven zitten.Wat zouden jullie doen??
Ik zou hem laten zitten en meteen securail of de politie bellen. Maar het aantal reizigers dat echt blijft zitten is erg beperkt.
Met vriendelijke groet

overweg13
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door thejay »

Er is op zich niets op tegen om 1e en 2e klas te behouden, indien men maar zorgt voor voldoende plaats in 2e.
De overkill aan sommige plaatsen 1e klas is onlogisch en onpraktisch.

bijv. Zeer regelmatig word ik geconfronteerd met 3x AM96 op Gent-Antwerpen v.v.: 3 volledige rijtuigen 1e klas die geen van 3 nog niet eens voor de helft bezet zijn en in 2e moeten mensen blijven staan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Steven »

Niet overdrijven. In de ms96 krijgt eerste klasse geen volwaardige lengte van een rijtuig. Door de pakwagen, afdeling voor de TBG, mindervalide wc blijft er nog maar 75% van de lengte over. Als het al zoveel is. Want het platform aan de wc is er ook al ets groter zodanig dan men kan draaien met een rolstoel.
franksken

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door franksken »

overweg13 schreef:
franksken schreef:We mogen inderdaad niet toegeven,maar stel jezelf in de plaats van een tbg die tegenover een reiziger staat die ,in weerwil van de reglementatie,toch wil blijven zitten.Wat zouden jullie doen??
Ik zou hem laten zitten en meteen securail of de politie bellen. Maar het aantal reizigers dat echt blijft zitten is erg beperkt.
Tsja,securailmensen die wel willen maar niet mogen EN...
politiemensen die wel mogen maar niet willen.
Enkele weken geleden meegemaakt in Brussel-Noord!! :x :x
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door groentje »

Maar dan zit het probleem vooral daar, niet bij een treinbegeleider die zijn werk doet. Ik wil het werk van een treinbegeleider niet onderschatten, het is niet eenvoudig om de juiste toon te vinden tussen klantvriendelijkheid en de regels doen naleven. Sommige scherpslijpers scheppen er een satanisch genoegen in om al bij een verkeerde komma de zwaarste boete uit te schrijven (ik maak er even een karikatuur van), en dat is ook geen oplossing, net zo min alles door de vingers te zien dat is.
Een tbg is echter ook verantwoordelijk voor de orde op een trein. Zich aan de regels houden hoort daar bij.
Plaats reactie