poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

geen klasses
17
18%
2
68
72%
3
5
5%
4
5
5%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gregske

Bericht door Gregske »

Er moet maar één goede klasse zijn, een tweede suplementair maar dit zou moeten uitblinken in meer service zoals drankverstrekking.

Zetels moeten altijd in orde zijn, de treinen altijd proper en overal voldoende plaats.
carlos

Bericht door carlos »

Steven schreef:

tja kijk ons land bied een sociaal systeem aan en zorgt er voor dat de minder bedeelden zich tegen bepaalde voorwaarden ook kunnen verplaatsen, in uw systeem zouden die volledig uit de boot vallen (of beter gezegd trein) aangezien sociaal voordelige tarieven niet echt thuis horen in een commercieel bedrijf

of ga je die mensen aan sociaal tarief een auto laten kopen?
ons land biedt een sociaal systeem dat door bepaalde bevolkingsgroepen en bepaalde politici zo misbruikt wordt dat het alles behalve sociaal is tov de mensen die dit systeem moeten financieren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

noem mij 1 land waar er geen misbruik gemaakt word van het systeem? dat ligt niet aan het systeem zelf, maar wel aan de controle er op zo eenvoudig is dat, waarom kunnen er nog zoveel zwartrijders zijn? vanwege de controle, waarom rijden er toch nog zoveel mensen te snel met de auto, wegens gebrek aan controle, en zo verder
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

sncf-sncb schreef:
Patrick schreef:We zijn de klasse "bar/disco" vergeten! :wink:
Isda ni voor iedereen geldig die zich in die trein bevind?
Ik wil een bar/disco in elke trein, dat was mijn idee. "En we gaan nog nie naar huis, bijlange nie, bijlange niet." En opeens waren er geen klachten meer over vertragingen! :D
carlos

Bericht door carlos »

Patrick schreef:[Ik wil een bar/disco in elke trein, dat was mijn idee. "En we gaan nog nie naar huis, bijlange nie, bijlange niet." En opeens waren er geen klachten meer over vertragingen! :D

maar dan weer klachten over te weinig bier of zo...
Jonathan

Bericht door Jonathan »

carlos schreef:
Patrick schreef:[Ik wil een bar/disco in elke trein, dat was mijn idee. "En we gaan nog nie naar huis, bijlange nie, bijlange niet." En opeens waren er geen klachten meer over vertragingen! :D

maar dan weer klachten over te weinig bier of zo...
Om van zatte reizigers nog maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasse's moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

Lees dit eens: NMBS overweegt afschaffing eerste klasse.
Dit stamt uit 2003. Lees dan dit artikel uit 2005: NMBS wil eerste klasse behouden.
En ten slotte dit uit 2011: NMBS vindt eerste klasse niet overbodig

Aan die evolutie te zien, lijkt het me niet dat de nmbs de eerste klasse zal opheffen. In 2003 was er sprake van, maar in 2005 stond de spoorwegmaatschappij er negatief tegenover, en in 2011 ook. :)

Ik vind het huidige systeem met twee klasses goed, maar dan moet er wel een duidelijk verschil zijn, zoals in de rode klassiekjes, M4, Deense Neus en I11.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: poll: hoeveel klasse's moet een trein hebben?

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:
Ik vind het huidige systeem met twee klasses goed, maar dan moet er wel een duidelijk verschil zijn, zoals in de rode klassiekjes, M4, Deense Neus en I11.
Zet die voorwaarde maar prominent in het vet. Dat niet iedere eerste klasse superdeluxe is, daar kan ik mee leven, maar zoals bvb. de Euregiobahn het maakt is wel erg bont: alles identiek aan 2e klasse, enkel een stickertje en 2 kartonnetjes boven de stoelen geven 1e klasse aan. Nog. stukken slechter als bij een M6 dus.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: poll: hoeveel klasse's moet een trein hebben?

Bericht door jotie »

Eigenlijk kan ik geen reden verzinnen waarom je verschillende klasses zou moeten aanhouden. De enige reden waarom je in mijn ogen een kaartje eerste klasse zou kopen, is om een grotere kans te hebben op een rustige zitplaats. Ik schrijf wel 'kans', want ook in de eerste klasse zijn er regelmatig iPods, telefoons, kinderen en koffiewijven te vinden - en dat schrijf ik dus als ervaringsdeskundige :) . Dan heb je betaald voor een eerste klasse kaartje en krijg je alsnog het gedonder op je kop. Vandaar dat ik nu een 2e klas treinkaart heb + een tienrittenkaart klasverhoging. Is het rustig in 2e klas, dan blijf ik daar; is er herrie, dan zoek ik andere oorden op.

Kortom: ik pleit dus voor één klasse (enfin, geen dus), maar wel met voldoende stiltecompartimenten waar die stilte dan ook gehandhaafd wordt door 'zachte' sociale controle en de 'harde' controle van de TBG. Op de deuren naar die compartimenten zou dan wel in 27 talen en in joekels van letters moeten aangegeven worden dat het een stiltezone betreft. Een hogere prijs mag daarvoor niet gevraagd worden; ik beschouw orde, rust en stilte immers als 'basiscomfort'.

Mocht er toch nog iemand zonodig in een luxueus salon willen rondrijden, mag een piepkleine eerste klasse die naam waardig gerust blijven bestaan, maar niet als het kiezen wordt tussen stilte of luxe.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasse's moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

jotie schreef:Eigenlijk kan ik geen reden verzinnen waarom je verschillende klasses zou moeten aanhouden.
Om mensen de keuze te geven tussen voor meer geld maar met meer comfort te reizen of goedkoper maar met minder comfort te sporen. Als treingebruiker heb je in het algemeen al zeer weinig keuze, waarom zou dat laatste beetje dan ook moeten verdwijnen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Guus

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Guus »

Tja, als ik vervelijk in nederland wat de prijs 1ste klas in vergelijking met de 2de klasse, exorbitant hoge prijzen!!!. Zet er dan nog een tussenklasse in (mix van. 1 ste en 2de klasse). Maar ik reis voor minn werk met zowel ov als auto. En als ik dan ov reis, is het éérste klasse omdat mijn baas betaald.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door bobke »

Ik denk dat twee klassen het beste systeem is. Het is een vorm van extra inkomst voor de spoorweg, meer stilte (niet altijd) /professioneler / meer luxe...
Drie klassen is dan meer voor langeafstandsritten zoals hogesnelheidslijnen. Zijn er bij Eurostar ook geen drie klassen? Of is het Thalys/ICE?

En eerste klasse afschaffen en er stiltecompartementen in de plaats, is nogal een moeilijk initiatief denk ik. De mensen staan verspreid over het hele perron. Velen zullen die extra 10 meter verplaatsen niet doen omdat het toevallig juist een stiltewagon is . gewoon opstappen gaan ze doen.
Wat wel een oplossing kan bieden zijn dubbeldekkers. Daar kan je boven zitten in de stilte (ik zeg boven omdat, ofja in de M6'en is dat toch zo), als je vanonder zit, hoor je de mensen heen en weer stappen=> niet echt stil dus, dat zou eigenlijk wel niet mogen? is dat zo slecht geïsoleerd, of gebruik gemaakt van slechte materialen (niet geluiddempend) en de onderverdieping voor de rest. Dit zou de ideale manier zijn, als eerste klasse wordt afgeschaft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Steven »

bobke schreef:Ik denk dat twee klassen het beste systeem is. Het is een vorm van extra inkomst voor de spoorweg, meer stilte (niet altijd) /professioneler / meer luxe...
Drie klassen is dan meer voor langeafstandsritten zoals hogesnelheidslijnen. Zijn er bij Eurostar ook geen drie klassen? Of is het Thalys/ICE?
Eurostar heeft eerste en tweede klasse, maar de eerste klasse is ontdubbeld in twee soorten eerste klasse.
Ook de Railjet van de ÖBB werkt op die manier.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door kika »

bobke schreef:Drie klassen is dan meer voor langeafstandsritten zoals hogesnelheidslijnen. Zijn er bij Eurostar ook geen drie klassen? Of is het Thalys/ICE?
Bij ICE heb je slechts 2 klassen, maar er zijn wel telefoonzones (repeater), familieafdeling, bistro, stiltecoupé, vroeger had je zelfs een conferentiecoupé (met fax en elektrische schrijfmachine!), maar die zijn nu dus familiecoupé geworden. Dus een hoop variatie binnen en met de klassen. Dat vind ik ook prima, niet te vergelijken met de gemiddelde 1e klasse van een RE, waar je geen coupés hebt, geen stopcontacten en eigenlijk enkel wat meer beenruimte.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Eurostar heeft eerste en tweede klasse, maar de eerste klasse is ontdubbeld in twee soorten eerste klasse.
Ook de Railjet van de ÖBB werkt op die manier.
& Waarin verschillen die twee soorten eerste klasse?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie