poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

geen klasses
17
18%
2
68
72%
3
5
5%
4
5
5%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

intercity schreef:Ik heb gekozen voor geen klasse.

Het zou beter zijn om de volledige capiciteit van de trein te benutten om in plaats van verschillende klassen plaatsen reserveerbaan maakt.
Moeten de verschillende klasses in een vliegtuig dan ook afgeschaft worden, mag een hotel geen kamers van verschillende prijs en kwaliteit aanbieden, moeten op een vakantiepark alle huisjes hetzelfde zijn, enz.? Als het aan sommige mensen lag, zouden we wellicht allemaal in precies dezelfde huizen wonen en zouden alle auto's, treinen, bussen, fietsen, brommers, enz. er precies hetzelfde uitzien. :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door kika »

Als je enkel het capaciteitsargument brengt, betekend dat dan dat je in een treintje waar de lijn nog veel capaciteit heeft je wél verschillende klassen mag hebben? Zit je snel weer in het verhaal over 1 klasse bij een voorstadsnet, maar bij langere afstanden wil ik toch meer comfort/rust/... Als je kijkt hoe het Belgische net in elkaar zit, zie je dat het merendeel een langere tijd onderweg is ondanks dat gans België voorstad van elkaar is.

2 klasses vind ik dus prima, op IC-materieel graag ook nog wat meer verschillende ruimtes: stiltezone, kindercoupé, etc. Als de NMBS meer inkomsten wilt door reserveringen aan te bieden, zal ze eerst serieus moeten investeren. Een reservatiesysteem is nog niet zo ontzettend ingewikkeld, maar om dan het juiste materieel op de juiste plek te hebben (waar is wagon 3...) inclusief aanduidingen aan de stoelen.. Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.
sippycarlito

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door sippycarlito »

Persoonlijk ben ik voor geen klassen, alhoewel ik altijd 1ste gebruik als ik alleen ben, maar dagelijks in 2e naar school ga. En ik kan je zeggen. Je hebt altijd mensen die het proberen om in 1ste te zitten en niet gesnapt worden. Als jij daar dan braaf op de gang staat, vindt je dat wel niet leuk.

Maar ik vind dus dat 1klasse voor iedereen veel beter zou zijn. Dan zou er al weer 1 ticketformule wegvallen. Kijk naar Engeland. De Southeastern class 395 HST tussen London en Kent heeft zelfs geen 1ste klas. En dat zijn recente treinen.

Maar omdat er geen 1ste klas is, moeten niet alle rijtuigen dezelfde configuratie hebben.
-Je moet "gewone" rijtuigen met 2+2 zitting in 'airline' en 'vierzit' blokken. Kijk naar I11. (L/IR/IC/HST)
-Quiet coaches/zones zou ik ook graag hebben. En beplakt met folie dat gsm-stralen enzo hindert. (IR/IC/HST)
-Coupées (IR/IC/HST)
-een nieuwe opstelling: 1+3 (IR/IC/HST)
-speciale Piekuur rijtuigen: kijk naar London Overground class 378 in UK: met enkel zijdelingse zitting + veel staanplaats (P/CR)

En om het zwartrijden te compenseren: poortjes naar perrons! Dit zou zo handig zijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

Moet je dit eens lezen: Iedereen gelijk in de trein
Bert Van Raemdonck schreef:Wie het zich kan permitteren, krijgt een luxezitje, terwijl het plebs tevreden moet zijn met een gewoon bankje. Klinkt een beetje middeleeuws? En toch gaat het er zo aan toe in onze treinen.
Laat ik eens een soortgelijke uitspraak doen: "Wie het zich kan permitteren, krijgt een luxueuze villa, terwijl het plebs tevreden moet zijn met een oud rijhuisje. Klinkt een beetje middeleeuws?"

Er wordt nooit gediscussieerd over het bestaansrecht van de businessclass in vliegtuigen, of over het recht van hotels om kamers van verschillende prijzen aan te bieden. Maar op de trein moet het wel allemaal eenheidsworst worden, vinden velen. Het lijkt wel of treingebruikers bijna allemaal fervente communisten zijn. Is het gek dat je meer kwaliteit kunt krijgen door meer te betalen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Patrick »

Dieselfreak schreef:Moet je dit eens lezen: Iedereen gelijk in de trein
Ook effe de reacties op dit opiniestuk lezen, zie onderaan bij 'Lees ook'. Zo komt de slinger weer in evenwicht :wink:
franksken

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door franksken »

Op gevaar af op een aantal zere teentjes te trappen:
Waarom eerste klasse behouden wanneer er quasi geen verschil is met tweede klasse(desiro's).
En 't zal ook een pak zever minder zijn voor de TBG's.
Ieder zijn mening voor de rest. :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

Waar staan die reacties?

Uit het opiniestuk "Betalen voor stilte":
Marc Hooghe schreef:Die mooie oude rijtuigen met rode of groene gestreepte pluche vind je hoogstens nog op een al half afgedankt treintje naar Eeklo.
Mooie oude rijtuigen met rood of groen gestreepte pluche? Hij bedoelt zeker de rode klassiekjes? Ik weet zeker dat Marc Hooghe nooit de trein naar Eeklo neemt, want daar komt enkel de MW41, andere treinen kunnen daar niet komen wegens geen draad. En dit is dan weer wel waar natuurlijk:
In de moderne rijtuigen is er nauwelijks nog een verschil tussen rijtuigen eerste en tweede klas, en zo hoort het ook.
Alleen met "zo hoort het ook" ben ik het absoluut niet eens.
franksken schreef:Waarom eerste klasse behouden wanneer er quasi geen verschil is met tweede klasse(desiro's).
Om meer kans te hebben op een zitplaats, minder last te hebben van lawaaiierige passagiers,... Trouwens, in de Desiro zijn er toch wel enkele verschillen tussen de klassen. De stoelen in coachopstelling hebben in eerste klasse bijvoorbeeld klaptafeltjes, in de tweede klasse niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Patrick »

Dieselfreak schreef:Waar staan die reacties?
De reacties zijn inderdaad die andere opiniestukjes.

Als er enkel wat "cosmetische" verschillen zijn tussen 1e en 2e (andere kleur of materiaal van zetels, of een tafeltje) dan hoeft er voor mij ook geen behoud van beide klassen meer te zijn. Een aantal zaken die men wel kan invoeren om 1e klas te behouden:

- vervoerbewijs 1e klas = toegang tot wachtruimtes 1e klas in belangrijke stations (zie bv. VK, F, D). (Maar die hebben we dus niet in België.)
- vervoerbewijs 1e klas = volledige flexibiliteit qua reisvoorwaarden (vb. reisonderbreking mogelijk met seniorenbiljet 1e klas, Railpass 1e klas, terugreis mogelijk de dag nà de heenreis)
- afgesloten rijtuig (dus geen doorgang 1e < > 2e). (Maar daarvoor zijn andere treinstellen nodig en er is bovendien het aspect 'evacuatie', 'sanitair' enz.)
- 'stille' ruimte (dus luid telefoneren niet toegelaten)

En dat men eens begint om de rijtuigen 1e duidelijk te onderscheiden van 2e. Dit kan al aan de buitenkant door ze bv. in een andere kleur te schilderen i.p.v. die gele streep die je heel moeilijk kan zien omdat die boven de vensters is aangebracht i.p.v. op 'ooghoogte'.

Beetje dromen op een maandag moet kunnen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Steven »

maar die andere opiniestukken halen ook degelijke zaken aan. We aanvaarden prijsverschillen in hotels, vliegtuigen en gsm-abo's. Maar in een trein zou dat niet mogen. Heel de wereld draait op een systeem waarbij voor alles en nog wat prijsverschillen bestaan maar bij de trein mag het niet.
Mensen die meer geld willen geven aan een ticket kan je dat toch niet kwalijk nemen, iedereen is daar vrij in.
Het argument van de cijfers kan ik ook deels bijtreden. Het aanbrengen van cijfers is misschien te hard, herbenoemen van die afdelingen naar Economy en stilte of zo (veel opties mogelijk als je het mij vraagt).
Dit laatste doen ze in Oostenrijk al bij hun Railjets, het is daar zelfs zo dat er daar terug 3 (ja DRIE) afdelingen zijn in de trein. Zelfs Eurostar deelt haar tickets op in drie verschillende rangen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:maar die andere opiniestukken halen ook degelijke zaken aan. We aanvaarden prijsverschillen in hotels, vliegtuigen en gsm-abo's. Maar in een trein zou dat niet mogen. Heel de wereld draait op een systeem waarbij voor alles en nog wat prijsverschillen bestaan maar bij de trein mag het niet.
Zelden met ik het zo hard met iemand eens geweest.
Steven schreef:Mensen die meer geld willen geven aan een ticket kan je dat toch niet kwalijk nemen, iedereen is daar vrij in.
Het argument van de cijfers kan ik ook deels bijtreden. Het aanbrengen van cijfers is misschien te hard, herbenoemen van die afdelingen naar Economy en stilte of zo (veel opties mogelijk als je het mij vraagt).
Toch belachelijk als mensen dat plots WEL aanvaarden alleen maar omdat ze die klasses anders benoemen, niet? :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
carlos

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door carlos »

op de Benelux-trein heb je enkele zogenaamde 'stilte coupés'.

eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om zo'n coupeetje volledig te reserveren/huren, zodat je deze als vergaderzaaltje kan gebruiken...
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Terminus »

Voor een vergadering in gebarentaal, Carlos? :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Steven »

een vergadering in een stilteafdeling? dat klinkt heel tegenstrijdig, een vergadering die stil is, is de vergadering waar niemand iets zegt. :mrgreen: :mrgreen:
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door jotie »

Het klassenonderscheid is negentiende-eeuws en nergens goed voor. Wat wel ergens goed voor is, is het opdelen van een trein in zones gelieerd aan een bepaalde functie. Ik denk aan een stiltezone, een werkzone, een praatzone en een familiezone. Op korte afstanden, en met het huidige materieel van de NMBS, is dat wellicht niet goed te realiseren. Een opdeling in twee zones: 'rust' en 'rumoer' zou wel mogelijk moeten zijn.

Een meerprijs voor het gebruik van de een of andere zone lijkt mij slechts gerechtvaardigd wanneer er ook een impact zou zijn op het te vervoeren reizigers per vierkante meter, maar dat hoeft in een twee (of vier) zones systeem absoluut niet het geval te zijn.

Zolang de twee klassen bestaan, zal ik er afwisselend gebruik van maken. Wel beseffende dat er eigenlijk geen enkele reden is waarom ik een eerste klasse kaartje zou moeten kopen, vermits de kans op 'rust' geen prijs zou mogen hebben, maar gewoon de basisconditie zou moeten zijn. 'Rust' betekent overigens nog geen absolute stilte zoals ze in een stiltecoupé zou moeten heersen, maar gewoon een rustige omgeving waar niet nodeloos luid wordt gepraat of gebeld, waar naar muziek wordt geluisterd met gesloten hoofdtelefoons, en waar kinderen gerust alle mogelijke 'waarom'-vragen aan hun ouders of grootouders mogen stellen, maar zich onthouden van het voortdurend in het gangpad over en weer lopen, en de vuilnisbakjes alleen gebruiken voor datgene waarvoor ze dienen.

Ik maak me echter niet al te veel illusies over de 'opvoedbaarheid' van mensen. Mijn ervaringen met stiltecoupés in Nederland en Duitsland laten me niet bepaald hopen op een eclatant succes, laat staan dat ik geloof dat ooit de rust zal nederdalen in een gedrocht als een Desiro. Het zal dus nog een hele tijd behelpen blijven met de eerder genoemde gesloten hoofdtelefoon, 30 dB dempende oordopjes en een doosje aspirine per twee weken :(
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Bericht door Dieselfreak »

jotie schreef:Het klassenonderscheid is negentiende-eeuws en nergens goed voor.
Onderbouw deze stelling eerst eens voordat je post. Er zijn in dit topic al tal van redenen genoemd waarvoor het wél goed is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie